فرهنگ و هنر

آرمان‌ها و درس‌‌های فراموش شده عاشورا

آرمان‌ها و درس‌‌های فراموش شده عاشورا

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، ویراست تازه کتاب «حسین (ع) عقل سرخ » نوشته حسن رحیم پور ازغدیدر خصوص نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) و آرمان‌ها و درس‌های فراموش شده عاشورا به همت نشر معارف منتشر شد.

«حسین (ع) عقل سرخ» برگرفته از مجموعه‌گفتار حسن رحیم‌پور ازغدی در روزهای نهم‌، دهم و یازدهم محرم سال ۱۳۸۰ است که این گفت‌وگو به طور زنده از شبکه یک سیما پخش شد و پس از آن پیاده‌سازی و با افزودن برخی از مطالب و درج سند گفتارها تحت عنوان حسین علیه السلام عقل سرخ منتشر شده است.

در این کتاب به نکات مهمی پرداخته شده که دانستن آن برای همه مسلمانان جهان دارای اهمیت است از جمله بررسی دلایل اصلی قیام حضرت حسین(ع)، بررسی امکان حکومت با اسلام ناب، بررسی عوامل فکری که سبب شهادت نوه پیامبر خدا شد، بررسی جامعه‌ای با تفکر ایثار و شهادت حضرت اباعبدالله، بررسی کوتاه شخصیت معاویه و جنگ روانی او بررسی شخصیت‌های مهم در جبهه حق و باطل و…

رحیم پور ازغدی: مسجد باید به لحاظ مادی ساده و به لحاظ معنوی پرشکوه باشد

«حسین (ع) عقل سرخ»، حلقه سوم از مجموعه‌گفتار «طرحی برای فردا» اسـت. که به گفته ناشر این مجموعه‌گفتار و انتشار آن ادامه خواهد یافت.

«با «عقل» در عاشورا؛،‌ چه شد که چنان شد؟، کاخ ستم، آجر به آجر بالا رفت، مذهب از مذهب می‌خورد نه از کفر، جنگ تنزیل، جنگ تأویل، روح دین، قربانی کالبدش، دین سفیانی، دین حسینی،کربلا، غیرمترقبه نبود، «خواص، عوام شدند» ، «تاریخ، شرکت بیمه نیست» ، «گناهان حکومتی، گناهان حلال»، »گام به‌گام، خیانت کنیم»‌، «نرخ‌گذاری بر ارزش‌های انقلاب و حس هفتم»،‌ «خزنده‌ها، جهنده می‌شوند»‌،  «اسلام ناب، عملی بود اما عملی نشد»‌ برخی عناوین بخش‌های این کتاب است.

در بخشی از کتاب آمده است:  «بنابراین اگر بخواهیم کوفه و کوفیان را جامعه‌شناسی سیاسی کنیم، باید بگوییم گمان نکنید کـه آنان همه، آدم‌های پلید و جـانـی بالفطره بــوده‌انــد. در دعوت‌هایی که کوفیان از سیدالشهدا(ع) کرده بودند، ملاحظه کنید که انگیزه‌های قیام مردم کوفه، انگیزه‌های کاملاً الهی و انسانی بود؛ ولی ادامـه ندادند و پای آن نایستادند. ایـن تیپ‌شناسی کسانی بـود کـه باید چند نفرشان را افشا می‌کردیم؛ وگرنه نامه‌هایی که انقلابیون کوفه به امام حسین(ع) نوشتند، نامه‌هایی بسیار عمیق و مهم و از اسناد تاریخی جهان اسلام است.»

ویراست جدید این کتاب همراه با اضافات و تحقیقات بیشتر به قیمت ۹۹ هزار تومان در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا