اقتصادی

رشد ۳۴۹۹ واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار از ۶۳ هزار میلیارد تومان فراتر رفت

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران،‌ بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند نوسانی در نهایت با افزایش ۳۵۰۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۳۴ هزار و ۳۹۲ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با افزایش ۲۳۷ واحد به رقم ۳۸۴ هزار و ۹۲۹ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار به بیش از ۵ میلیون و ۷۳۱ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۹.۸ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۲۹ هزار فقره معامله و به ارزش ۵ هزار و ۸۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

همچنین ارزش معاملات امروز فرابورس هم با معاملات بازار ثانویه اوراق به بیش از ۵۷ هزار و ۶۷ میلیارد تومان داد و ستد شد.با این حساب ارزش معاملات دو بازار بیش از ۶۲ هزار و ۹۰۸ میلیارد تومان رسید.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۰.۲۴ درصد رشد کردند و این دو شاخص با معیار هموزن ۰.۶ درصد افزایش یافتند.

امروز شاخص آزاد شناور ۰.۵ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۰.۳۱ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۰.۱۶ درصد تقویت شد.

امروز نمادهای پتروشیمی نوری،‌ایران‌خودرو، گروه مپنا، پتروشیمی پردیس، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و پتروشیمی شازند اراک بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نماد شستا بیشترین اثر ریزش در شاخص بورس را داشته‌ است.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل با ۱۱۷ واحد افزایش به بیش از ۲۰ هزار و۳۴۹ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۳۶ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس که شرکت‌های کم شفاف و شرکت‌های تازه وارد در آن قرار دارند به بیش از ۳۵۶ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس بیش از ۲.۴ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۶۶ هزار فقره معامله و به ارزش ۵۷ هزار و ۷۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند که البته عمده این معاملات مربوط به عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق دولتی که قبلا توسط بانک‌ها انجام شده است صورت گرفته است.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، صنعتی مینو، آریا ساسول، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، پتروشیمی قائد بصیر و بیمه اتکایی ایرانیان بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد شرکت فرابورس هم بیشترین اثر کاهشی در شاخص این بازار را داشته است.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه نسبت P به E شامل نسبت قیمت دریافتی هر سهم که نشان می‌دهد کدام سهم ارزشمند است نشان می‌دهد عمده سهام موجود در بازار به کف قیمت رسیده و ارزنده شده‌اند اما در عین حال با توجه به تجربه ریزش بازار از سال گذشته تا کنون کارشناسان همواره تأکید می‌کنند سرمایه‌گذاران خرد و غیرحرفه‌ای که وقت کافی برای تحلیل بازار ندارند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ویژه صندوق‌هایی با درآمد ثابت وارد شوند در حال حاضر ۲۱۰ صندوق سرمایه‌گذاری با سه نوع ماهیت شامل صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های مختلط و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام وجود دارند که بازدهی صندوق‌های ثابت معمولا بیش از سپرده‌گذاری بانک‌ها است و افرادی که ریسک‌پذیر نیستند می‌توانند از طریق صندوق‌ها در بازار حاضر شوند.

از طرفی دولت وعده کرده بود امسال به جاماندگان طرح سهام عدالت سهام جدید اختصاص دهد اما هنوز خبری از آن نیست.

بازار سرمایه ایران در حال بزرگ شدن است و تا کنون ۵۸ میلیون ایرانی به اندازه ۷۰ درصد جمعیت کشور در بازار سرمایه حضور یافتند، البته تعداد کدهای فعال که ظرف  سه ماه حداقل یک خرید و فروش انجام داده باشند، حدود ۴ میلیون نفر است و این نسبت در زمانی که تعداد کل کدهای بازار به حدود ۸ میلیون کد سهامداری رسیده بود هم در حد ۴۰۰ الی ۴۵۰ هزار نفر که آن نسبت هم کمتر از ۱۰ درصد بوده است یعنی به عبارت دیگر فعالان بازار همیشه کمتر از ۱۰ درصد دارندگان کدهای معاملاتی است، بنابراین لازم است افراد حقیقی و خرد از طریق صندوق‌ها ساماندهی شوند.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا