کهگیلویه و بویراحمد

حوزه کشاورزی با انبوهی از مشکلات و بی‌توجهی‌ها/ آیا کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد متحول می‌شود؟

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج، چند سالی است با توجه به وضعیت بارش‌ها موضوع طرح الگوی کشت مطرح است و در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود، تصمیم‌گیری‌های دقیقه نودی که که کشاورزان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

الگوی کشت تنها مشکل کشاورزان و جهادکشاورزی نیست، کشاورزی یکی از آن حوزه‌هایی است که با سرمایه‌گذاری می‌شود اشتغال خوبی ایجاد کرد اما آیا جهاد کشاورزی که به تازگی دچار تغییر و تحول مدبرینی شده می‌تواند متحول شود؟

حسینی نماینده کشاورزان در نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به وضعیت کشاورزان گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان مرده‌شور خوبی نبود و در آینده هم نمی‌تواند مرده‌شور خوبی باشد.

وی ادامه داد: هرگاه کشاورز خسارتی دید جهاد کشاورزی و بیمه به جای اینکه از ما حمایت کنند خود را کنار کشیدند. کشاورز رفته همه کارها برای کشت را انجام داده حتی بذر را خریداری و انجام می‌دهد  بعد می‌گویند این کشت پرمصرف را انجام ندهید تقویم کشت برای کشاورز مهم است  کشاورز اگر هندوانه و برنج کشت نکند چه چیزی بکارد؟

وی با بیان اینکه الگوی کشت زمانی محقق می‌شود که کشاورز مورد حمایت قرار گیرد  گفت: ستاد بحران ، جهاد کشاورزی، استانداری، فرمانداری و بیمه کشاورزی در زمان خسارت به کشاورز یک تسلیت هم نگفتند خودم ۳۰۰ درخت داشتم که طوفان و گردباد طی  ۲۰ دقیقه جلوی چشمانم همه آنها را نابود کرد انگار ۳۰۰ فرزند داشتم که مُردند اما هیچ کسی از من سراغی نگرفت و حالی نپرسید.

در ادامه رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی با اشاره به مشکلات جهادکشاورزی  گفت: علی‌رغم همه پتانسیل‌هایی که استان دارد باید در حوزه آبزی‌پروری جایگاه اول کشور باشیم اما در رده‌های بعدی هستیم و این شایسته استان نیست.

نعمتی بیان کرد: در زمینه مانع‌زدایی در حوزه تولید مباحث متعددی در جلسات مطرح می‌شود اما تاکنون که بازخورد خوبی نداشته است و نیاز به همکاری بیشتر دستگاه‌ها است برای مثال اگر دستگاهی مانند آب منطقه‌ای به کمک جهاد کشاورزی بیاید می‌توانیم در حوزه آبزی‌پروری کارهای خوبی انجام دهیم.

وی بیان کرد: با این شیوه که پیش می‌رویم بخش کشاورزی نمی‌تواند متحول شود. در حوزه مرغ گوشتی و تخم‌گذار مشکلات متعددی وجود داشت که با آزاد شدن فرآیند صدور مجوز برطرف شد اما مانع اساسی برای سرمایه‌گذاران این بخش عدم اعطای تسهیلات است. اگر مرغداران ۵ میلیارد تومان پول داشتند که یک واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم‌‌گذار احداث کند که این همه مشکلات نداشتیم.

محمد نعمتی در خصوص وضعیت کشت‌های گلخانه‌ای و قارچ خوراکی گفت: تعهد جهاد کشاورزی در این زمینه ۳۸ هکتار بود اما یک دوم هکتار در گلخانه‌ها عملکرد نداشتیم که بیشتر به عدم همکاری بانک‌ها برمی‌گردد  بارها اعلام کردیم که از تعهدات عقب مانده‌ایم اما اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.‌

رئیس سازمان جهادکشاورزی هم که به تازگی به این سمت منصوب شده در جمع‌بندی این صحبت‌ها با اشاره به اینکه کشاورزان مشکلات اساسی زیادی دارند، گفت: صحبت‌های آقای حسینی نماینده کشاورزان را می‌پذیریم و بخش زیادی از آن را هم تایید می‌کنم. اگر امروز از اظهارنظرهای کشاورزان نگران شویم و در این زمینه موضع‌گیری کنیم نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

خدارحم معتمدی با بیان اینکه باید شنونده خوبی برای بیان دردل‌های کشاورزان باشیم افزود: از کشاورزان به عنوان مشاوران افتخاری برای رفع مشکلات متعدد بخش کشاورزی استفاده می‌کنم.

وی کاهش بهره‌وری در اراضی کشاورزی و مدیریت اشتباه در مزارع را از جمله مشکلات در حوزه کشاورزی دانست و گفت: کهگیلویه و بویراحمد با وجود اینکه از پتانسیل  آبی و خاکی خوبی برخوردار است اما آنطور که شایسته بود در حوزه کشاورزی به آنچه مدنظر بود نرسیدیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علاوه بر این مشکلات، پروژه‌های خوبی در حوزه کشاورزی کلنگ‌زنی شدند اما فرسایشی شدند، برخی از آنها چندین دولت را پشت سر گذاشته‌اند اما در همان پیشرفت ۶۰ تا ۷۰ درصد مانده‌اند که در دولت سیزدهم به دنبال به نتیجه رساندن این پروژه‌ها هستیم.

وی در پایان بر حمایت از کشاورزان  تاکید کرد و گفت: تسهیلات مورد نیاز به کشاورزان پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا