آذربایجان شرقی

تزانزیت ۱.۳ میلیون تن بار به ارزش ۳ میلیارد دلار از منطقه آزاد ارس/ صنعت توریسم محور توسعه ارس می شود

تزانزیت ۱.۳ میلیون تن بار به ارزش ۳ میلیارد دلار از منطقه آزاد ارس/ صنعت توریسم محور توسعه ارس می شود

به گزارش برگزیده از تبریز، مجید کیانی، اظهار کرد: با تصویب دومین ژئوپارک کشور در ارس، تحول عظیمی در حوزه گردشگری طبیعت در این منطقه ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساحل ارس یکی از مسائل دیگری است که دنبال آن هستم، یادآور شد: در واقع مردم ایران زیبایی‌های ارس را ندیده‌اند و با تعامل نزدیک به این نتیجه رسیدیم تا فضای گردشگری و تفریحی و شیلات را توسعه دهیم.

کیانی با اشاره به افزایش ۵۶ درصدی ورود گردشگران نورروزی به منطقه آزاد ارس گفت: با افزایش ۴۰۰ تخت‌ مراکز اقامتی در این منطقه، جذب گردشگر بین‌المللی یکی از موضوعات دیگر است که جزو سیاست‌های ما قرار گرفته است.

وی به بیش از ۲۲۰ هکتار گلخانه در ارس و احداث ۳۰۰ هکتار گلخانه دیگر اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین پرورش ماهی کشور در خداآفرین احداث شده است ولی هنوز پروژه به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

کیانی در ادامه اجرای باغات مدرن در منطقه آزاد ارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: هدف ما تبدیل ارس به قطب کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای فاز سوم صنعتی ارس، یک ارس دیگر متولد شد، افزود: قبلا به اذعان مسؤولان ارس دیگر ظرفیت برای اجرای واحدهای صنعتی نبود ولی اتفاقی که در ارس افتاد و کمک‌های رئیس کل دادگستری و با خلع ید ۲۵۶ هکتار از اراضی توانستیم ارس ۲ را ایجاد کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس اضافه کرد: تولیدات صنعتی سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۷۲ هزار تن بود ولی در سال گذشته این میزان ۱۹۰ هزار تن شد.

کیانی با بیان اینکه ۱۱۰ درصد صادرات محصولات تولیدی ارس در سال گذشته انجام گرفته است، افزود: در سال گذشته کل ترانزیت ارس سه میلیارد دلار بود که با افزایش چشمگیری روبرو بود به‌طوریکه در دو پایانه موجود ۱.۳ میلیون تن بار ترانزیت عبور کرده است که این رقم در کل کشور ۱۳ هزار میلیون تن است.

وی به جذب سرمایه‌گذار در حوزه دارو به مبلغ ۴۱ هزار میلیارد ریال در ارس اشاره کرد و افزود: زمانی محصولات ما در مغازه‌های ایروان و غیره نبود ولی الآن محصولات صادر شده است و محصولات ما در مغازه‌های خارجی جلوه‌گری می‌کنند.

کیانی یادآور شد: محور مرند – جلفا یکی از پروژه‌های به تعویق افتاده بود و سالیانه تعداد زیادی در این مسیر دچار حادثه می‌شدند ولی در حال حضر بخش اعظم این پروژه تمام شده است.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا