فرهنگ و هنر

بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، برگزیدگان خود را شناخت

بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، برگزیدگان خود را شناخت

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، آیین اختتامیه بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزیر) و کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، عصر دوشنبه نهم بهمن ۱۴۰۲ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، مهدی حامدسقایان (دبیر جشنواره تئاتر فجر ۴۲)، علی محمد قادری (معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی)، غلامرضا نعمتی (معاون اجرایی اداره‌کل هنرهای نمایشی) و… ازجمله حاضران این مراسم بودند.

اجرای نمایش رویای خیس در پردیس تئاتر تهران

قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان توان‌یاب

در بخشی از این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تقدیر از تمامی دست‌اندرکاران این رویداد گفت: شما هنرمندان، همگی عزیزان ما هستید و خوشحالیم رویدادهای فرهنگی هنری بهمن، ماه پیروزی انقلاب اسلامی را در کنار هم جشن می‌گیریم.

او با اشاره به حضور پُرشور هنرمندان توان‌یاب در بخش فراگیر جشنواره فجر و نقایص و کمبودهای سالن‌های نمایشی برای میزبانی از آنها گفت: عدم مناسب‌سازی سالن‌ها برای حضور هنرمندانی که مشکلات جسمی و حرکتی دارند، باعث ناراحتی ما هم هست و قول می‌دهم سال آینده، چنین مراسمی زمانی برگزار شود که مناسب‌سازی انجام‌ شده باشد‌.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در تمام پروژه‌های در حال ساخت، این مناسب‌سازی برای هنرمندان و علاقه‌مندان توان‌یاب انجام خواهد شد. شما هنرمندان توان‌یاب، نور چشم ما هستید. امسال بابت تماشای آثار بخش فراگیر کم‌توفیق بودم اما امیدوارم در فرصت‌های بعدی تماشاگر هنرمندی شما باشم.

سوگلی جشنواره تئاتر فجر

در ادامه، محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: وظیفه خود می‌دانم که از شما بابت عدم مناسب‌سازی سالن‌های نمایش برای حضور هنرمندان توان‌یاب عذرخواهی می‌کنم.

او ادامه داد: همچنین به دلیل محدودیت سالن‌های نمایشی برای حضور این عزیزان و اینکه نمی‌توانستیم هنرنمایی دوستان را در دیگر تالارهای نمایشی به تماشا بنشینیم، عذرخواهی می‌کنم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از گروه‌هایی که از شهرستان‌ها در این رویداد حضور داشتند، گفت: اگر جشنواره برکت و قابلیتی داشته باشد به برکت حضور شما بوده است. ما در ادارات دولتی هر کاری کنیم ناخدمتی است، چون به شما بدهکاریم و امیدواریم در سال‌های آتی بیش‌ازپیش جبران کنیم.

سالاری در پایان گفت: همت همکاران من باعث شد بخش فراگیر، این سوگلی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در کنار خودمان داشته باشیم و امیدوارم با تداوم این رویداد، هر سال مردم را به امید و آینده روشن دعوت کنیم.

مهدی حامدسقایان، دببر جشنواره هم در این مراسم گفت: بخش فراگیر، بخش جذاب و جالبی در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود که از همه افراد برگزارکننده به‌خصوص سازمان بهزیستی و هنرمندان توان‌یاب شرکت‌کننده تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: در اجراهای این هنرمندان، صحنه‌های زیبایی را دیدم و این حضور موهبتی بود تا ما در خدمت شما باشیم. امیدوارم در سال آینده این هنرمندان توان‌یاب همراه با دیگر هنرمندان و نه جدا از آن‌ها اجرا داشته باشند و شاهد مشارکت‌ بیشترشان باشیم.

همکاری مدیران هنری با سازمان بهزیستی

ادامه‌بخش این مراسم، سخنرانی علی‌محمد قادری، رییس سازمان بهزیستی بود که گفت: باعث خوشحالی است که در خدمت خانواده‌هایی هستیم که چنین فرزندان ارزشمند و بااستعدادی را تربیت‌کرده‌اند.

او ادامه داد: برای اولین بار است که در طول تاریخ جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در خدمت هنرمندان توان‌یاب هستیم.

قادری ضمن تقدیر از حسن انتخاب و توجه خلاقانه دبیر جشنواره تئاتر فجر و دیگر دست‌اندرکاران این رویداد توضیح داد: این اندیشه ژرف برای پرداختن به هنرمندان توان‌یاب در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اولین بار در دولت سیزدهم تدارک دیده‌ شده است.

او گفت: سال‌هاست که در سازمان بهزیستی توجه به هنر و هنردرمانی و نگرش به آفرینش‌های توان‌یابان مطرح است و در جشنواره‌های متفاوت به آن توجه شده است. این تلفیق اجتماعی هنرمندان توان‌یاب در کنار دیگر آحاد جامعه، یک نوآوری است که بیش‌ازپیش در بهزیستی دنبال خواهد شد و در جشنواره فجر هم موردتوجه قرار گرفت.

رییس سازمان بهزیستی در پایان سخنانش بابیان اینکه هنرمندان توان‌یاب، دنبال نگاه زیبا و همدلانه مسئولان در این عرصه هستند، افزود: این نگاه عمیق مدیران هنری با مدیران سازمان بهزیستی با عشق، اعتقاد و باور قلبی پیگیری شده است.

در ادامه این مراسم، آراء هیئت داوران متشکل از  مجید امرایی، حمید کاکا سلطانی و سیمین امیریان در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی به شرح زیر اعلام شد:

برگزیدگان نمایش‌های صحنه‌ای فراگیر

* طراحی لباس

در این بخش با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از آرزو جعفری برای طراحی لباس نمایش «احساس آهنی» از کرمان و زینب محمدی برای طراحی لباس نمایش «تِرال سِتاجوسال» از بوشهر تقدیر شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به  معصومه پیرولی برای طراحی لباس نمایش «دوست ندارم خواب ببینیم»  از قزوین رسید.

* موسیقی

لوح تقدیر و جایزه نقدی به حسین داوودی و مهدی نخعی برای موسیقی نمایش «احساس آهنی» از کرمان و محمد صفایی و امیر حسین ارجمندنیا برای موسیقی نمایش «تِرال سِتاجوسال» از بوشهر  اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به سمیه تیموری و مصطفی محمدی‌دوست برای موسیقی نمایش «کَل» از فارسان رسید.

* طراحی صحنه

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مجتبی مرادی برای طراحی صحنه نمایش «روز از نو روزی از نو» از کرمانشاه، رضا اَدَگی‌پور و اعظم زارع برای طراحی صحنه نمایش «رستگاری در فرانکشتاین» از یزد اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نوشین آریان‌مهر و  سعید چگینی برای طراحی صحنه نمایش «دوست ندارم خواب ببینم»  از  قزوین رسید.

* نمایشنامه‌نویسی

لوح تقدیر و جایزه نقدی به وحید آبرود نویسنده نمایش «خودپرواز» از یزد و رضا آزاد دریایی نویسنده نمایش «خرده شوخی‌ها» از هرمزگان رسید.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سیدمهرداد کاووسی نویسنده نمایش «احساس آهنی» از کرمان اهدا شد.

* کارگردانی

لوح تقدیر و جایزه نقدی به کاظم ارجمندنیا برای کارگردانی نمایش «ترال ستاجوسال» از بوشهر و نَوال وائلی برای کارگردانی نمایش «رستگاری در فرانکشتاین» از یزد اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مصطفی محمدی‌دوست برای کارگردانی نمایش «کَل» از فارسان رسید.

* بازیگری زن (جسمی حرکتی)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به اسما سلطانی، پونه لنگرودی و محبوبه امیرتیموری برای بازیگری نمایش «احساس آهنی» از کرمان رسید.      

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به معصومه اسماعیلی برای بازی در نمایش «آشپزخانه فنلاندی‌ها» ازبوشهر تقدیم شد.

* بازیگری زن (اختلال بینایی)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهتاب نفیسی برای بازیگری نمایش «مغازه شماره ۱۳» از اصفهان، هدیه اسماعیلی برای بازیگری نمایش «نگاتیو» از قائمشهر و عطیه قاسمی برای بازیگری نمایش «برداشت آزاد» از گنبد کاووس رسید.           

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به خانم نجمه خسروپور برای بازی در نمایش «خرده شوخی‌ها» از بندرعباس تقدیم شد.

* بازیگری زن (اختلالات روان شناختی)

لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به نازنین استادی برای نمایش «تِرال سِتا جوسال» از بوشهر و پری امیری  برای بازیگری نمایش «کَل» از فارسان اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آلما ایوبی‌نیا برای بازی در نمایش­ «تِرال سِتا جوسال» از بوشهر رسید.

* بازیگری زن (اختلال شنوایی)

مژگان آهن پنجه، رعنا سلیمی و مریم افشار در بخش صداپیشگی تقدیر شدند.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به زهرا اسم‌خانی برای بازیگری نمایش «قدم نورسیده» از ارومیه و ستاره حاضر وظیفه  برای بازیگری نمایش «قدم نورسیده» از ارومیه رسید.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سمیه صدیقی برای بازی در نمایش­«قدم نورسیده» از ارومیه اهدا شد.                   

* بازیگری زن (اختلال رشدی ، هوشی)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به منیره رستمی برای بازیگری «ترال ستا جوسال» از بوشهر، نگین شکری برای بازیگری نمایش«دوست ندارم خواب ببینم» از قزوین و  تهمینه قاسم‌پور برای بازیگری نمایش «کل» از فارسان  رسید.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به شنو قادری برای بازی در نمایش­ «روز از نو روزی از نو» از کرمانشاه اهدا شد.

* بازیگری زن (سالمندان)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به ماه منیر رحمانیان و شهناز موذن صفایی برای بازیگری نمایش «مغازه شماره ۱۳» از اصفهان رسید.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بتول نیکفر برای بازی در نمایش­ «مغازه شماره ۱۳» از اصفهان تقدیم شد.

* بازیگری زن (همراه)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به فتانه عباسی برای بازیگری نمایش «کل» از فارسان و مریم رسولی برای بازیگری نمایش «آشپزخانه فنلاندی‌ها» از بوشهر (دَیِر) اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به یلدا شجاعی برای بازی در نمایش­ «ترال ستاجوسال» از بوشهر رسید.

* بازیگری مرد (اختلال جسمی، حرکتی)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به امین عادلی‌فر  و مسلم خلیفه برای بازیگری نمایش «احساس آهنی» از کرمان رسید.‌

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به احمد بذرافشان برای بازی در نمایش­« برداشت آزاد» از گنبدکاووس  اهدا شد.

* بازیگری مرد (اختلال بینایی)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به سیدمحسن طباطبایی برای بازیگری نمایش «خودپرواز» از  یزد، مهدی بهادری  برای بازیگری نمایش «ترال ستاجوسال» از  بوشهر و محمدپودینه برای بازیگری نمایش «خرده شوخی‌ها» از بندرعباس رسید.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیرمحمد اسدی برای بازی در نمایش­ «کل»  از فارسان اهدا شد.

* بازیگری مرد (اختلال شنوایی)

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیرمقدسی‌نیا برای بازی در نمایش­ «خودپرواز» از یزد رسید.

* بازیگری مرد (اختلال رشدی ، هوشی)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به علی فخرایی‌مطلق برای بازیگری نمایش «آشپزخانه فنلاندی‌ها» از دَیِر و سیدمحمدصادق نوروزیان برای بازیگری نمایش «رستگاری در فرانکشتاین» از یزد اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به  صالح هندوپور  برای بازی در نمایش­ «دوست ندارم خوب ببینم»  از قزوین رسید.

* بازیگری مرد (همراه)

لوح تقدیر و جایزه نقدی پارسا عاشق‌الحسینی برای بازیگری نمایش «رستگاری در فرانکیشتاین» از یزد و ابراهیم راستی برای بازیگری نمایش «آشپزخانه فنلاندی‌ها» از دیر ( بوشهر) رسید.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به اکبر موسوی برای بازی در نمایش­ «تِرال سِتاجوسال» از بوشهر اهدا شد.

* پوستر و بروشور

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به جعفر دل‌دل برای طراحی پوستر و بروشور «خودپرواز» از یزد رسید.

جایزه نمایش برگزیده برای معرفی در اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به گروه نمایش «کل» به کارگردانی مصطفی محمدی از فارسان (چهارمحال و بختیاری) رسید.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به گروه نمایش «ترال ستاجوسال» به کارگردانی کاظم ارجمندنیا  از بوشهر اهدا شد.

برگزیدگان نمایش‌های خیابانی بخش فراگیر

* بخش طرح و ایده

لوح تقدیر و جایزه نقدی به صباح سلطانی و موسی هدایتی برای طرح و ایده نمایش «روز تولد من» و مسعودی‌فر برای طرح و ایده نمایش «لبخند با طعم ماسک» از نیشابور اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علی حسینی برای طرح و ایده نمایش «بوق» از تهران تقدیم شد.

* بخش طراحی لباس

لوح تقدیر و جایزه نقدی به منیژه وحدتی برای طراحی لباس نمایش «لبخند با طعم ماسک» از نیشابور رسید.

* موسیقی

لوح تقدیر و جایزه نقدی به علی ابوترابی برای موسیقی نمایش «رومئو B  ژولیت» از خمینی‌شهر و افشین حسنی برای موسیقی نمایش «بوق» از تهران اهدا شد.

* برگزیده

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علی خاتمی برای موسیقی نمایش «تسویه نقدی» از اصفهان رسید.

* طراحی فضا

لوح تقدیر و جایزه نقدی به محسن معروفی برای طراحی صحنه نمایش «لبخند با طعم ماسک» از نیشابور و مرضیه علیزاده برای طراحی صحنه نمایش «بوق» از تهران اهدا شد.

* کارگردانی

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مرضیه علیزاده برای کارگردانی نمایش «بوق» از تهران و  موسی هدایتی و  صادق حسین‌زاده برای کارگردانی نمایش «روز تولد من» از قروه و مجتبی خلیلی برای کارگردانی نمایش «تسویه  نقدی» از اصفهان رسید.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نساء سلیمانی برای کارگردانی نمایش «رومئو  B ژولیت»  از اصفهان اهدا شد.             

* بازیگری زن (اختلال جسمی حرکتی)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به سلیمه سادات حسینی برای بازیگری نمایش «رومئو  B ژولیت» از خمینی‌شهر، زهره حنیفی برای بازیگری نمایش «روز تولد من» از قروه و مرضیه علیزاده برای بازیگری نمایش «بوق» از تهران رسید.  

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به لیدا میهمی برای بازی در نمایش «روز تولد من» از قروه رسید.

* بازیگری زن (اختلال بینایی)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به اکرم کریمی برای بازیگری نمایش «تسویه  نقدی» از اصفهان اهدا شد.  

* بازیگری زن (اختلال شنوایی)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به اعظم گرمابی برای بازیگری نمایش «لبخند با طعم ماسک» از نیشابور رسید.

* بازیگری مرد (اختلال جسمی، حرکتی)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به پویا عباسعلی برای نمایش «تسویه  نقدی» از اصفهان، ابوالفضل محمدی بازیگری نمایش «لبخند با طعم ماسک» از نیشابور، مصطفی عادلی‌فر بازیگری نمایش «لبخند با طعم ماسک»  از نیشابور و مهدی منتظران برای نمایش «با قید فوریت» از یزد اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمدجواد کوچکی برای بازی در نمایش «رومئو B ژولیت»  از خمینی‌شهر رسید.                .

* بازیگری مرد (اختلال رشدی، هوشی)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به هادی محمدعلی‌زاده و پیمان مجیدی برای بازیگری نمایش «گوله بهار» از رشت اهدا شد.

* بازیگری مرد (اختلال شنوایی)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمدجواد طلایی برای بازیگری نمایش «لبخند باطعم ماسک» از مشهد رسید.

* بازیگری مرد (همراه)

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهدی رسولی برای بازیگری نمایش «روز تولد من» از قروه و محمدمحسن شفیعی برای بازیگری نمایش «تسویه نقدی» از اصفهان اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سیدمهرداد کاووسی حسینی برای بازی در نمایش «بوق» از تهران رسید.

* پوستر و بروشور

لوح تقدیر و جایزه نقدی به حسین کاظمی برای طراحی پوستر و بروشور نمایش «تسویه نقدی» از اصفهان اهدا شد.

نمایش برگزیده برای معرفی در اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به گروه نمایش «رومئو B ژولیت» به کارگردانی نساء سلیمانی از خمینی‌شهر رسید.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا