آذربایجان غربی

تار و پود خوی به فرش‌بافی گره خورده است/ هنر صنعتی به قدمت هزار سال

به گزارش برگزیده های ایران از ارومیه، فرش ایرانی از دیرباز تاکنون مورد توجه مردم کشوهایی مختلف جهان بود و برندهای ایرانی همواره به عنوان یکی از نمادهای هنر و تمدن ایران محسوب می‌شد به طوری‌که از هزاران سال قبل فرش دست‌بافت ایران یکی از کالاهای صادراتی و لوکس بوده که طرفداران خاصی را داشت.

در این میان شهرستان خوی یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید فرش کشور و جهان محسوب می‌شود، به طوری‌که تولیدات فرش دستبافت این شهر که به فرش ریزماهی شهرت دارد، یک برند جهانی بوده و به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

تولید فرش دستبافت در خوی به هزار سال قبل بر می‌گردد، به طوری‌که مردمان آن زمان این هنر-صنعت را با خود به دیار خوی آورده‌اند.

این قوم دامپرور با داشتن پشم فراوان و برای رهایی از سرمای منطقه آذربایجان نیازمند زیرانداز گرم بودند که برای پاسخگویی به این نیاز، مجبور به ابداع و تولید نمد، زیلو، جاجیم ، گبّه ، قالی و … شدند. به طوری‌که با مطالعه  زندگی عشایری و همچنین  مشاهده هنرهای دستی مرسوم در بین زنان و مردان عشایر، دیرینگی و انتقال سینه به سینه این هنر – صنعت در نزد اقوام منطقه  ثابت می‌شود.

دوره معاصر فرشِ  خوی از سال  ۱۳۲۵  شروع می‌شود که دوره تکامل و پیشرفت  قابل ملاحظه این هنر-صنعت بود ولی افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای داخلی، نوسانات نرخ ارز، افزایش دستمزدها، عدم بازاریابی مناسب برای این صنعت در کنار مشکل بیمه قالیبافان سبب شده تا این هنر صنعت با مشکل مواجه شود.

ثبت ملی ۲ برند فرش آذربایجان‌غربی

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در این خصوص اظهار داشت: ۲ برند فرش افشار تکاب و ریزماهی خوی به ثبت ملی رسیده‌اند و در این میان فرش ریز ماهی خوی نیز برند جهانی دارد.

غلامرضا بابایی با اشاره به میزان تولید فرش در استان، تصریح کرد: سالانه ۲۹۰ هزار مترمربع فرش در آذربایجان‌غربی تولید و روانه بازارهای جهانی و بین‌المللی می‌شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌غربی افزود: ۷۲ هزار قالیباف در استان کار تولید این میزان فرش را عهده‌دار هستند.

بابایی با بیان اینکه خوی از جمله مهم‌ترین قطب‌های تولید فرش در آذربایجان‌غربی است، گفت: فرش ریزماهی خوی در سال ۱۳۸۸ ثبت ملی شده و در سال ۱۳۹۲ نیز به ثبت جهانی رسیده‌ است و ۲۴ درصد از فرشبافانِ استان آذربایجان‌غربی در خوی مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه فرش افشار تکاب هنوز به ثبت جهانی نرسیده است، ادامه داد: علی‌رغم اینکه این برند در سطح ملی به ثبت رسیده است ولی هنوز در سطح جهانی به ثبت نرسیده و در تلاش برای ثبت جهانی این برند هستیم.

این مقام مسئول  با بیان اینکه خوی و تکاب از شهرهای مهم تولید فرش استان به شمار می‌روند، اذعان داشت: فرش‌بافی در خوی به بیش از هزار  سال  قبل  بر می‌گردد.

بابایی حمایت از تقویت این هنرصنعت را در استان مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: در این راستا امورات بیمه  تامین اجتماعی و دفترچه درمانی قالی‌بافان تسهیل یافته و در این خصوص مشکلی در استان نداریم.

 

تولید سالانه ۶۰ هزار مترمربع فرش ریزماهی در خوی

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خوی نیز در این راستا با بیان اینکه سالانه بیش از ۶۰ هزار مترمربع فرش با نقش ریزماهی که برند تجاری جهانی محسوب می‌شود، در شهرستان خوی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود، گفت: خوی به عنوان قطب تولید فرش دستبافت، دارای ۳۸ کارگاه قالی‌بافی غیر متمرکز با مدیریت متمرکز، ۲ مجتمع قالی‌بافی و ۵ هزار و ۵۰۰ کارگاه خانگی است.

امیر جعفری با بیان اینکه مواد اولیه این کارگاه‌ها عمدتا از خود شهر خوی تامین می‌شود، تصریح کرد: ۷ واحد رنگرزی نخ و ابریشم در خوی فعالیت دارد که این کارگاه‌ها بافندگان و تولیدکنندگان فرش دست بافت را از مراجعه به سایر شهرستان‌ها برای تأمین مواد اولیه بی‌نیاز کرده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خوی با بیان اینکه فرش تولیدی خوی به سایر کشورها و شهرهای کشور صادر می‌شود و قابلیت رقابت با سایر برندهای جهانی را دارد، ادامه داد:  ۱۰۴ فروشگاه فرش، محصولات تولید شده در این شهرستان را به خریداران داخلی و خارجی عرضه می‌کنند و این واحدهای صنفی فروش محصولات تولید شده را برای تولید کنندگان فرش تسهیل می‌کنند.

جعفری با بیان اینکه رونق هنر صنعت فرش‌بافی سبب شده تا خوی در زمینه اشتغال، یکی از شهرهای موفق استان به شمار رود، گفت: هنر – صنعت فرش دست‌بافی در این شهرستان زمینه اشتغال مستقیم را برای ۲۵ هزار نفر فراهم ساخته است که از این تعداد ۲ هزار و ۹۰۰ نفر از خدمات  بیمه خویش فرمایی و ۳۲۰ نفر از بیمه کارگاهی برخوردار هستند.

وی افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای داخلی، نوسانات نرخ ارز، افزایش دستمزدها، عدم بازاریابی مناسب برای این صنعت در کنار مشکل بیمه قالیبافان را از جمله مشکلات این هنر صنعت در خوی عنوان کرد و افزود: برای رفع این مشکلات، تلاش می‌شود بخش‌های خصوصی و دولتی از احداث و راه‌اندازی نمایشگاه‌های بزرگ و دایمی فرش دست‌بافت حمایت کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خوی ایجاد شرکت‌ها و یا تعاونی‌های تخصصی فرش دست‌بافت صادرات محور، حمایت همه جانبه بیمه‌ای از سوی دولت، ایجاد کارگاه‌های آموزشی تخصصی متناسب با تقاضای بازار برای قالی‌بافان را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: برای اینکه مشکلات این هنر صنعت رفع شود نیازمند همکاری بخش خصوصی و دولتی هستیم.

اتهای پیام/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا