بین الملل

کلیسای تاریخی غزه که سرپناه بود و بمباران شد

کلیسای تاریخی غزه که سرپناه بود و بمباران شد

کلیسای ارتدوکس «سنت پورفیریوس یونان» یکی از چندین مکان تاریخی و دینی است که از زمان آغاز حمله به غزه، تخریب شدهل است. این کلیسا سرپناهی بود برای ساکنان آواره‌شدۀ غزه، که در حمله‌ هوایی پایان سیزدهمین روز جنگ رژیم صهیونیستی و حماس، فروریخت. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی تعداد زیادی از آوارگانی که در کلیسا پناه گرفته بودند، کشته و زخمی شده‌اند.

الجزیره پیش از تخریب این کلیسا، که سرپناه آوارگان غیرنظامی غزه شده بود، با این تیتر که «جنگ دین نمی‌شناسد»، وضعیت قدیمی‌ترین کلیسای غزه را که به مسلمانان و مسیحیان پناه داده بود، گزارش کرد؛ کلیسای سنت پورفیریوس به پناهگاهی برای آوارگان بمباران اسرائیل تبدیل شده است. هنگامی که حمله هوایی اسرائیل خانه‌ها و بسیاری از محله‌های غزه را ویران کرد، جمعی از فلسطینی‌ها در قدیمی‌ترین کلیسای غزه همانند مساجد و بیمارستان پناه گرفتند به این امید که می‌توانند از حملات رژیم صهیونیستی جان سالم به در ببرند.

الیاس، کشیشی در کلیسای سنت پورفیریوس به الجزیره گفته بود: ارتش اسرائیل مکان‌های مقدس بسیاری را بمباران کرده است. مطمئن نیستیم اسرائیل کلیساها را بمباران نکند، حتی اگر این کلیسا برای صدها غیرنظامی سرپناه ایجاد کرده باشد. بمب‌های اسرائیل چندین مسجد و مدرسه را هدف قرار داده است که به مردمی پناه داده بودند که خانه‌هایشان منفجر شده است. کشیش الیاس گفته بود: هرگونه حمله به کلیسا نه تنها حمله به دین است، که یک عمل شرورانه و حمله‌ای به بشریت است. درحالی‌که انسانیت از ما می‌خواهد تا به همه نیازمندان صلح و گرما ارائه دهیم.

کلیسای تاریخی غزه که سرپناه بود و بمباران شد
کلیسای تاریخی غزه که پیش از بمباران، سرپناه ساکنان مسلمان و مسیحی غزه بود

برخی منابع خبری از جمله الجزیره از مرگ هشت نفر بر اثر فروریختن این کلیسای تاریخی خبر داده‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرده که تعداد زیادی از افراد داخل این کلیسا، که عموما غیرنظامیان آواره‌ای بودند که در آنجا پناه گرفته بودند، مجروح شدند و حال برخی از آن‌ها نیز وخیم است.

شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که به نظر می‌رسد در حمله هوایی، مکانی در نزدیکی عبادتگاه تاریخی که بسیاری از ساکنان مسیحی و مسلمان غزه در آن پناه گرفته بودند، هدف قرار داده شده بود. ارتش رژیم صهیونیستی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد جت‌های جنگنده آن‌ها، مرکز فرماندهی و کنترلی را که در پرتاب راکت و خمپاره به سمت اسرائیل درگیر بود، هدف قرار داده بودند. همچنین در بیانیه آن‌ها آمده است: «در نتیجه حمله ارتش اسرائیل، دیوار یک کلیسا در این منطقه آسیب دیده است. ما از گزارش‌هایی مبنی بر تلفات مطلع هستیم. این حادثه در دست بررسی است.»

کلیسای تاریخی غزه که سرپناه بود و بمباران شد
کلیسای ارتدوکس «سنت پورفیریوس یونان» در غزه پس از بمباران

کلیسای سنت پورفیریوس، بنابر گزارش الجزیره، بین سال‌های ۱۱۵۰ و ۱۱۶۰ ساخته شده و به نام اسقف قرن پنجم غزه نامگذاری شده است. برخی منابع خبری نیز اشاره کرده‌اند که سنت پورفیریوس یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان بوده و بیش از ۱۶۰۰ سال قدمت داشته است، ‌ درحالی‌که برخی منابع دیگر آن را به قرن دوازدهم و همچنین چهارم میلادی نسبت داده‌اند. این کلیسا در یک محله تاریخی شهر غزه واقع شده است.

کلیسای تاریخی غزه که سرپناه بود و بمباران شد
در روزهای گذشته بسیاری از مسلمانان ساکن غزه به این کلیسا پناه آورده بودند

وزارت بهداشت در غزه اعلام کرده است: ‌از ابتدای درگیری‌ حماس و رژیم صهیونیستی تا الان، بیش از چهارهزار نفر شهید شده‌اند و شمار مجروحان تا کنون به بیش از ۱۳ هزار نفر رسیده است. همچنین بیش از هزار نفر مفقود شده‌اند که بیشتر آنها از کودکان هستند.

کلیسای تاریخی غزه که سرپناه بود و بمباران شد
بنابر اعلام الجزیره، ‌ این کلیسا حوالی سال ۱۱۵۰ میلادی ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان به شمار می‌آمد

کلیسای تاریخی غزه که سرپناه بود و بمباران شد
نمایی از کلیسای تاریخی غزه پس از بمباران هوایی

۳۱۰۳۱۰

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا