اخبار روز

آسوشیتدپرس: ایران و عربستان گام مهم دیگری برداشتند

آسوشیتدپرس: ایران و عربستان گام مهم دیگری برداشتند

این رسانه آمریکایی نوشت: ایران و عربستان سعودی به عنوان رقبای دیرینه در خاورمیانه، روز پنجشنبه گام مهم دیگری به سوی آشتی برداشتند، و رسما روابط دیپلماتیک را پس از یک فاصله هفت ساله احیا کرده و بر نیاز به ثبات منطقه ای تاکید کردند. دو کشور همچنین با پیگیری همکاری ها در زمینه اقتصادی موافقت کردند.

در بخش هایی از تحلیل این رسانه آمریکایی درباره این رویداد مهم آمده است:

این توافق در پکن در دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان، یک ماه پس از میانجیگری چین برای توافق اولیه بین دو قدرت منطقه ای به دست آمد.

توافق جدید احتمال درگیری مسلحانه بین رقبا را چه به طور مستقیم و چه در درگیری های نیابتی در منطقه بیشتر کاهش می دهد. این توافق می‌تواند تلاش‌های دیپلمات‌ها برای پایان دادن به جنگ طولانی در یمن را تقویت کند. هم ایران و هم عربستان سعودی در این درگیری عمیقاً حضور داشته اند.

توافق روز پنجشنبه همچنین نشان دهنده یک پیروزی دیپلماتیک دیگر برای چین است زیرا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تصور می کنند که آمریکا به آرامی درحال خروج از منطقه است.

در حالی که بازگشایی سفارت‌خانه‌ها یک گام بزرگ رو به جلو محسوب می‌شود، اما میزان احیای روابط می‌تواند به تلاش‌های صلح در یمن بستگی داشته باشد. عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ پس از تصرف پایتخت توسط حوثی ها (انصارالله) که تحت حمایت ایران هستند، با آنها در جنگ بوده است .

عربستان سعودی همچنین عمیقاً به برنامه هسته ای ایران مشکوک است.برنامه هسته ای ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام پیشرفت چشمگیری داشته است.

به گزارش ایرنا، دیدار وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی در پکن پایتخت چین با حضور و حمایت دولت چین و توافقات اعلام شده فی ما بین برای ازسرگیری روابط دو کشور، بازتاب گسترده ای داشته است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، این دیدار و گفت و گوی دوجانبه با همتای عربستانی خود در پکن را در فضایی بسیار مثبت و سازنده توصیف کرد و با ابراز خرسندی از بازگشت روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر به حالت طبیعی، تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با عربستان در تمامی زمینه‌های مورد علاقه آمادگی دارد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت و ضرورت توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و نیز سرمایه گذاری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را اعلام کرد.

وزیرخارجه عربستان نیز در این دیدار گفت که روابط ریاض- تهران فضای مثبت جدیدی در کل منطقه ایجاد کرد و عربستان سعودی آمادگی دارد تا با کمک و همکاری ایران فضای مثبت یادشده در مناسبات منطقه ای را تقویت کند.

بن فرحان از برگزاری این نشست و فعال شدن روابط رسمی دو کشور در ماه مبارک رمضان ابراز خرسندی کرد و آن را زمینه ساز خیر و برکت برای دو کشور و کشورهای منطقه توصیف کرد.

وی گفت: روابط جدید میان دو کشور، فضای مثبت جدیدی را در کل منطقه ایجاد کرد و عربستان سعودی آمادگی دارد تا با کمک و همکاری ایران فضای مثبت یادشده در مناسبات منطقه ای را تقویت کند.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای برای «حل و فصل اختلافات»، «پای‌بندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی» به امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید.

در این بیانیه که نوزدهم اسفند امضا شد، آمده بود که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی و قرار شد وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.

به همین منظور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شب گذشته (چهارشنبه ۱۶ فرودین) در صدر هیاتی وارد پکن شد و امروز پس از دیدار با فیصل بن فرحان همتای عربستانی خود بیانیه‌ای مشترک به امضا رساندند.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا