مرکزی

دستگاه متمرکزکننده فتوولتائیک خانگی، در دانشگاه تفرش ساخته شد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اراک با همکاری مشترک صورت پذیرفته بین دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تفرش، پژوهشگاه نیرو و شرکت پارس لیزر، دستگاه متمرکز کننده فتوولتائیک (cpv) خانگی، در دانشگاه تفرش طراحی و ساخته شد.

طراحی و ساخت این دستگاه در آزمایشگاه انرژی‌های نو دانشگاه تفرش زیر نظر مهدی پور عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تفرش انجام و به اتمام رسیده است.

عضو تیم طراحی و ساخت این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در تفرش با بیان اینکه در این طرح دیش خورشیدی وجود دارد که حرکت خورشید را دنبال می‌کند گفت: همچنین در این طرح از سیستم موسوم به MCPV استفاده شده است که می‌توان تشعشع خورشید را با ۱۰ تا ۳۰ برابر نور خورشید بر روی سلول خورشیدی متمرکز کرد.

اسماعیل شهریاری اضافه کرد: برای حصول عملکرد مناسب لازم است که سلول خورشیدی خنک شود که این موضوع توسط آب خنک ‌شده و نیز آب گرم تولیدشده را می‌توان در مصرف واحد خانگی مورد استفاده قرار داد که نهایتا این طرح باعث می‌شود که میزان تولید برق سلول خورشیدی نسبت به سطح تشعشع ورودی بیشتر و هزینه نهایی کاهش یابد.

وی توان جهت‌یابی اتوماتیک حرکت خورشید در طول روز، توان تغییر نقطه‌ کانونی دستگاه برای دریافت بیشترین اشعه ممکن، وجود سیستم جهت تولید آب‌گرم، تعبیه‌ یک رادیاتور خنک‌کننده سلول‌های خورشیدی در همین سیکل جهت افزایش راندمان تا ۳۵ درصد و حصول بیشترین راندمان را از مهمترین قابلیت‌های شاخص این دستگاه عنوان کرد.

عضو تیم طراحی و ساخت این طرح اظهار امیدواری کرد این سیستم به‌زودی تجاری‌سازی و در بازار عرضه شود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا