Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
رجبی: شاگردان علامه مصباح در مقابله با فتنه اثرگذار بودند/ او برای گام دوم هم نیرو تربیت کرد - خبرگزاری برگزیده های ایران
فرهنگ و هنر

رجبی: شاگردان علامه مصباح در مقابله با فتنه اثرگذار بودند/ او برای گام دوم هم نیرو تربیت کرد

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی برگزیده های ایران، حجت‌الاسلام محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران (جمعه ۱۷ دی‌ماه) به مناسبت سالروز درگذشت علامه مصباح یزدی با اشاره به اینکه ایشان در ابعاد مختلف، الگوی جامعه ما بود، به برخی از ویژگی‌های شخصیتی ایشان پرداخت و اظهارداشت: اولین ویژگی علامه این بود که فقط به فکر انجام وظیفه الهی بود. در طول عمر خود در فعالیت‌های فردی، تدریس، تألیف، نهادسازی و کادرسازی برای نظام، در مسائل سیاسی و فرهنگی، تنها در فکر انجام وظیفه الهی بود. ایشان هرزمان بعد از روند کارشناسی خود، وظیفه‌ای را تشخیص می‌داد، با تمام توان کار را شروع می‌کرد.

تلاش علامه مصباح برای جلوگیری از تسلط فرهنگ غرب در کشور

وی با اشاره به اینکه علامه در برابر تهاجم به فرهنگ دینی، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بسیار حساس بود و تمام توان خود را برای مقابله خرج می‌کرد، افزود: زمانی که مقام معظم رهبری از تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی فرمودند، علامه در شهرها و مجامع و جلسات مختلف حضور پیدا کرد و با جهاد تبیین جلوی این تهاجم را گرفت و نگذاشت فرهنگ غربی در کشور مسلط شود و این‌ها تنها از روی وظیفه بود.

رجبی ادامه داد: زمانی که افرادی به دیدار علامه می‌آمدند و یا در جلساتی حضور پیدا می‌کرد، بیش از همه تاکید بر این داشت که باید سخنی بگویم تا بعدها در محضر خدا بتوانم جواب آن را بدهم. در آغاز همه‌گیری ویروس کرونا زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند همه باید از دستورات پزشکی پیروی کنیم، وقتی یکی از مدیران در محضر علامه نسبت به موضوعاتی در خصوص این بیماری تشکیک کرد، ایشان سه‌مرتبه فرمودند اشتباه می‌کنید و باید از سخن مقام معظم رهبری اطاعت کنیم.

نگاه علامه مصباح به ولایت فقیه

این شاگر علامه مصباح یزدی ویژگی بعدی ایشان را ولایت‌مداری عنوان کرد و گفت: ایشان نگاهش به ولایت فقیه تنها محصور به یک نظریه فقهی یا دستور درج شده در قانون اساسی نبود با اینکه آن‌ها را قبول داشت اما نگاهی فراتر داشت و معتقد بود اصل اساسی اسلام، تداوم ولایت معصوم(ع) و نایب امام زمان(عج) است و به آن از عمق جان اعتقاد داشت. فراتر از این به ولایت فقیه عشق می‌ورزید. بعد از رحلت امام خمینی(ره) از ناراحتی، بیمار شدند و به همین نسبت هم به مقام معظم رهبری عشق می‌ورزیدند.

وی افزود: علامه هم به لحاظ فقهی، هم فکری و هم کلامی معتقد به اطاعت از ولی فقیه بود. اطاعات از ولی را امری احساسی، سیاسی یا اجتماعی نمی‌دانست و ایشان را نایب امام زمان(عج) می‌دانست. هر زمان مقام معظم رهبری نکته‌ای می‌فرمودند منتظر حکم حکومتی نمی‌ماند و اطاعت می‌کرد و به همه نیز همین را توصیه می‌کرد. به قدری به ایشان علاقه داشت که یکی از نزدیکان رهبری به دیدارش می‌آمد یا احتمال می‌داد فردی به دیدار ایشان می‌رود، می‌فرمود از جانب من دست و پای ایشان را ببوسید و در فیلم‌ها نیز دیده‌ایم که خم شدند تا دست ایشان را ببوسند. دفاع‌هایی که از مقام معظم رهبری داشت از ۳۰ سال قبل سابقه داشت.

مصباح یزدی معمار اساسنامه جامعه مدرسین بود

رجبی با اشاره به اینکه علامه به کار جمعی، همفکری، اتحاد بر محور ولایت و انقلاب و حق از عمق جان معتقد بود، تصریح کرد: علامه همه را توصیه می‌کرد تا روی مشترکات تکیه کنند و هم‌افزایی داشته باشند. او کار تشکیلاتی را از ۱۵ خرداد تشکیل داد. اساسنامه آن هیأت ۱۱ نفره را که بعدها به جامعه مدرسین حوزه شهرت یافت، علامه نوشت.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) تصریح کرد: کادرسازی ایشان در موسسه راه حق، موسسه امام خمینی(ره) و بنیاد باقرالعلوم(ع) با این نگاه بود که جامعه نیازمند روحانیون روزآمد است تا بتوانند در برابر تهاجم دشمنان مقاومت کند. او شاگردانی تربیت کرد که مقام معظم رهبری در خصوص آنان فرمودند حرف برای گفتن دارند. در کنار شاگردان روحانی، جمع بسیاری از دانشجویان و مردم را هم تربیت و کادرسازی کرد.

شاگردان علامه مصباح در فتنه ۸۸ ایستادگی کردند

وی ادامه داد: ایشان طرح ولایت را ایجاد کرد و ۸۰ هزار نفر از نخبگان، مدیران نظام، اساتید، دانشجویان و حتی طلاب در آن شرکت کردند و بعد از این دوره گفتند چنین محتوایی تاکنون نیاموخته بودیم و گفتند اسمش را بگذارید طرح ولادت چون گویی ما تازه متولد شده‌ایم. این نیروها در جریان فتنه ۸۸ به گفته مسئولان در صحنه آمدند و ایستادند.

رجبی گفت: مقام معظم رهبری در خصوص این طرح فرمودند کارهای فرهنگی بسیاری شده است اما این طرح متفاوت و بنیادی است و باید فراگیر شود و هرچه برای آن هزینه شود، زیاد نیست.

علامه برای گام دوم انقلاب هم نیرو تربیت کرده است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) تصریح کرد: علامه مصباح به قدری در این طرح موفق بود که بعد از رحلتش دشمنان گفتند او برای گام دوم انقلاب هم نیرو تربیت کرده است. این جمله درست بود و دشمنان شناخت دقیقی از کار او داشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در طول این سال‌ها مقام معظم رهبری در تمام بیانات و سخنان حکیمانه خود همواره از علامه تجلیل کردند و ایشان را آموزگار انقلاب، پشتوانه تئوریک نظام و برطرف‌کننده جالی‌خالی علامه طباطبایی و علامه شهید مطهری معرفی کردند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا