علمی و فناوری

حمله شدید پوتین به انگلیس برای این بمب خطرناک/ عکس

حمله شدید پوتین به انگلیس برای این بمب خطرناک/ عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران،وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه تایید کرد که گلوله های زره پوش حاوی اورانیوم ضعیف شده را در اختیار اوکراین قرار می دهد.رچنین گلوله‌هایی توسط ایالات متحده در طول جنگ سرد برای از بین بردن تانک‌های شوروی، از جمله تانک‌های T-72 که اوکراین اکنون در تلاش برای عبور از بن‌بست در شرق با آن‌ها مواجه است، توسعه یافت.

اورانیوم ضعیف شده محصول جانبی فرآیند غنی سازی اورانیوم مورد نیاز برای تولید سلاح های هسته ای است. ادوارد گایست، کارشناس هسته ای RAND و محقق علوم سیاسی، گفت: گلوله ها برخی از خواص رادیواکتیو را حفظ می کنند، اما نمی توانند مانند یک سلاح هسته ای واکنش هسته ای ایجاد کنند.

این امر مانع از آن نشد که روس‌ها هشداری کامل بدهند مبنی بر اینکه گلوله‌ها در را برای تشدید تنش باز می‌کنند. در گذشته، آنها پیشنهاد کرده بودند که جنگ می تواند به استفاده از سلاح های هسته ای افزایش یابد. هم وزارت بریتانیا و هم کاخ سفید اتهامات روسیه را رد کردند. اما مهمات حتی اگر یک سلاح هسته ای نباشد خطراتی را به همراه دارد.

نگاهی به گلوله‌های اورانیومی بریتانیا که به اوکراین می‌رود/ عکس

اورانیوم ضعیف شده چیست؟

اورانیوم ضعیف شده محصول فرعی فرآیند ایجاد اورانیوم کمیاب تر و غنی شده مورد استفاده در سوخت هسته ای و سلاح است. اگرچه اورانیوم ضعیف‌تر از اورانیوم غنی‌شده قوی‌تر است و قادر به ایجاد واکنش هسته‌ای نیست، اورانیوم ضعیف‌شده بسیار متراکم است – چگال‌تر از سرب – کیفیتی که آن را به عنوان یک پرتابه بسیار جذاب می‌کند.

گایست می‌گوید: «آنقدر متراکم است و آنقدر حرکت دارد که همچنان از زره عبور می‌کند -و آنقدر آن را گرم می‌کند که آتش می‌گیرد.»

اسکات بوستون، تحلیلگر ارشد دفاعی RAND، گفت، وقتی مهمات اورانیوم ضعیف شده شلیک می شود، «در اصل به یک دارت فلزی عجیب و غریب تبدیل می شود که با سرعت فوق العاده بالایی شلیک می شود».

منبع: اسوشیتدپرس

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا