اخبار روز

آغاز عملیات اجرایی گذرگاه مرزی ایران و آذربایجان

آغاز عملیات اجرایی گذرگاه مرزی ایران و آذربایجان

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برگزیده های ایران، مهرداد بذرپاش اظهار کرد: با برگزاری جلسات متعدد کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و آذربایجان روابط دو کشور در حال بازگشت به شرایط عادی است.

وی یادآور شد: در جلسه اخیری که این کمیسیون در شهر آستارا داشت، توافقات خوبی مصوب شد و پیرو دعوت معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان عازم باکو شده ایم.

وی افزود: در ابتدای این سفر بازدید از منطقه مرزی انجام خواهد گرفت تا عملیات اجرایی گذرگاه مرزی که از منطقه آغبند شروع می‌شود، پس از گذشت سال‌ها انتظار با حضور روسای کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور طی امروز آغاز شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که پیمانکار پروژه تعیین شده و در این پروژه مسئولیت احداث پل با کشور آذربایجان و مسئولیت احداث جاده با ایران است، تصریح کرد: احداث پل و مسیر ریلی نیز مورد توافق قرار گرفته و با سرمایه‌گذاری آذربایجان توسط این کشور همسایه انجام می‌شود.

بذرپاش با اشاره به تعریف دو سد در منطقه مرزی میان دو کشور گفت: عملیات اجرایی یکی از سدها به پایان رسیده و سد دوم نیز ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مراحل پایانی است.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان  با اشاره به توافقات مالی انجام شده بین وزارت نیروی ایران و وزارت آب و برق آذربایجان، اضافه کرد: این توافقات با حضور نماینده وزیر نیرو طی این سفر پیگیری و جمع‌بندی خواهد شد.

بذرپاش بیان کرد: بین ایران و آذربایجان درباره وضعیت ترانزیتی و مشکلات کامیون‌های متردد از مرزهای دو کشور به ویژه در ایام اوج جابه‌جایی کالاها، توافقاتی انجام شده که در این سفر نهایی می‌شوند.

وی همچنین از دیدار با رئیس‌جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: در این دیدار پیام رئیس جمهوری کشورمان را انتقال می‌دهم تا بهبود روابط دو کشور را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به قرابت‌های فرهنگی و دیرینه میان دو کشور گفت: برخی مشکلات روی داده نیز در دست بررسی است تا روابط سیاسی به سطح قبل بازگردد. تراز تجاری دو کشور طی سال‌های گذشته افت داشته که باید مجددا ارتقا یابد و از آنجایی که بخش زیادی از این روابط مرتبط با حمل‌ونقل و ترانزیت است، به دنبال توافقات مثبت در این حوزه هستیم.

وی افزود: توافقات سه‌جانبه در گذشته در خصوص فروش برق میان ایران و روسیه و آذربایجان امضا شده بود که در این سفر آن را نهایی خواهیم کرد تا فرآیند خرید و فروش برق بین ۳  کشور برقرار شود، تکمیل دو سدی که اشاره شد نیز به اجرای این روند کمک می‌کند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا