سیاسی

پرداخت وام خوداشتغالی به سربازان ارتش تا سقف ۳۰۰ میلیون و کارآفرینی تا سقف ۴ میلیارد تومان

پرداخت وام خوداشتغالی به سربازان ارتش تا سقف ۳۰۰ میلیون و کارآفرینی تا سقف ۴ میلیارد تومان

– اخبار سیاسی –

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری برگزیده های ایران، امیر علیرضا شیخ معاون تربیت و آموزش ارتش در آیین اختتامیه مرحله سازمانی اولین دوره مسابقات مهارتی کارکنان وظیفه ارتش که با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری در مرکز همایش‌های شهید صیاد شیرازی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، اظهار داشت: مهارت‌آموزی یک مقوله تکلیفی است که در حال حاضر به عنوان یک ماموریت در ارتش جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود و قرار است هر سرباز یک مهارت را فرا بگیرد.

شیخ تصریح کرد: شعار سال ۱۴۰۲ ما «هر سرباز یک مهارت» است و باید برای این شعار برنامه‌ریزی کنیم به همین دلیل هر سربازی که وارد ارتش می‌شود طبق علاقه‌مندی باید یک مهارت را متناسب با حرفه و شغل مورد انتظار آینده خود یاد بگیرد که در فرآیند برنامه‌ریزی مرکز آموزش و مهارت کارکنان وظیفه ارتش این موضوع پیگیری و در حال انجام است.

معاون تربیت و آموزش ارتش در پاسخ به این سوال که علاقه‌مندی سربازها بیشتر به چه رشته‌هایی از مهارت‌آموزی است، گفت: با توجه به نوع حرفه و مشاغل مختلف که در سطح کشور مورد نیاز است، دوره‌های آموزشی برای سربازان مهارت‌آموز برگزار می‌شود که بیشتر به مشاغل فناورانه علاقه دارند و هر سرباز هم با توجه به علاقه‌مندی یا سابقه کاری قبلی خود می‌تواند در دوره‌ها شرکت کند.

وی ادامه داد: البته آموزش رشته‌ها و کارهای فنی و تخصصی کماکان ادامه دارد؛ اما رویکرد جدید ارتش و گرایش سربازها به سمت فناوری‌های روز مانند برنامه نویسی، برنامه‌های تعمیر فناورانه مانند تعمیرات گوشی همراه و همچنین مسائل مربوط به حوزه آی‌تی و سایر رشته‌های تخصصی بیشتر است.

شیخ با بیان اینکه تسهیلات خوبی برای سربازان مهارت‌آموز پس از پایان خدمت در نظر گرفته شده است، بیان کرد: اختصاص وام برای ایجاد اشتغال سربازان آموزش دیده برای ما بسیار مهم است، با همین رویکرد ما این فرآیند را در قبل از خدمت، حین خدمت و پس از پایان خدمت سربازی در یک زنجیره به یکدیگر متصل کردیم تا بتوانیم حوزه‌های علاقه‌‎مندی هر فرد را قبل از شروع به خدمت احصا کرده و زمینه‌ها را برای فراگیری یک آموزش تخصصی فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: در امتداد این اهداف یک حلقه اتصال با وزارت آموزش و پرورش ایجاد کردیم تا بتوانیم در حوزه مهارتی برای هر سرباز تسهیلات و کارگاه فراهم کنیم، همچنین برای بالابردن سطح کیفیت آموزش و آزمون‌ها از اساتید حرفه‌ای بهره بگیریم و مراحل مختلف آموزشی را تکمیل کنیم و تا آخرین مرحله دریافت گواهینامه رسمی به سربازان جوان که پس از پایان خدمت با دریافت تسهیلات و وام های خود اشتغالی که دستگاه‌های مختلف کشوری در این امر نقش دارند بتوانند با بهره‌گیری از این وام ها که به تمامی مراکز استان ها ابلاغ شده است، به حرفه مورد علاقه خود در استان و محل سکونت‌شان مشغول به کار شوند.

معاون تربیت و آموزش ارتش با اشاره به اینکه در حال افزایش سطح تسهیلات برای سربازان مهارت دیده هستیم و میزان وام خوداشتغالی با توجه به متفاوت بودن نوع کار مشخص می‌شود، اذعان داشت: ما براساس نوع کار و نیاز به تجهیزات هر حرفه، مبلغ وام را در نظر گرفتیم و براساس طبقه‌بندی نوع شغل ها که کارآفرینی بالاترین مقطع است تا مراحل کارگاهی که بخواهد شروع شود ما سقف وام را تا ۴ میلیارد تومان ارتقا دادیم.

وی افزود: در حوزه‌های مختلف از ۱۵۰ میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون تومان وام داده می‌شود که این مبالغ به سربازانی که دارای مدرک مهارت باشند، وام پرداخت می‌شود. در این بخش اگر هر سرباز طرح و ایده ارائه دهد به عنوان کارآفرین محسوب شده و مبلغ دریافت وام این افراد نسبت به سایر سربازها متفاوت است و تا سقف ۴ میلیارد در صورت بکارگیری سربازان ترخیصی به ازای هر نفر ۳۰۰ میلیون واگذار می گردد که ساز و کارخود را دارد و توسط حوزه نظام وظیفه دنبال می‌‎شود.

شیخ اضافه کرد: همچنین برای ترغیب سربازان عزیز و بالا بردن قدرت ریسک‌پذیری آنان طرحی را در دستور کار جدید قرارگاه مهارت آموزی قرار دادیم که در آن افزایش سقف وام هم در نظر گرفته شده که با بهره اندک، ترکیبی از مهارت و تسهیلات را به بازار کار کشور انتقال دهند.

وی در پایان با اشاره به اینکه سربازان وظیفه پس از پایان خدمت می‌توانند از مسیر دفاتر پلیس+۱۰ مراحل کار خود را پیگیری کنند، خاطرنشان‌کرد: ما مشخصات همه سربازان آموزش دیده و دارای مدرک را از طریق سامانه سازمان نظام وظیفه در اختیار همه استانداری‌ها قرار دادیم و همچنین نماینده‏های ما در مراکز استان‌ها حضور دارند. استانداران نیز موظف هستند برابر سهمیه‌ای که برای هر استان و شهرستان تعیین شده است بانک‌های عامل را موظف کنند که این وام ها به همه افراد دارای شرایط پرداخت شود.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا