لرستان

آوار مشکلات بر سر کپرنشینان پلدختری/ اینجا بازار وعده‌ها گرم است

خبرگزاری برگزیده های ایران لرستان- هما کریمیان،  ۲۰ خانوار روستایی پل‌دختر از توابع بخش معمولان در حوالی روستای احمدآباد کپرنشینانی هستند که هم‌چنان در آرزوی چهاردیواری و سقف بالای سر، به انتظار سرما نشسته‌اند، در حالی که آبی از تنور وعده‌های خوش مسئولان برای جابجایی آنها و احداث مسکن گرم نشد.

یکی از اهالی این روستای کپر‌نشین در گفت وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در پل‌دختر گفت: در تابستانی که گذشت، نشر مشکلات این اهالی کپرنشین توسط رسانه‌ها و پی‌گیری آنها موجب حضور مسئولان در این منطقه و بازدید میدانی از مشکلات شد و آنها برای هم‌کاری و رفع آن قول مساعد دادند.

 

خیرالله اسدی افزود: با گذشت سه سال از کپرنشینی این روستاییان علی‌رغم تشدید مشکلات در چهار فصل سال و وعده‌های مسئولان، اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته و مشکلات ما هم‌چنان به قوه خویش باقی است.

یکی دیگر از اهالی کپرنشین این روستا در گفت‌ وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در پل‌دختر اظهار کرد:از دیرباز در این مکان قدمت ۱۰۰ ساله داریم و در اینجا قشلاق و ییلاق کردیم و سه سال است در این سرزمین آبا و اجدادی خود زندگی کپرنشینی داریم، اما متاسفانه علی‌رغم درخواست‌های متعدد وپیگیری فراوان، متولیان امر به بهانه‌های مختلف مجوز ساخت مسکن به ما نمی‌دهند.

شاولی اسدی افزود: زمینی که متعلق به اهالی خود روستا است را برای احداث مسکن تسطیح و آماده کردیم و تنها معطل صدور مجوز برای ساخت هستیم، این در حالی است که خودمان توان ساخت داریم و هیچ انتظاری از دولت نیست و تنها توقع ما هم‌کاری آنها برای ساخت قانونی و احداث معابر و محوطه‌سازی است.

 

یکی دیگر از اهالی در گفت وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در پل‌دختر اظهار کرد: زندگی کپرنشینی در فصول مختلف سال مشکلات زیادی برای ما ایجاد می‌کند، در زمستان و سرما بدون بخاری و در باد و باران بدون سرپناه هستیم و در تابستان دریغ از یک لیوان آب خنک و وسایل سرمایشی که محل زندگی خودمان را خنک نگه داریم.

پروانه فریدونی افزود: با توجه به این‌که شغل اهالی و ساکنان کپرنشین این منطقه کشاورزی و دام‌داری است، زندگی بدون زیرساخت‌ها بر ما بسیار سخت می‌گذرد و ما در زمانی که حتی روستاهای دور افتاده به برکت نظام جمهوری اسلامی در رفاه هستند، از داشتن محیطی سالم وبهداشتی، آب آشامیدنی، برق ،گاز و تلفن بی‌بهره‌ایم.

یکی دیگر از اهالی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در پل‌دختر اظهار کرد :ما ۲۰ خانوار از طایفه اسدی هستیم که این مکان آبا و اجدادی را برای اسکان خود انتخاب کردیم، اما علی‌رغم قول‌‌های مسئولان متاسفانه هم‌چنان در آواری از مشکلات زندگی می‌کنیم.

اصغر اسدی افزود:گویی انتظار ما از هم‌کاری و کمک مسئولان توقع بی‌جایی است، چون به هر دری می‌زنیم و به هر ارگان متولی که مراجعه می‌‌کنیم به در بسته می‌خوریم و انگار محکوم به تحمل مشکلات واین زندگی طاقت‌فرسا هستیم.

 

 یکی دیگر از اهالی این روستای کپرنشین در گفت وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در پل‌دختر اظهار کرد : ۹ نفر دانش‌آموز این روستا با یک معلم ، سال تحصیلی جدید را به ناچار زیر یک درخت در فضای باز که زیرشان زمین خدا و سرپناهشان آسمان آبی است ، آغاز کردند ،که در چنین شرایطی هیچ تضمینی برای سلامت آنها نیست و والدین نگران سلامت فرزندان خود هستند که تا منزل می‌رسند لباس‌های آنها سرتا به پا گلی می‌شود.

مرتضی اسدی افزود: وضعیت بهداشت این اهالی و مردم زحمت‌کش کشاورز و دام‌دار این روستا، زیر صفر و اسفبار است و برای استحمام ، شستشو و حتی دست به آب و وضو ساختن مشکلات اساسی دارند.

وی تصریح کرد: با اینکه صدور مجوز ساخت برای متولیان امر کار سختی نیست ، اما عدم توجه آنها و بهانه های متعدد برای اقدام به این کار،  تنها بازی با جان این کپرنشینان است، در حالی که چنانچه درگذشته مجوز ساخت با هم‌کاری مسئولان و سایر مزایا را گرفته بودیم قیمت مصالح ساختمانی نیز ارزان‌تر بود و مهم‌تر این‌که این تولیدکنندگان روستایی کمتر شاهد مشکلاتی از این دست بودند.

اسدی افزود: اهالی این روستا اکنون چشم امید به دولت انقلابی و مردمی دوخته‌اند تا شاید استاندار بومی و جهادی لرستان بتواند این مشکل دیرینه را برای این کپرنشینان برطرف سازد تا طعم شیرین زندگی با آرامش و آسایش را بجشند.

انتهای پیام/ع


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا