علمی و فناوری

مروارید ارزشمندی که از سوپ سردرآورد!/ عکس

مروارید ارزشمندی که از سوپ سردرآورد!/ عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، این مروارید به اندازه نخود است و قیمت آن در حراجی ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار تخمین زده شده‌است؛ کارشناسان این مروارید را «تخم مرغ عید پاک» توصیف کرده‌اند، مرواریدی که از دل یک صدف دو کفه‌ای سفت بیرون آمد.

بیشتر بخوانید:

تصویر آخرالزمانی از ترامپ و لشکرش در خیابان های نیویورک! / عکس

فراتر از لامبورگینی، گاو خشمگین یک و نیم میلیون دلاری/ عکس

بسیاری از نرم تنان آب شور و شیرین، نه فقط صدف، مروارید تولید می کنند، مرواریدها ممکن است در صدف‌ها، گالوانی‌ها و گوش ماهی‌ها تشکیل شوند و بسته به گونه نرم تنان، رنگین کمانی از رنگ‌ها دارند.

همه مرواریدها ارزشمند نیستند، به ویژه نوع دندان شکن که در گونه های خوراکی یافت می شود، اما گاهی اوقات طبیعت نمونه‌ای بسیار نادر و بسیار گرانبها را تولید می کند. در سال ۲۰۱۰، کریستیز دبی یک مروارید به اندازه گردو را به قیمت ۷۲۲۵۰۰ دلار فروخت. راهول کاداکیا، رئیس بین‌المللی جواهرات کریستیز خاطرنشان کرد:« آنها در حلزون‌های دریایی Melo melo یافت می‌شوند که در دریای چین جنوبی و اطراف آن منطقه یافت می‌شوند.»

مروارید اسطوخودوس صدف دو کفه‌ای سفت ممکن است چندان گران نباشد، اما کشف آن در رستورانی در ماساچوست باید همانقدر هیجان انگیز بوده باشد که برای یک غواص پیدا کردن مروارید بزرگ در اعماق اقیانوس هیجان انگیز بوده است.

مروارید ارزشمندی که از سوپ سردرآورد!/ عکس

مروارید چیست؟

میکلسن، که یکی از متصدیان نمایشگاه «مروارید» در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک و موزه فیلد بوده‌است، گفت: «افسانه این است که مرواریدها در اطراف یک دانه شن تشکیل می‌شوند که نمی‌توان گفت به طور کامل درست است. مرواریدها به ندرت در اطراف هر چیز غیر آلی، مانند یک دانه شن یا یک سنگ تشکیل می شوند. آنها معمولاً در اطراف چیزی آلی، اغلب یک انگل تشکیل می شوند.

روند تشکیل یک مروارید به این صورت است که ماده‌ای به نام کنچیولین به‌صورت لایه‌های بسیار نازک و متحدالمرکز دور هسته‌ای از جسم بیگانه ترشح می‌شود و روی آن را ماده‌ای به نام مادر مروارید که کربنات کلسیم می‌باشد، می‌پوشاند.

شکل اصلی مروارید گرد و کره مانند می‌باشد هرچند مروارید به شکل‌های دیگری نیز در فروشگاه طلا و مروراید مانند گلابی و دکمه و حتی شکل‌های نامنظم هم دیده می‌شود.

مروارید به رنگ‌های سفید، صورتی، نقره‌ای، کرم، طلایی، آبی، سیاه می‌باشد. در آب‌های بسیار شور مرواریدهای دارای رنگ کرم بسیار فراوان‌تر از سایر رنگ‌ها دیده می‌شوند. مرواریدهای حاصل از آب‌های شیرین تیره‌تر از انواع به‌دست‌آمده از آب‌های گرم هستند.

منبع: نشنال‌جئوگرافیک

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا