فارس

خانه‌های روی آب/ ترکش‌هایی که سیل بر تن بیرم انداخت

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، باران همیشه نمادی از رحمت الهی و پاک کننده زمین و طبیعت از آلاینده‌ها و نشاط بخش انسان‌ها است اما باران شدید موجب به راه افتادن سیلاب‌، تخریب بناها و زیرساخت‌های عمرانی می‌شود.

باران از یک سو، مسیل‌های خشک را سیراب می کند و با افزایش سطح آب رودخانه‌ها، میزان آب پشت سدها را نیر افزایش می‌بخشد و از سوی دیگر هنگام وقوع سیل، احتمال خسارت به ویژه در مناطق روستایی زیاد است.

طی روزهای اخیر، ورود سامانه بارشی به فارس و وقوع سیل که خسارت‌های جانی و مالی به همراه داشت که علاوه بر مرگ ۵ تن از هم استانی‌ها، آب‌گرفتگی حداقل ۵۰۰ منزل مسکونی تخریب ۱۵۰ منزل، بخشی از خسارات این مناطق بوده است همچنین بخشی از خانه‌های آب گرفته نیز اکنون در معرض تخریب قرار دارند.

حوادث روزهای اخیر در جنوب فارس نشان می‌دهد که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد و راهکارهای جهت پیشگیری از آثار تخریب‌زای سیلاب شامل مقاوم‌سازی بناها و ایجاد کانال برای عبور روان‌آب‌ها، ضرورتی است که در هر شرایطی باید مورد توجه باشد و چه بهتر که پیش از شرایط بحرانی، ایمن‌سازی لازم انجام شود.

یکی از مناطقی که بیشترین آسیب را در  سیل اخیر متحمل شد، بخش بیرم از توابع شهرستان لارستان است.

بیرم که تا پیش از این به دلیل وقوع زلزله‌های پیاپی، آماج ترکش‌های طبیعت قرار می گرفت، اکنون دچار سیل شده است.

این منطقه همچنین در تابستان، به دلیل کمبود شدید آب جهت شرب و مصارف خانگی، اهالی را دچار مشکلات کرده بود به طوری که این منطقه، به غیزانیه فارس معروف شد.

بیرم و روستاهای آن منطقه هم تلفات جانی داشتند و هم تعداد زیادی از منازل دچار آب‌گرفتگی شدند.

مردم سیل زده در سرمای زمستان، شرایط نامساعدی را می گذرانند و از مشکلات ریز و درشتی حکایت دارند؛ از آسیب رسیدن به وسایل جهیزیه دختران جوان تا خانه‌هایی که غرق آب شده و سکونت در آن امکان پذیر نیست.

جهت پیگیری وضعیت امدادرسانی در این منطقه با امام جمعه بیرم گفت‌وگویی داشتیم.

احتمال فرو ریختن سد روستای بالاده در بارندگی بعدی

حجت‌الاسلام مصطفی حسین زاده با اشاره به اینکه امکانات و تجهیزات و امکانات ارسال می‌شود اما روند امدادرسانی کند است، به خبرنگار فارس می گوید: وضعیت منطقه به گونه‌ای است که کمک به موقع می‌تواند نجات‌دهنده مردم باشد اما امدادرسانی به کندی انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: راهداری استان تجهیزاتی را ارسال کردند اما هنوز با کمبود دستگاه‌های لودر و گریدر مواجه هستیم.

امام جمعه دغدغه اصلی را بارندگی بعدی اعلام کرد و می‌گوید: چنان‌چه در روزهای آینده با بارندگی شدید مواجه شویم، احتمال تخریب سد روستای بالاده وجود دارد که جمعیتی بالغ بر ۲ هزار نفر در آنجا سکونت دارند همچنین یکی دیگر از روستاهای مجاور بالاده نیز ممکن است زیر آب برود.

لزوم اسکان موقت سیل‌زدگان

حسین زاده تصریح می‌کند: حداقل ۷۰ درصد از خانه‌های بیرم دچار آب‌گرفتگی شدند و وسایل برقی مردم دچار آسیب شده است همچنین آب زیر ۶۰ درصد خانه‌ها نیز نفوذ کرده و احتمال تخریب آن وجود دارد.

امام جمعه بیرم خاطرنشان می‌کند: در حادثه سیل، افرادی مصدوم شدند اما تعداد مصدومان هنوز مشخص نیست.

حسین‌زاده، خواستار امدادرسانی سریع و پیشگیری از عواقب سیل بعدی شد و بر رسیدگی به اسکان سیل زدگان تاکید کرد.

آب پشت سد عمادشهر طغیان نکرده است

معاون عمرانی استانداری فارس در گفتگو با خبرنگار فارس ضمن اشاره به بررسی‌های میدانی صورت گرفته در مناطق سیل‌زده جنوب فارس، می‌گوید: کارشناسان سازمان آب منطقه‌ای، اکنون در محل وقوع حادثه در بیرم حاضر هستند و چنان‌چه مشکلی برای مناطق اطراف سد بالاده وجود داشته باشد، بررسی می‌کنند.

رضایی کوچی می افزاید: مسئله تخریب سد از سوی مسئولان محلی، با احتمال بارندگی شدیدتر در روزهای آینده مطرح شده که البته دغدغه‌ای به جا است.

وی اظهار داشت: برای کار میدانی مأموریت لازم را به نیروها اعلام کرده‌ایم و نیروها در حالت آماده‌باش قرار دارند.

رضایی کوچی با اشاره به تخریب سد خاکی عمادشهرِ لارستان، بیان کرد: این سد قبل از وقوع سیل، دچار فرسایش بود و با ایجاد سیلاب بخشی از آن فرو ریخته است اما آب پشت سد، طغیان نکرده و سد به طور کامل تخریب نشده است.

انتهای پیام/س/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا