اجتماعی

«رمدسیویر» پرمصرف‌ترین داروی سال / بی‌توجهی به نامه ۲۰ ماده‌ای استفاده از طب سنتی در درمان کرونا

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با خبرنگار گروه سلامت فارس، با تاکید بر لزوم ایجاد معاونت اقتصادی در سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: بهتر است در درون این سازمان  تغییراتی ایجاد شود، طبیعتا این سازمان نیازمند یک معاونت اقتصادی است. از طرفی دیگر رئیس این سازمان نیز باید کسی باشد که در کارخانه های داروسازی و شرکت های وابسته سهامدار نباشد تا زمانی که تصمیم می‌گیرد شائبه تعارض منافع در جامعه ایجاد نشود. 

شهریاری در بخش دیگری از این گفت‌وگو، با اشاره به برخی اقدامات در جهت تعارض منافع در نظام سلامت کسور، تصریح کرد: بیینید یکی از مسائلی که به طور جد مطرح است راجع به مصرف رمدسیویراست،  سال گذشته پرمصرف ترین داروی کشورداری رمدسیویر بوده با نزدیک به ۹۸۰ میلیارد تومان فروش. باز شاهد هستید آن تحقیقاتی که آقای دکتر ملک زاده، معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت بر عهده داشت که طی آن این مصرف این دارو بر روی ۳ هزار بیمار مورد آزمایش قرار گرفت اما دیدیم نتایج آزمایش نشان داد که هیچ تاثیری روی بیماری کرونا ندارد. 

وی یاد آور شد: با آن که داروی رمدسیویر نشان داد که بر روی کرونا تاثیری ندارد و بسیاری بر مصرف آن ایراد گرفتند اما با این حال، باز دیدید که این دارو همچنان با قوت و قدرت استفاده می شود و به نظرم قطعا تضاد منافع در همه جا و نه فقط در معاونت غذا و دارو در تمام جامعه پزشکی باید این مد نظر باشد.

وی به جلسات فی ما بین اعضای کمیته علمی کرونا و نمایندگان مجلس اشاره و خاطرنشان کرد: ما اعضای کمیته علمی ستاد کرونا را آورده ایم و پرسیدیم که مصرف رمدسیویر در دنیا چگونه است،آن‌ها مدعی هستند که هنوز این دارو در مراحل اولیه تأثیر دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به یکی از نقاط ضعف سیستم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: واقعا اشکال ما این است که در تحقیقات، گروه‌های مشابه نداریم. باید در علم پزشکی براساس شواهد بالینی دو گروه را مقایسه کنیم، این موضوع را نداشتیم و نتوانستیم یک گروه را که رمدسیویر در مرحله اولیه به آن‌ها دادیم را با گروهی که داروهای دیگری به آن‌ها تزریق شده را مقایسه کنیم، این نقطه ضعف جایش در پژوهش‌ها خالی بود.

شهریاری، همچنین از بی توجهی رئیس جمهور پیشین به نامه ۲۰ ماده‌ای کمیسیون بهداشت مجلس یاد کرد و گفت: ما نامه ۲۰ ماده ای به آقای رئیس جمهور نوشتیم که طی آن استفاده از طب سنتی ایرانی را پیشنهاد دادیم که حتما همراه با طب نوین استفاده شود اما متاسفانه جدی گرفته نشده و از برخی داروهای مکمل که باید استفاده می شد نیز استفاده نکردیم. 

نماینده مردم زاهدان در مجلس، مشکلات دستیاران پزشکی را ناگوار خواند و تصریح کرد: مشکلات رزیدنت‌ها بسیار جدی است، باید به مثابه پزشکان عمومی که برای آن‌ها حکم حقوقی صادر می شود رفتار شود تا بتوانند حقوق مطلوبی را دریافت کنند‌ مجلس به دنبال اصلاح وضعیت رزیدنت‌ها است و باید دولت با آن موافقت کند. 

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا