چهارمحال و بختیاری

دین اسلام به احیای شخصیت زن همت گماشته است

دین اسلام به احیای شخصیت زن همت گماشته است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران استان چهارمحال وبختیاری، مصطفی حیدری در جلسه شورای اسلامی شهرکرد، ضمن تبریک سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و پاسداشت مقام زن و روز مادر، اظهار کرد: زن در اسلام از مقامی برخوردار است که توسط دین او یعنی اسلام به او اعطا شده است.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد افزود: موضع قرآن و مسلمانان صدر اسلام گواه این حقیقت است که وجود زن به اندازه مرد در زندگی حیاتی است و او نه در مرتبه‌ای پایین‌تر از مرد قرار دارد و نه آنکه از یک جهت فرودست محسوب می‌شود، اگر اثر فرهنگ‌های خارجی و تأثیرات بیگانه نبود، هرگز چنین سوالی در میان مسلمانان مطرح نمی‌شد، مساوی بودن مقام زن و مرد برای همه مسلم بود؛ چنین چیزی قابل انتظار و مطابق با واقعیت بود و هیچکس اصلاً آن را به عنوان یک مسئله در نظر نمی‌گرفت.

حیدری تصریح کرد: اسلام به زنان حقوق و امتیازاتی داده است که او تحت هیچ دین یا نظام قانونی دیگری از آنها برخوردار نبوده است، حقوق و وظایف یک زن مساوی یک مرد است اما مشابه آنها نیست، مساوات و مشابهت دو مفهوم کاملاً متفاوت هستند، این تفاوت قابل درک است؛ چرا که زن و مرد مشابه نیستند، اما مساوی خلق شده‌اند با در نظر داشتن چنین تمایزی، مشکلی ایجاد نمی‌شود، این غیرممکن است که بتوان حتی دو مرد یا دو زن همانند یکدیگر یافت؛ مقام زن در اسلام، مقامی منحصربه‌فرد است و مشابهی برای آن وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد گفت: زن در بیان کلی‌تر انسان، برترین خلقت خداوند متعال در میان مخلوقات است، یکی از اهداف خلقت زن با توجه به آیات و روایات دین مبین اسلام، تکامل بخشیدن به آفرینش انسان است.

وی ادامه داد: ادیان الهی به‌ویژه دین اسلام بیش از همه به احیای شخصیت والای زن همت گماشته است و خداوند بهترین راه برای سعادت و رستگاری بشر شامل زن و مرد را فراروی آنان گشوده است، معارف و الگوهای حیات بخش اسلام، اگرچه در مسیر احیای شخصیت و جایگاه زنان تأثیرات زیادی داشته و دارد اما بسیاری از حقایق در پس ابرهای جهل و خرافه پنهان مانده و جامعه زنان نتوانستند آنچنان که باید از میوه‌های شیرین فرهنگ دینی بهره‌مند شوند، از این‌رو ضروری است در دورانی که به جاهلیت مدرن موسوم است با معرفی دقیق شخصیت و جایگاه زن گامی مهم درجهت پیشبرد اهداف عالی اسلام برداریم.

حیدری اضافه کرد: در اسلام به حقوق زن و مرد یکسان توجه شده و در آیات بسیاری به این امر اشاره شده است حضرت محمد (ص) پیامبر بزرگ آزادی و نجات‌دهنده انسان‌ها، تنها کسی است که به سرنوشت زن اهمیت داده و حیثیت انسانی و حقوق اجتماعی وی را به او بازگردانده است؛ در اسلام موضوع مطرح تکامل و پویایی انسان است و هیچ‌گاه بین زن و مرد تبعیض و ستمی روا نداشته است.

وی گفت: آنچه در جامعه اسلامی اصالت و ارزش است و باعث قرب به سوی خدا می‌شود و برای هریک از این دو موجود فضیلت به‌شمار می‌رود، همان تزکیه نفس و تقوای الهی است.

گفتنی است، در این جلسه اعضای شورای اسلامی شهرکرد در بیان مقام حضرت فاطمه زهرا (س) و پاسداشت روز زن و مادر سخنانی را بیان کردند

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا