تهران

داغی ۵۴ ساله که کهنه نمی‌شود

خبرگزاری برگزیده های ایران از شهرری؛ بیش از نیم قرن از پایان یک پهلوان می‌گذرد اما نام و یاد و خاطرات جهان پهلوان تختی هرگز از یادها نمی‌رود و هر سال هفدهم دی ماه، ورزش ایران و تاریخ پهلوانی این دیار داغدار داغی کهنه اما در عین حال تازه می‌شود.

سال ۱۳۴۶ در چنین روزی بود که خبر مرگ قهرمانی از نسل پهلوانان اسطوره‌ای این سرزمین، به یک باره مردم ایران را در بهت فرو برد و ۵۴ سال است که همه علاقه مندان به منش پهلوانی، روز هفدهم دی ماه بر سر مزار آقا تختی در ابن بابویه شهرری حضور پیدا کرده و به این اسوه فتوت و جوانمردی ادای احترام می‌کنند.

در سال‌های گذشته مراسم سالگرد درگذشت «غلامرضا تختی» به طور خودجوش و کاملا مردمی برگزار می‌شد اما طی ۲۰ سال گذشته و از سال ۱۳۸۰ تا کنون، با ورود دستگاه‌های دولتی، این مراسم توسط نهادهای ورزشی و مسؤولان شهرستان ری برگزار می‌شود.

در گذشته فضای مناسبی برای برگزاری مراسم در اطراف مزار تختی وجود نداشت اما در حدود پنج سال گذشته مقبره‌ای احداث شده و فضایی در نظر گرفته شده بود اما این فضا نیز مناسب برگزاری مراسم نبود و پس از آنکه طی سال‌های اخیر شبستان آستان شیخ صدوق احداث و به بهره برداری رسید، امسال برای اولین بار، مراسم در داخل شبستان برگزار شد.

با این وجود، همه کسانی که در این مراسم شرکت می کنند، فقط برای زنده نگه داشتن نام و یاد جهان پهلوان تختی است. تعداد زیادی از مردم شهرری، تهران و حتی شهرستان‌ها و استان‌های دیگر کشورمان در ۱۷ دی خودشان را به ابن بابویه می‌رسانند و این حضور را به نوعی وظیفه اخلاقی خود می‌دانند.

به هر گوشه از گورستان ابن بابویه که نگاه کنی، افراد مختلفی را می‌بینی، پیرمردی که با عصا راه می‌رود، زنانی که در یک گوشه نشسته‌اند، کودکانی که به همراه پدر و مادرهای خود هستند، مردی که با ویلچر آمده، جوانانی که در حال گرفتن عکس سلفی هستند و بیشتر از همه ورزشکاران و قهرمانان ورزشی در این محوطه به چشم می‌خورند.

اینجا همه از مردانگی و مردم‌داری تختی سخن می‌گویند، از هرکس علت حضورش را می‌پرسم، تختی را اسطوره‌ای می‌داند که به واسطه مردمی بودنش محبوب دل همه شده است. پیر و جوان، تختی را الگویی کم نظیر برای همه مردم و به ویژه ورزشکاران می‌دانند که ادامه راه و مسلکش می‌تواند باعث عاقبت بخیری شود.

در نقش تختی

شاهرخ شهبازی بازیگر نقش تختی در فیلم «غلامرضا تختی» نیز در گوشه‌ای از مراسم ایستاده است، درباره علت حضورش می‌پرسم که می‌گوید: آقا تختی اسوه جوانمردی است و پس از ۵۴ سال نام تختی در یادها زنده است، هرسال می آییم تا نامش را زنده نگه داریم.

وی بازی در نقش تختی را باعث افتخار می‌داند و می‌افزاید: از حدود ۲۰ سال پیش این نقش به من پیشنهاد شده بود و در نهایت این فیلم به نمایش درآمد و خوشحالم که چنین نقشی بازی کردم.

شهبازی  با تاکید بر ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در بین جوانان، می‌گوید: همه ما باید سعی کنیم رهرو راه تختی باشیم و به گونه ای عمل کنیم که  نسل امروز آقا تختی را الگوی زندگی خود قرار دهند.

غرفه‌هایی از جمله، ایستگاه تزریق واکسن کرونا، ارائه عکس‌های جهان پهلوان تختی و سایر ورزشکاران و ضرب و زنگ زورخانه‌ای در محوطه ابن بابویه و جوار مزار تختی، افراد حاضر در مراسم را به سمت خود جذب می‌کرد.

جای خالی مسؤولان ورزشی!

یکی از نکات قابل تامل در مراسم امسال گرامیداشت تختی، جای خالی بسیاری از مسؤولان ورزشی بود. در سال‌های گذشته بسیاری از مسؤولان و مدیران ورزشی روز ۱۷ دی در این مراسم شرکت می‌کردند اما امسال جای خالی مسؤولان وزارتخانه و فدراسیون کشتی محسوس بود و این غیبت برای بسیاری از حاضران جای سوال داشت.

پژمان پشتام جوان دارنده مدال برنز کشتی فرنگی جهان و بسیاری از پیشکسوتان ورزش کشتی و دوستان جهان پهلوان تختی از جمله سلمان حسام، ایرج خورشیدفر، محمدرضا توپچی، محمود محمودی، منصور جهانیان، علی‌اکبر حیدری، ابراهیم جوادی، حاج محمدرضا طالقانی، محسن کاوه، بهروز یاری در این مراسم حضور داشتند و تعدادی از آنها به بیان خاطراتی از مرحوم غلامرضا تختی و رفتار و منش وی پرداختند.

نصرالله پریچهره مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران، حسین توکلی کجانی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، سیدعلی یزدیخواه نماینده مردم ری و تهران در مجلس شورای اسلامی، مهرعلی باران چشمه رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی از جمله مسؤولان حاضر در مراسم بزرگداشت مرحوم «غلامرضا تختی» بودند.

در ادامه این مراسم، به رسم هرساله، مهمانان شرکت کننده در مراسم با اهدای گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ این پیشکسوت عرصه پهلوانی و کشتی ایران و جهان ادای احترام کردند.

پنجاه‌وچهارمین سال فراق تختی نیز به پایان رسید و عده‌ زیادی از مردم و مسؤولان به رسم هر ساله بر سر مزارش حضور پیدا کردند اما بهتر است در این رفت و آمدها، مردم‌داری و جوانمردی جهان پهلوان تختی را الگو قرار دهیم و در زندگی به کار گیریم.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا