اخبار ورزشی

دلایل تغییر تابعیت کشتی‌گیران از زبان مربی سابق ملی/خیرآبادی: در انتخابی نظرکرده‌ها کنار گذاشته شده‌اند

جمشید خیرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی برگزیده های ایران، در خصوص تغییر تابعیت برخی کشتی‌گیران از جمله سامان طهماسبی، صباح شریعتی و علی ارسلان و دلایل این تغییر تابعیت اظهار داشت: من تنها کسی هستم که هم شاگردانم رفتند هم خودم و هم اینکه برگشتیم من ۵۰ ماه سرمربی تیم ملی آذربایجان بودم، تیم بیستم را گرفتم و سوم المپیک تحویل دادم بحث تابعیت ما ورزشی بود. قراردادمان تمام و اقامت موقت‌مان به صورت اتوماتیک لغو شد. بعد هم به ایران برگشتیم. بقیه ورزشکاران هم به همین صورت بودند البته صباح هنوز می‌تواند برای آذربایجان کشتی بگیرد.

مربی اسبق تیم ملی کشتی تیم کشورمان با اشاره به اینکه تغییر تابعیت‌های سیاسی نیست تصریح کرد: این تابعیت‌ها ورزشی است نه سیاسی البته ما مدل دیگری هم داریم مانند سعید مولایی که او تغییر تابعیت داد و دیگر به ایران برنمی‌گردد اما تابعیت ۹۹ درصد بچه‌های کشتی ورزشی است و بعد از اینکه قراردادشان تمام می‌شود مانند افراد عادی می‌توانند در داخل کشور زندگی کنند.

خیرآبادی در خصوص دلایل تغییر تابعیت کشتی‌گیران خاطرنشان کرد: یک مورد بحث مالی است؛‌واقعیت امر این است که شرایط مالی ما با دیگر کشورها اختلاف زیادی دارد مثلا به مدال طلای المپیک در روسیه و آذربایجان به ورزشکار یک میلیون دلار داده می‌شود و نصف این مبلغ را به سرمربی و مربیان می‌دهند اما در ایران اختلاف فاحش است. شرایطی پیش می‌آید که ورزشکار باید آینده خودر ا تأمین کند چون راه دیگری  ندارد.

سرمربی سابق تیم ملی امید کشورمان، افزود: مورد دیگر این است که ورزشکار این ذهنیت را دارد که تبعیض صورت گرفته است یا در حقش اجحاف شده است کشتی‌گیر برای اینکه خود را مطرح کند ناچار می‌شود ورزش قهرمانی را در کشور دیگری ادامه دهد. مانند لژیونر شدن اما قوانین کشتی با فوتبال فرق دارد. البته اگر ورزشکار به صورت باشگاهی در کشور دیگری فعالیت داشته باشد،‌می‌تواند به تیم ملی کشور خودش برگردد اما اگر برای تیم ملی دیگری مسابقه دهد دیگر نمی‌تواند در کشور خودش و در تیم ملی رقابت کند.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان در خصوص انتقادات مطرح شده به محمد بنا و چرخه انتخابی عنوان کرد: برگزاری مسابقه انتخابی در هر شرایطی خوب است چون به کشتی‌گیر، مربیان  و هیأت‌ها انگیزه می‌دهد اگر مسابقه انتخابی نباشد آنها چه انگیزه‌ای دارند؟‌ اما ایراد چرخه که بعد از فینال لیگ آغاز شد و تا جام تختی که ۶ بهمن است ادامه دارد این است که ما ۴ دوره مسابقه داریم اما یک مورد حساس این است که کشتی‌گیران حرفه‌ای وزن کم می‌کنند که این موضوع در هر صورت به فرد آسیب شدید می‌رساند.

خیرآبادی ادامه داد:‌بدن نیاز به ریکاوری دارد اگر قرار باشد ورزشکار پشت سر هم مسابقه دهد، فسیل می‌شود و با کوچک‌ترین صدمه‌ای بزرگ‌ترین آسیب پیش می‌‌آید. مورد دیگر اینکه در انتخابی اعلام شده نظر کرده‌ها کنار گذاشته می‌شوند بقیه باید این مسیر را طی کنند تا با نفرات اصلی برسند آن وقت دیگر جان ندارند. نکته دیگر اینکه مردم ما کجا باید انتخابی قهرمانان درجه یک را ببینند مثلا در کشتی آزاد کامران قاسم‌پور و حسین یزدانی بخواهند برای وزن ۸۶ کیلوگرم رقابت کنند مردم کجا باید این انتخابی خوب را ببینند؟ مورد دیگر اینکه سری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند اگر مسابقه رودررو باشد همه این انتقادات جمع می‌شود علی ارسلان هم همین را می‌گوید که فرصت به او داده نشده است.

وی با اشاره به ارزیابی کشتی‌گیران در تورنمنت‌های بین‌المللی اظهار داشت: می‌گویند کشتی‌گیران را به تورنمنت بین‌المللی اعزام می‌کنند تا شناخت به دست آید اما یکسری نفرات را به تورنمنت ضعیف اعزام می‌کنند و آنهایی را که نمی‌خواهند در تیم باشند به تورنمنت قوی می‌فرستند چون خودم سرمربی تیم ملی نونهالان، نوجوانان، امیدها و تیم ملی آذربایجان در المپیک بودم.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا