اجتماعی

ورود شورای شهر تهران به حادثه غرق‌‌شدن ۲ کودک در بوستان منطقه ۲۱

ورود شورای شهر تهران به حادثه غرق‌‌شدن ۲ کودک در بوستان منطقه ۲۱

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز به ریاست پرویز سروری در غیاب مهدی چمران با حضور اعضای شورای شهر تهران آغاز شد.

در جلسه امروز محمدرضا پوریافر شهردار منطقه ۲۱ برای ارائه توضیحات در خصوص حادثه تلخ و سقوط دو کودک در حوضچه بوستان زیتون حاضر شد.

شاید در حادثه سقوط دو کودک به حوضچه بوستان زیتون غفلتی صورت گرفته باشد

پرویز سروری در ابتدای جلسه با اشاره به اینکه شورای ششم از ابتدا موضوع HSE را با دقت بررسی کرد و در مناطق ظرفیت‌هایی در همین راستا ایجاد شد و این نشان می‌دهد که تلاش‌های زیادی انجام شده تا HSE مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

وی با اشاره به حادثه تلخ صورت گرفته در روز پنجشنبه دوم شهریورماه سال جاری در بوستان زیتون واقع در محله وردآورد در منطقه ۲۱ گفت: شاید در این مورد غفلتی صورت گرفته باشد اما باید گزارش آن ارائه شود تا حقایق روشن شود چرا که برخی گویا علم غیب دارند و حاشیه‌سازی می‌کنند تا بررسی دقیقی صورت نگرفته باشد نمی‌توان قضاوتی در این خصوص انجام بگیرد.

به گزارش برگزیده های ایران، در ادامه جلسه پوریافر شهردار منطقه ۲۱ پشت تریبون قرار گرفت و در خصوص حادثه سقوط دو کودک در حوضچه بوستان زیتون توضیحاتی ارا ارائه کرد.

وی گفت: بوستان زیتون در وردآورد و در سال ۱۳۹۵ افتتاح شده و مخزن موجود در آن ۲۰ در ۲۰ متر وسعت دارد و عمق آن چهار متر است که نیمی از آن آب داشته است.

وی با بیان اینکه ارتفاع فنس دور این مخزن ۲.۵ متر است، یادآور شد: پیمانکار طبق پیمان سال ۱۴۰۲ و مفاد این پیمان مسئولیت نگهداری از بوستان و مخزن موجود در آن را دارد و طبق تبصره ۴ ماده ۳ این پیمان، هرگونه مسئولیت حوادث در این بوستان بر عهده پیمانکار است و هیچ گونه مسئولیتی بر عهده کارفرما نیست. هرگونه خسارت جانی و مالی متوجه پیمانکار خواهد بود و کارفرما هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.

پوریافر با تأکید بر اینکه رعایت اصول ایمنی و نصب تابلوهای راهنما برعهده پیمانکار خواهد بود، خاطرنشان کرد: پاسخگویی حقوقی در مراجع قضایی نیز بر عهده پیمانکار است.

شهردار منطقه ۲۱ با اشاره به آماده شدن تیم هایی برای بررسی بوستان‌ها از لحاظ ایمنی در مدت اخیر، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که باید اقدامات جدی در حوزه HSE شکل بگیرد تا پایان فصل تابستان وضعیت بوستان‌ها مطلوب شود. ما به صورت هفتگی جلسه برگزار کردیم و موارد عدم انطباق صورت گرفت.

جزئیات جدید “قطع دست کودک ۹ساله” در پله‌برقی منطقه ۱۶ تهران + فیلم

بررسی حادثه توسط تیم‌های آتش‌نشانی و HSE سازمان مدیریت بحران

وی با بیان اینکه در ۲۹ خردادماه بازدید از بوستان زیتون شکل گرفت، گفت: در هفت تیرماه و ۲۶ مردادماه نیز بازرسی‌های HSE از این بوستان صورت گرفته و هیچ‌گونه عدم انطباقی در این بوستان دیده نشده است.

پوریافر با تأکید بر اینکه مخزن موجود با فنس پوشیده شده بود، تصریح کرد: پس از بازدیدهای نیروهای آتش‌نشانی پس از حادثه، هیچ گزارشی از مشکل در فنس به ما نرسیده است. فنس‌ها کاملاً ایمن و محکم است و بر اساس تصاویری که بازرس HSE  در بررسی‌ها ثبت کرده، مشکلی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: متأسفانه دو خانواده از قشر کارگر که یکی از آنها صاحب فرزند دو قلو و دیگری صاحب یک فرزند بوده در این بوستان حضور داشتند و این ۳ کودک در بوستان مشغول بازی بودند که توپ آنها وارد محوطه می شود و تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا توپ خود را بردارند.

شهردار منطقه ۲۱ با بیان اینکه کودک اول برای برداشتن توپ به سمت فنس رفته و کودک دوم نیز برای انجام کودک اول از فنس می‌پرد و دچار حادثه می‌شوند، افزود: کودک سوم به خانواده خبر می‌دهد و با حضور اهالی و حاضران در بوستان با آتش‌نشانی تماس گرفته می‌شود و پس از حضور آتش‌نشانان و بریدن فنس‌ها، کودکان از آب خارج می‌شوند و بعد از انتقال به بیمارستان؛ متاسفانه یکی از کودکان با وجود اندک علائم حیاتی در ابتدای امر جان خود را از دست می‌دهد.

وی اضافه کرد: تیم دادستانی، تیم آتش‌نشانی و HSE سازمان مدیریت بحران در حال بررسی موضوع هستند و طبق نظرات کارشناسی با خاطیان در این زمینه برخورد جدی خواهد شد.

به گزارش برگزیده های ایران، در ادامه جلسه برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به گزارش ارائه شده از سوی پوریافر شهردار منطقه ۲۱ واکنش نشان دادند.

مهدی اقراریان؛ عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با اشاره به تذکر شصت و یکم خود به زاکانی شهردار تهران تصریح کرد: با عنایت به حادثه تلخ غرق شدن دو کودک در بوستان زیتون در منطقه ۲۱ به شهردار تهران تذکر می‌دهم که نسبت به انجام تدابیر لازم جهت جلوگیری از حوادث مشابه اقدامات لازم صورت بگیرد.

سوده نجفی؛ عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز با اشاره به حادثه تلخ و غرق شدن دو کودک در حوضچه آب بوستان زیتون در محله وردآورد منطقه ۲۱ گفت: به نوبه خود به خانواده داغدار تسلیت عرض می‌کنم. متاسفانه در سال‌های گذشته ما شاهد بروز حوادثی تلخ از این شکل بوده‌ایم که از آن جمله می‌توان به برق‌گرفتگی و غرق شدن و … اشاره کرد.

وی با تاکید بر شناسایی مسائل و عوامل ناایمن بوستان‌ها تصریح کرد: این موضوع باید مورد توجه شهرداری تهران قرار بگیرد تا از بروز حوادث این چنینی جلوگیری به عمل آید.

وی همچنین پیشنهادی به شهرداری تهران مبنی بر تشکیل کمیته‌ای برای جلوگیری از حوادث اینچنینی در ۲۲ منطقه تهران ارائه کرد و افزود: متاسفانه ما در بوستان‌ها و متروها با چنین حوادثی روبرو هستیم و باید از قبل از وقوع چنین حوادثی جلوگیری به عمل آید.

نجفی همچنین پیشنهاد دیگری را به وزیر آموزش و پرورش ارائه و تصریح کرد: از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهیم نسبت به آموزش شنا به دانش‌آموزان در سنین دبستان توجه لازم صورت بگیرد.

تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در ادامه جلسه به حادثه تلخ دو کودک در حوضچه بوستان زیتون محله وردآورد اشاره کرد و گفت: قطعا این اولین و آخرین حادثه نخواهد بود و ما باید نسبت به چنین حوادثی اقدامات پیشگیرانه انجام بدهیم.

وی با اشاره به حوادث تلخ از جمله قطع شدن مچ دست دختربچه‌‌ای در پله برقی علی‌آباد و مشکلات پله برقی و مصدوم شدن برخی از مسافران در مترو، تخریب ساختمان‌های ناایمن در منطقه ۱۹ و … اشاره کرد و گفت: همه این موارد نشان می‌دهد که موضوع HSE موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ قطعا در هر حادثه تلخ نخستین تدبیر از سوی مسئولان باید دلجویی و رسیدگی و رفع مسائل خانواده‌های داغدیده باشد و این مسئله مهم است و امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

حبیب کاشانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز به حادثه تلخ در منطقه ۲۱ اشاره کرد و افزود: قطعا ما به عنوان نمایندگان مردم با هر کسی در هر سمتی و در هر جایگاهی باشد و قصوری در این حادثه داشته باشد برخورد خواهیم کرد.

ناصر امانی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به حادثه غرق شدن دو کودک در حوضچه بوستان زیتون گفت: در این جلسه حداقل باید معاون امور مناطق شهرداری تهران در جلسه حاضر می‌شد و گزارشی از این حادثه در صحن شورا به اعضا ارائه می‌کرد.

وی با بیان اینکه قطعا هر حادثه‌ای که در تهران رخ بدهد شهردار تهران باید پاسخگو باشد تصریح کرد: یک اتفاق تلخ در این حادثه رخ داده و اینکه پس از ۳۰ ساعت از وقوع این حادثه روابط عمومی منطقه ۲۱ بیانیه‌ای را منتشر کرده است که در این بیانیه هیچ اظهار تاسف و تسلیتی به خانواده این کودک ارائه نشده و این جای تعجب بسیار دارد.

وی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسید که مرکز ارتباط شهرداری تهران یا دفتر شهردار تهران بیانیه‌ای را ضمن عرض تسلیت به خانواده کودک در این خصوص منتشر می‌کرد، افزود: اما متاسفانه پس از گذشت ۳۰ ساعت آن هم روابط عمومی منطقه ۲۱ با اقدامی عجیب این بیانیه را منتشر کرد.

وی با بیان اینکه در چنین حوادثی بعد عاطفی و روانی بسیار مهم و اساسی افزود: متاسفانه با گذشت ۳ روز شهردار منطقه ۲۱ روز گذشته به دیدار خانواده داغدار رفته است.

امانی ادامه داد: سؤالی که مطرح است اینکه آیا این حوضچه به گونه‌ای نبوده که نیاز باشد نگهبان به صورت ۲۴ ساعته حضور داشته باشد و اگر در قرارداد با پیمانکار به این موضوع شده چرا در آن زمان نگهبان در کنار حوضچه و مخزن حضور نداشته است؟

عضو شورای شهر تهران با اشاره به ضرب‌المثل آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی، گفت: به هر ترتیب باید به موضوع حادثه سقوط دو کودک و غرق شدن آنها در حوضچه بوستان زیتون به صورت جدی پرداخته شود و با عامل یا عوامل متخلف برخورد قاطع صورت بگیرد.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه چرا در محوطه حوضچه از حلقه‌های لاستیک استفاده نشده افزود: به هر ترتیب باید در چنین حوضچه‌هایی حلقه‌های لاستیک وجود داشته باشد که چنانچه مشابه چنین حادثه‌ای رخ دهد افراد بتوانند از حلقه‌های لاستیک برای نجات خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در حادثه سقوط و غرق شدن دو کودک در حوضچه آب بوستان زیتون با ضعیف‌ترین قشر جامعه روبرو هستیم گفت: مجموعه مدیریت شهری در این حوزه مسئول هستند و نباید حق این خانواده‌ها ضایع شود و باید با عوامل و کسانی که در این حادثه قصور داشته‌اند برخورد جدی صورت بگیرد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا