اخبار روز

کنعانی: چند کشور غربی زنجیر رژیم وحشی صهیونیستی را باز گذاشتند/ درخواست برخی کشورها برای آزادی اسرای نزد حماس را به هنیه منتقل کردیم

کنعانی: چند کشور غربی زنجیر رژیم وحشی صهیونیستی را باز گذاشتند/ درخواست برخی کشورها برای آزادی اسرای نزد حماس را به هنیه منتقل کردیم

– اخبار بین الملل –

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برگزیده های ایران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز دوشنبه ۱۵ آبان ماه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره تحولات فلسطین گفت: فهرست و تعداد جنایات صهیونیست‌ها در یک ماه اخیر علیه غزه قابل شمارش نیست. با کمال تأسف این نسل‌کشی و بربریت به‌طور روزانه مقابل دیدگان همه جهانیان و با حمایت چند کشور غربی خصوصاً آمریکا در حال انجام است.

وی با بیان اینکه “فهرست بلندبالای جنایات قابل طرح نیست، اما طبق آخرین آمار تا دیروز شمار شهدای غزه ۹۷۷۰ نفر بوده که ۴۸۰۰ نفر کودک و ۲۵۵۰ نفر زن بودند”، اظهار داشت: بر اساس همین آمار ۲۶۶۰ نفر هنوز زیر آوار قرار دارند، یک عدد و رقم غیرقابل تصوری است. طبق اطلاعات و آمار وزارت بهداشت فلسطین ۱۶ بیمارستان به‌دلیل حملات رژیم صهیونیستی از خدمت‌رسانی خارج شدند، ۱۷۵ نفر از کادر درمان و ۳۴ نفر از امدادرسانان به شهادت رسیدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه  داد: همچنین آمار شهدای خبرنگاران رشید و راویان نشان‌دهنده نقش اثرگذاری است که رسانه‌ها در روایتگری درست و واقعی از صحنه جنگ در حال ارسال هستند و تاکنون ۴۶ نفر به شهادت رسیدند.

کنعانی نکته دردناک دیگر در این خصوص را میزان مواد منفجره استفاده‌شده در غزه خواند که قدرت انفجاری آن یک‌ونیم برابر بمب استفاده‌شده آمریکا در هیروشیما است و گفت: این عدد و رقم‌ها نشان می‌دهد چه جنایت اسفناکی در غزه و با حمایت چند کشور مشخص غربی از جمله آمریکا در حال رخ‌دادن است و متأسفانه آمریکا با سوءاستفاده از قدرت مانع انجام وظیفه شورای امنیت سازمان ملل شده است.

وی درباره تهدید به استفاده از بمب اتم توسط رژیم صهیونیستی گفت: از دیروز این خبر منتشر شد که یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی تهدید کرده است، این با توجه به رفتار وحشیانه این رژیم مسلح به بمب اتم حتماً باید مورد توجه قرار گیرد.

سخنگو ادامه داد: این تهدید، تضعیف‌کننده رژیم منع به‌کارگیری سلاح‌های هسته‌ای است، امیدواریم که این موضوع به‌شکل مناسب و فوری مورد توجه سازمان ملل به‌عنوان تهدید علیه صلح بین‌المللی قرار گیرد.

مایه تأسف است که چند کشور غربی زنجیر رژیم وحشی صهیونیستی را باز گذاشتند

کنعانی با ابراز اینکه “سکوت مدعیان غربی را ما رصد می‌کنیم و مایه تأسف است که کسانی هستند سالها درباره تهدیدهای موهوم واکنش نشان می‌دهند”، افزود: تهدید رژیم برای به‌کارگیری سلاح هسته‌ای چند وجه مهم دارد؛ اولاً نشانه اوج ذلت رژیم در مقابل ملت فلسطین است. ثانیاً این رژیم هیچ حد و مرزی را قائل نیست و برای حقوق بین‌المللی ذره‌ای ارزش قائل نیست، این تهدید نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری یک تهدید واقعی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

وی ادامه داد: مایه تأسف است که چند کشور غربی زنجیر این رژیم وحشی را باز گذاشتند و طبعاً مسئول هرگونه جنایات رژیم هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که سازمان ملل در این خصوص به طور فوری اقدام کند. ایران حتماً در این ارتباط برنامه دارد، در این خصوص با دبیرکل سازمان ملل رایزنی کند. این موضوع به طور جدی تهدیدی برای صلح بین المللی است و باید مورد توجه سازمان ملل باشد.

موضوع غزه از جمله محورهای سفر نخست‌وزیر عراق است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره هدف سفر سودانی به تهران گفت: اطلاعاتی دقیقی ندارم، اما تحولات غزه اهمیت دارد و طبیعتاً این موضوع یکی از موضوعات در دستورکار مقامات ایران و عراق خواهد بود.

کنعانی ادامه داد: اینکه ایشان حامل پیامی هستند اطلاع ندارم، اما در خصوص امکان گسترش دامنه جنگ در منطقه این احتمال وارد است. با حجم جنایات رژیم و با سابقه ای که از جنگ علیه دیگر کشورها وجود دارد و اینکه این رژیم در طول تاریخ تاسیس نامشروع خودش بیش از بیست جنگ را در منطقه راه اندازی کرده و همچنان بخش هایی از خاک سوریه و لبنان را تحت اشغال قرار داده و اینکه پشتوانه بسیاری از تحرکات تروریستی است، قابل پیش بینی است که همه دولت ها، رژیم را تهدیدی علیه خود تلقی می کنند.

در صورت استمرار شرایط فعلی، جریان‌های منطقه اقدام می‌کنند

وی با اشاره به ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی که تهدید زاست و در صورت تداوم جنایات علیه غزه امکان گسترش دامنه جنگ به طور جدی در منطقه وارد است، گفت: دولت آمریکا نمی تواند از یک سو پیغام دهد که طرفدار گسترش جنگ نیستیم و از سوی دیگر دست رژیم را برای اقدام جنگی باز بگذارد.

سخنگو خاطرنشان کرد: در صورت استمرار چنین شرایطی، جریان های منطقه طبیعی است اقدام کنند. ارسال پیام به دیگران به معنی اینکه خویشتنداری کنند، با آنچه که در عمل در حال انجام است دو رویکرد کاملاً متفاوت است.

کنعانی درباره حضور نماینده گوترش در تهران و رایزنی ها درباره یمن نیز گفت: موضوع یمن همچنان مهم است و اینکه روند سیاسی و پایان بخشیدن به جنگ در این کشور یک موضوع کاملاً مورد توجه برای طرف های منطقه ای است.

انصارالله یمن درباره غزه دیدگاه اصولی خود را دارد

وی سفر انجام‌شده را در استمرار مشورت ها میان ایران و سازمان ملل متحد برای کمک به تکمیل روند سیاسی و حفظ و تحکیم آتش بس و پایان محاصره یمن دانست و گفت: این مشورت ها در این چارچوب انجام شد. اینکه در ارتباط با تحولات غزه انصارالله در یمن، به دلیل نوع رویکرد اصولی که دارند امری واضح است و انصارالله در یمن دیدگاه خودش را بیان کرد که اینکه در کنار مرد غزه و مقاومت ضد صهیونیستی ملت فلسطین است.

شناسایی شرکت‌های صهیونیستی از سوی وزارت امور خارجه ادامه دارد

کنعانی در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه درخصوص شناسایی شرکت های صهیونیستی گفت: این موضوع به عنوان قانون مجلس موضوعی نیست که تحت تاثیر تحولات غزه نادیده گرفته شود. دستگاه سیاست خارجی در طول سالیان برای شناسایی شرکت های صهیونیستی دستور کار داشته و در طول زمان انجام داده و شناسایی لازم انجام شده است. آخرین نشستی که برگزار شد کمتر از دوماه پیش در وزارت امور خارجه برگزار شد و تصمیماتی اتخاذ شد. اعلام این مسئله توسط دستگاه های ذی ربط صورت می گیرد.

اخراج اتباع افغانستان از پاکستان به مناسبات آن دو کشور مربوط می‌شود

وی در خصوص تصمیم دولت پاکستان برای اخراج اتباع افغانستانی گفت: موضوعی است که در چارچوب مناسبات دو کشور باید دیده شود. آنچه برای ایران حائز اهمیت است این است که موضوع آوارگان افغانستانی موضوعی است که نتیجه اقدام اشغالگری رژیم آمریکا در این کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: متاسفانه با وضعیت سخت معیشتی مردم عزیز افغانستان مجبور شدند تحت شرایط سخت برای پیدا کردن یک شرایط جدیدتر برای زندگی سرزمین خودشان را ترک کنند. ایران با نگاه انسانی به این موضوع تعامل کرده است.

کنعانی مسئله مهاجران را مسئولیت بین المللی خواند و افزود: ما در نشست های چندجانبه این موضوع را مطرح کردیم. دولت آمریکا باید غرامت خسارات خود را بپردازد. در عین حال این موضوع مورد تبادل نظر ما با مقامات افغانستان بوده و دیروز هم وزیر امور خارجه میزبان هیئت افغانستانی بودند و این موضوع مطرح شد.

دیدار باقری در ژنو با تمرکز بر تحولات فلسطین بود

وی در خصوص سفر علی باقری به ژنو و دیدارش با مورا گفت: در چارچوب گفتگوهای ایران با اتحادیه اروپا و مسئولان سیاسی اتحادیه اروپا، با تمرکز بر تحولات فلسطین صورت گرفت و نقشی که متوجه اروپا است. با توجه به دیدگاه هایی که درباره حقوق بشر دارند در ارتباط غزه هم باید به مسئولیت خود توجه کنند. در این رابطه به طور جدی تبادل نظر شد. در خصوص مذاکرات رفع تحریم ها هم مشورت ها برقرار است.

وزارت امور خارجه مسئول اجرای سیاست خارجی و تنظیم روابط خارجی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برنامه هفتم توسعه و عدم همکاری برخی نهادها  با وزارت امور خارجه گفت: بر اساس قوانین بالادستی دستگاه دیپلماسی مسئول اجرای سیاست خارجی و تنظیم کننده روابط خارجی است و تردیدی وجود ندارد. در ارتباط با برنامه هفتم اینها جزئیات برنامه است و دیدگاهایی مطرح شده است. هیچگونه قصدی برای شرح وظایف دستگاه خارجی وجود ندارد.

 

.

 

با هیئت افغانستانی درباره روابط اقتصادی و حقابه ایران گفتگو کردیم

وی در پاسخ به سوال برگزیده های ایران درباره سفر هیئت افغانستانی به تهران و مطالبات ایران از افغانستان گفت: موضوع گفتگوهای دیروز عمدتاً متمرکز بر موضوعات اقتصادی با توجه به ترکیب هیئت افغانستانی بود.

کنعانی ادامه داد: روابط اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان دیرپاست. ایران همواره شریک اول تجاری افغانستان بوده و آمد و شدهای مقامات اقتصادی در راستای تحکیم این روابط دیرپاست.

سخنگو با بیان اینکه موضوعات مهم دیگری هم در مناسبات دو کشور وجود دارد، اظهار داشت: موضوعات مرزی و حقابه که در گفتگوهای دوجانبه مطرح شده و دیروز هم مطرح شد. خوشبختانه درگیری های مرزی در سایه تبادل نظرها و اتفاق نظری که میان طرفین شکل گرفت ما مدت قابل توجهی شاهد کمترین رخدادهای ناگوار هستیم. در ارتباط با فعال سازی مرزها و گذرگاه های تجاری اتفاق نظر وجود دارد که زمینه بیشتر برای همکاری های اقتصادی انجام شود.

وی با بیان اینکه در خصوص کریدورهای ترانزیتی برای اهداف و مقاصد صادراتی و وارداتی تبادل نظر انجام شد، افزود: در گفتگوهای تهران هم این موضوعات مورد توجه خواهد بود.

کنعانی در خصوص دیدگاه ایران نسبت به تحولات فلسطین اظهار داشت: آنچه در ارتباط با موضع ما در ارتباط با فلسطین و جنگ جاری موضوعیت دارد، بارها به صراحت بیان کردیم. ایران مقاومت فلسطین در برابر رژیم اشغالگر و مبارزه آنها را حق مسلم می داند.

مبارزه با اشغالگر در دنیا به‌رسمیت شناخته شده است

سخنگو ادامه داد: از منظر حقوق بین الملل، مبارزه با اشغالگر به رسمیت شناخته شده است. این موضع صریح و واضح ما است.

وی با بیان اینکه آمریکا در موضوع بحران فلسطین یک دولت بی طرف نیست، آمریکا نشان داده که یک طرف بحران است، اظهار داشت: در طول تحولات جاری هم آمریکا نشان داده که با تمام قوا در کنار رژیم ایستاده است. آمریکا عملاً بخشی از جنگ است نه بخشی از راه حل.

کنعانی افزود: اگر آمریکا به دنبال حل بحران است، باید رفتار عملی خودش را آغاز کند. آمریکا مانع استفاده از ظرفیت شورای امنیت برای پایان دادن جنایات رژیم شده است. آمریکا باید تکلیف خودش را روشن کند. آمریکا از منظر ملت ها یک طرف مسئول است و باید به افکار عمومی پاسخ دهد. ما دیدگاهای خودمان را به طور رسانه ای بارها اعلام کردیم.

وی در خصوص سفر بلینکن به بغداد و اتهامات به ایران گفت: اتهام زنی به ایران در مسیر تلاش های آمریکا برای انحراف افکار عمومی از آن چیزی است که در حال انجام دادن است. جریان های مقاومت مستقل هستند و تصمیم می گیرند. ایران امر و نهی به دوستان خود در منطقه نمی کند.

آمریکا چه اقداماتی در منطقه داشته که وزیرخارجه‌اش با جلیقه ضدگلوله وارد و خارج می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در موضوع عملیات حماس علیه رژیم صهیونیستی هم تصمیمی کاملاً مرتبط با مقاومت فلسطین هم در طراحی و اجرا بود، گفت: آمریکا از این اتهام زنی ها طرفی برنخواهد بست. نکته بعدی اینکه دولت آمریکا نباید اقدامات ملت های مقاومت علیه خود را در ارتباط به دولت های دیگری جستجو کند. باید ریشه را در نوع رفتار خود و در نوع تعاملی که با ملت های منطقه دارد جستجو کند.

کنعانی ادامه داد: جنایت رژیم جلوی دیدگان همه ملت‌های دنیاست و ملتها واکنش نشان می‌دهند. اگر آمریکا رفتار درستی داشت، لازم نبود وزیر خارجه جلیقه ضدگلوله بر تن کند و از بغداد خارج شود، آمریکا در رفتار خود بازبینی کند، چه اقدامی انجام داده است که وزیر خارجه باید با جلیقه ضدگلوله وارد و خارج شود.

به‌دنبال تحکیم ثبات و آرامش در افغانستان هستیم

وی درباره تضمین اجرای تعهدات افغانستان در قبال ایران گفت: آنچه برای ما مهم است، کمک به تحکیم ثبات و آرامش در افغانستان و مشارکت برای رفاه ملت افغانستان و حل و فصل مشکلات است. روابط ما در همین چارچوب در حال انجام است. ما در این ارتباط در حال حرکت هستیم و همکاری ها شکل گرفته و معتقدیم همه کشورها باید کمک کنند به تثبیت شرایط افغانستان تا شرایط بهتری را تجربه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما دو کشور همسایه هستیم و سرنوشت دو ملت قابل تفکیک نیست. متناسب مصالح دو ملت باید با یکدیگر کار کنیم. هدف ما حفظ مصالح مشترک و کمک به شکل گیری شرایط مناسب در داخل افغانستان است.

کنعانی درباره شکل گیری یک کمیته برای رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: اینکه حماس نامه نوشته در جریان جزییات نیستم. آنچه مهم است بر اساس نظر کارشناسان و گفته های سازمان های تخصصی اعلام کردند که رژیم در حال ارتکاب جنایات جنگی در غزه است.

به‌دنبال مستندسازی جنایات رژیم صهیونیستی و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب هستیم

وی با بیان اینکه این جنایات باید مورد پیگیری قرار گیرد، گفت: متاسفانه برخی کشورها مصونیت برای رژیم ایجاد کردند. حتماً باید کمیته تخصصی حقیقت یابی برای مستندسازی جنایات تشکیل شود و حتماً باید مقامات این رژیم به دیوان کیفری بین المللی ارجاع شوند و مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در رایزنی های آقای امیرعبداللهیان هم اینها مطرح شده است. ایران دیدگاه خودش را مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت یاب پیگیری می کند. نباید جنایت کاران از کیفر جنایات خود مصون بمانند.

کنعانی شرایط موجود را تهدیدی برای کل دنیا خواند و گفت: عاقلانه است که دولت ها برای به کیفر رساندن جنایتکاران صهیونیست، اقدام جدی انجام دهند. این خواست ملت ها است. جای تاسف است برخی کشورهای غربی به رغم ادعای آزادی بیان اجازه برگزاری تجمعات نمی دهند. این یک نفاق و دروغ آشکار است.

 

.

 

درخواست کشورها برای آزادی اسرای نزد حماس را به هنیه منتقل کردیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر هنیه به تهران و گفتگوها برای تبادل اسرا گفت: ما به عنوان کشور طرف گفتگو از سوی برخی کشورها که شهروندانشان در سرزمین اشغالی حضور داشتند، درخواست هایی دریافت کردیم، برای آزادی این شهروندان. قطر هم درخواست هایی را دریافت کرده است.

وی افزود: ما در این رابطه درخواست ها را به حماس و آقای هنیه منتقل کردیم. طرف حماس هم آماده کمک و همکاری است. این مشورت ها در خصوص نحوه اجرا وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه وضعیت بحرانی در غزه و بمباران در غزه را نکته بعدی خواند و اظهار داشت: بر اساس اظهارات مقامات حماس تاکنون ۶۰ نفر از اسرای رژیم صهیونیستی در ننیجه بمباران رژیم کشته شدند. رژیمی که از کشتن اسرای خود ابایی ندارد، از کشتن شهروندان دیگر هم ابایی ندارد. حماس اعلام کرده که در شرایط کنونی امکان بررسی و انتقال به دلیل تهدید نیست و اگر وقفه در عملیات نظامی صورت گیرد چنین امکانی برای تبادل وجود دارد.

دولت آمریکا نمونه بارزی از نقض حقوق بشر علیه دیگر کشورهاست

وی در خصوص هشدار آمریکا برای عدم سفر اتباع این کشور به ایران گفت: دولت آمریکا آنچه سابقه نشان داده نمونه بارزی از نقض حقوق بشر علیه شهروندان دیگر کشورها است. آنچه آمریکا مطرح می کند، روایتی است که انجام می دهد و فاقد ارزش است.

کنعانی در خصوص کوچاندن فلسطینی ها نیز گفت: یکی از موارد، تلاش رژیم برای کوچاندن فلسطینی های ساکن شمال غزه است. ملت صبور فلسطین نشان دادند علی رغم اینهمه جنایات، همچنان صبورانه در سرزمین های خودشان حضور دارند و حاضر به ترک شمال غزه نیستند.

سخنگو ادامه داد: بر اساس آمار، تا همین لحظه حدود ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان غزه همچنان در شمال غزه حضور دارند. تلاش رژیم برای کوچاندن، نقض فاحش حقوق بین المللی است. تلاش رژیم برای گسترش سرزمینی بر اساس قطعنامه های شورای امنیت از جمله شماره ۴۶۵، ۴۷۸ و ۲۳۳۴ غیرقانونی است و مخالف قطعنامه هاست. بنابراین در این زمینه رژیم صهیونیستی مرتکب نقض فاحش قوانین بین المللی شده است.

کنعانی افزود: تهاجامات گسترده رژیم بر اساس کنوانسیون لاهه سال ۱۹۰۷ و چهارم ژنو، نقض آشکار حقوق بشردوستانه و همچنین نقض حقوق مرتبط با عدم تفکیک نظامیان و غیرنظامیان است. این یک نسل کشی آشکار است.

تحرکات ‌آمریکا در منطقه پوششی در بازگذاشتن دست رژیم صهیونیستی برای جنایت است

وی با بیان اینکه تحرکات آمریکا در منطقه در استمرار تلاش این کشور برای پوشش سیاسی برای باز گذاشتن دست رژیم برای جنایات است، گفت: آمریکا هم درک می کند که رژیم دچار یک شکست شده و دنبال یک نتیجه ملموسی است تا شرایط را به نفع خود تغییر دهند. این تحرکات آمریکا در منظقه برای گسیل نیرو و تجهیزات با هدف کمک به رژیم صهیونیستی است.

درباره مسائل امنیتی منافع مشترکی با افغانستان داریم

وی درباره تبادل نظر ایران و افغانستان در خصوص مسائل امنیتی گفت: دو طرف منافع مشترکی برای همکاری دارند. موضوعات امنیت مرزها و امنیت دو کشور با توجه به بقایای داعش در افغانستان و هسته های رها شده ای که وجود دارند، همکاری و گفتگوها در چارچوب منافع مشترک است.

سخنگو ادامه داد: در همین راستا ما به عنوان دو کشور همسایه ناگزیر به همکاری هستیم. نگاه ایران به تحولات افغانستان از روی خیرخواهی و مصلحت اندیشی است. ما در چارچوب نگاه خیرخواهانه و مصلحتی که برای ملت افغانستان می خواهیم و دیدگاه خودمان را منتقل کردیم.

توسعه همکاری اقتصادی با دیگر کشورها را در اولویت داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تلاش ها برای همکاری اقتصادی با دیگر کشورها گفت: موضوع توسعه همکاری های اقتصادی با دیگر کشورها جز اولویت های مهم است. در نشست اخیر نخست وزیران عضو شانگهای در قرقیزستان هم همین اولویت مورد توجه بوده است. بحث توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی مورد توجه بوده است. در بحث کمیسیون های مشترک به طور جدی این موضوع در دستورکار قرار دارد. ایران اهتمامش را به رغم تحولات پیچیده مصروف توجه به موضوعات دیگر نخواهد کرد.

محور سفر امیرعبداللهیان به ترکیه درباره غزه بود

وی در پایان درباره سفر وزیر امور خارجه به ترکیه گفت: دو کشور ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه هستند که در موضوعات مرتبط با منطقه نقش اثرگذاری ایفا کردند. سفر آقای امیرعبداللهیان با توجه به شرایط فلسطین بود و دو کشور گفتگوی خوبی داشتند. اتفاق نظر داشتند آنچه در غزه در حال انجام است، به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و اینکه کشورهای اسلامی باید اقدامات جدی برای پایان دادن جنایات رژیم صهیونیستی انجام دهند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا