اخبار روز

درخواست آلمان برای محاکمه روسیه

درخواست آلمان برای محاکمه روسیه

به گزارش دویچه وله، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه طی سفرش به هلند در دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در لاهه عنوان داشت: ما درخصوص همکاری با اوکراین و شرکایمان نسبت به محاکمه “جنایات” علیه کی‌یف گفت‌وگو کردیم.

بربوک افزود که در این راستا با دیمیترو کولبا، همتای اوکراینی‌اش گفت‌وگو کرده است و در ادامه تصریح کرد: اگرچه این پیشنهاد چندان “ایده‌آل” نیست اما چون در حال حاضر “شکافی” در قوانین بین‌المللی وجود دارد، چنین ایده‌ای “ضروری” است.

وی ضمن تاکید بر برگزاری دادگاهی علیه روسیه گفت: چنین دادگاهی باید خارج از اوکراین و با حمایت مالی شرکا و قضات و دادستان‌های بین‌المللی برگزار شود تا “بی‌طرفی و مشروعیت” تضمین شوند.

وزارت امور خارجه آلمان نیز بعدا در راستای شرح جزئیات اظهارات آنالنا بربوک در توییتر نوشت: شکافی در قوانین بین‌المللی وجود دارد که مانع پاسخگو کردن “جنایات روسیه” می‌شود.

آن‌ها خواستار تغییر وضعیت قوانین دیوان کیفری بین‌المللی شدند تا بدین طریق بتوانند روسیه را به دلیل حمله‌اش به اوکراین “محاکمه و پاسخگو” کنند؛ به عبارتی این وزارت خارجه خواستار اصلاح “اساسنامه رم” شد – معاهده‌ای که دادگاه بین‌المللی کیفری را تاسیس کرد – تا از این طریق هنگامی که کشور قربانی تحت صلاحیت قضایی دادگاه قرار می‌گیرد، اجازه محاکمه کشور متجاوز را صادر کند.

دولت اوکراین پیش از این خواستار محاکمه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به دلیل “جنایات جنگی” در کی‌یف شده بود و این مورد را همچنان به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های مذاکرات صلح می‌داند اما این درحالیست که مسکو چنین درخواست‌هایی را “غیرمنطقی” خوانده و هرگونه دادگاه و محاکمه‌ای را “کاملا غیرقانونی” تلقی می‌کند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا