مرکزی

روایتی از انحصار در ایرالکو تا ترس از راه‌اندازی کارگاه آند

خبرگزاری برگزیده های ایران ـ اراک؛ شرکت ایرالکو  بزرگ‌ترین شرکت آلومینیوم‌سازی ایران و تولید کننده انواع شمش آلومینیوم و آلیاژهای ریخته‌گری؛ بیلت و اسلب است که با حدود ۴ هزار و ۷۰۰ نفر پرسنل سالانه ۱۷۵ هزار تن آلومینیوم تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

تیرماه سال ۱۳۹۷ بود که پس از  حرف و حدیث‌های فراوان در خصوص واگذاری سهام ایرالکو برخی از نمایندگان مجلس خواهان تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری سهام شرکت ایرالکو اولین تولیدکننده شمش‌های آلومینیوم در ایران شدند.

در درخواست این نمایندگان که با عنوان «تحقیق و تفحص از واگذاری و عرضه سهام شرکت آلومینیوم ایران سازی توسط سازمان خصوصی‌سازی»  مطرح شد، آمده بود:‌« مطلع شدیم صنایع آلومینیوم ایران بدون رقیب به طور انحصاری و بدون کشف قیمت واقعی به افرادی که اهلیت ندارند واگذار شده است، شواهدی نشان می‌دهد خریدار اصلی کسی دیگری است که قبلاً در یکی از واگذاری‌ها مشکلات عدیده‌ای داشته و پرونده ایشان در مجلس نهم به مجلس کشیده شد، در عرض مدت کوتاهی کسانی که صلاحیت آنها قبلا رد شده بود، احراز صلاحیت شدند.»

 هیچ گونه شائبه و تخلفی در این باره قابل قبول نخواهد بود

در این رابطه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم طی گفت‌وگویی با رسانه‌ها با اشاره به مسائلی که در خصوص احتمال تبانی و همینطور عدم رعایت مقررات قانونی در خصوص واگذاری بخشی از سهام شرکت ایرالکو بخش خصوصی در قالب بورس و اوراق بهادر مطرح بود، بیان کرد: با عنایت بر اینکه شکایتی که از طرف بازنشستگان فولاد به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شده جهت پیگیری این موضوع و دغدغه‌هایی که از سمت کارکنان این گروه به بنده اعلام شد، موضوع در دستور کار قرار گرفت.

 

علی اکبر کریمی اظهار داشت: با توجه به اینکه این سهام متعلق به صندوق بازنشستگی بوده و متعلق به ده‌ها هزار نفر از کارگران زحمتکش کشور است و به نوعی به بیت المال تعلق دارد هیچ گونه شائبه و تخلفی در این باره قابل قبول نخواهد بود و باید شبهاتی که وجود دارد مبنی بر واگذاری سود سهام با جدیت دنبال شود و مورد رسیدگی دقیق قرار بگیرد.

وی با اشاره به انعکاس این موضوع به نمایندگان مجلس، گفت: بنده و تعدادی از نمایندگان طرح تحقیق و تفحص در این خصوص تهیه کرده‌ایم که به هیات رئیس مجلس تحویل داده شده است و در حال طی کردن فرآیند اداری است تا از این مسیر نیز موضوع را پیگیری کنیم.»

طی روزهای گذشته بار دیگر موضوع انحصار و رانت در شرکت ایرالکو موجی از نگرانی‌ها را رقم زده است که در این رابطه با محمد مستی  مدیر تدارکات و امور قراردادهای ایرالکو به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

ارائه پیشنهادات وسوسه انگیز مبنی بر پست‌های بالادستی درشرکت‌های خارج از ایرالکو 

مدیر تدارکات و امور قراردادهای ایرالکو در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران از ارائه پیشنهادات وسوسه انگیز مبنی بر پست‌های بالادستی در سایر صنایع و شرکت‌های خارج از ایرالکو با هدف حذف وی از شرکت ایرالکو خبر داد و گفت: اینها به دنبال حذف من هستند چرا که من حرف‌هایی را می‌زنم که آنها دوست ندارند و چیزهایی می‌گویم که کمتر کسی جرات بیان آنها را دارند، در پاسخ به پیشنهاد آنها گفتم شاید بتوانید مرا از سمت مدیر تدارکات و امور قراردادهای ایرالکو حذف کنید، اما نمی‌توانید مرا از شرکت بیرون کنید.

مستی اظهار کرد: امروز شخصی در ایرالکو به نام سلطان شناخته می‌شود، که ابتدا باید بصورت شفاف بدانیم وی چگونه به مقام سلطانی رسیده است و یا مدیران اسبق استان در حلقه اول اتاق فکر وی پاداش کدام هموار سازی مسیر را می‌گیرند.
وی تصریح کرد: امروز سوال پرسنل و مردم اراک این است که این آقا که هم اکنون حدود بیش از۴۰ درصد سهام ایرالکو را در اختیار دارد، چگونه این سهام را خریداری کرده، دستگاه‌های نظارتی باید سوال کنند که این آقا از کدام بانک تسهیلات گرفته، رئیس  بانک وقت  که تسهیلات خرید سهام را در اختیار وی قرار داده چه کسی بوده است؟

 

دستگاه‌های نظارتی باید این سوال را بپرسند که چرا باید ضمانت سلطان به بانک، نامه‌ای باشد که از ایرالکو رفته است

مدیر تدارکات ایرالکو گفت: دستگاه‌های نظارتی باید این سوال را بپرسند که چرا باید ضمانت سلطان به بانک نامه‌ای باشد که از ایرالکو رفته است و چه کسی این نامه را به بانک بابت ضمانت داده است، این آقا ۲۰ میلیارد تومان سهام ایرالکو را با ضمانت شرکت خریداری کرد، سوال این است آیا بهتر نبود اگر این سهم بر سر مالک قبلی سنگینی می‌کرد آن را در اختیار مالک حقیقی آن یعنی در اختیار پرسنل ایرالکو قرار می‌گرفت تا  علاوه بر ایجاد یک امنیت شغلی برای آنان، از وجود رانت جلوگیری می‌شد، تا بلایی که سر شرکتی چون هپکو آمد بر سر ایرالکو نیاید؟

مستی بیان کرد: هپکو شرکتی با حدود هزار کارگر است، اما ایرالکو مجموعه‌ای با حدود ۴۵۰۰ پرسنل است و از آنجایی که در سخت‌ترین روزهای جنگ و بمباران با خون پرسنل شهید خود بیمه شده است و به عنوان آبروی صنعت استان شناخته می‌شود، در صورت بروز چنین مشکلاتی بهانه عنادورزی به دست مخالفین نظام مقدس جمهوری اسلامی و بزدلان لندن نشین خواهد داد و اسباب نارضایتی در عموم مردم علی الخصوص پایتخت صنعت کشور را بوجود  خواهد آورد.

سهامی که در اختیار سلطان است، سالانه  چندین هزار میلیارد تومان سوددهی دارد

 

 مستی با بیان اینکه سهامی که در اختیار سلطان است، سالانه  چندین هزار میلیارد تومان سوددهی دارد، گفت: دو سال گذشته اعلام کردند شرکت ایرالکو ۸۰۰ میلیارد تومان سوددهی داشته، بر چه اساسی این میزان سود اعلام شده است، در حالی که تا روز قبل از واگذاری تمامی ترازها منفی و شرکت در لیست شرکت‌های زیان‌ده دسته بندی می‌شد.

وی بیان کرد: چندین سال است پرونده واگذاری سهام ایرالکو در دستگاه‌های نظارتی در حال رسیدگی است، چرا رسیدگی به این پرونده تمام نمی‌شود، یا بگویند واگذاری درست بوده و یا غلط، اینکه چندین سال این پرونده باز باشد اما رسیدگی نشود، پسندیده نیست و این ابهام را بوجود می‌آورد که آیا اسنادی در حال تراز ‌و یکسان سازی است؟
مدیر تدارکات ایرالکو گفت: چرا تا قبل از واگذاری سهام ۲۰ میلیارد تومانی، ارزش واقعی سهام بازنشستگان فولاد را افزایش ندادند، اما بعد از واگذاری بلافاصله ارزش واقعی آن را بالا بردند تا بالای چندین هزار میلیارد تومان سود داشته باشد؟

مستی اظهار کرد: در سال‌های قبل تسهیلات دلاری از دولت بابت خرید مواد گرفته شد، آقایان تلاش کردند آن را به ریالی محاسبه کردند که به شدت در سهام تاثیر داشت، سوال این است که چرا بخش مالی شرکت آن زمان آن را محاسبه نکردند و گذاشتند زمانی که سهام را خریداری کردند، آن را محاسبه کردند؟

دستگاه‌های نظارتی باید ورود کنند که در زمان فروش سهام مدیرعامل مهر بسیجیان چه کسی بود و چه کرد؟ 

وی بیان کرد: دستگاه‌های نظارتی باید ورود کنند که در زمان فروش سهام چه اتفاقاتی پشت پرده رخ داد، اجازه ندهند امنیت شغلی کارگران که به واسطه سهام به راحتی در اختیار دیگران قرار می‌گیرد با خطر مواجه شود.

مدیر تدارکات ایرالکو با بیان اینکه ارزش سهام در اختیار سلطان بالای چندین هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: می‌گویند وضعیت ایرالکو خوب است، حقوق‌ها را به موقع پرداخت می‌کنند، اضافه‌کاری‌ها پرداخته می‌شود، کسی نیست به آنها بگوید آقا چاه نفت را داده‌اید و قطره‌چکانی به شما می‌دهد، آن وقت می‌گویید خوب است؟!

مستی با اشاره به اینکه  ایرالکو شرکتی استراتژیک و عظیم است که به عنوان مادر آلومینیوم سازی المهدی و جاجرم شناخته می‌شود و نباید به راحتی از کنار مباحث آن گذشت و نسبت به وقایع آن بی‌تفاوت بود، گفت:‌ دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند که شرکت‌های بزرگی چون سایپا، ایران خودرو و دیگر شرکت‌های عظیم ‌الجثه آلیاژ مورد نیاز را از کجا تامین می‌کنند؟ 

ساخت کارگاه آند یک بازی است، مشخص است که اگر کارگاه ساخت آند راه اندازی شود، رانت خرید آند در کشور از بین می‌رود 

وی با اشاره به وضعیت ساخت کارگاه آند و پروسه بیش از ۱۰ ساله آن خاطرنشان کرد: ساخت کارگاه آند یک بازی است، مشخص است که اگر کارگاه ساخت آند راه اندازی شود، رانت خرید آند از خارج از بین می‌رود، آقایان کار می‌کنند تا کارگاه اند ساخته نشود و رانت آنها ادامه داشته باشد، آندسازی را راه اندازی نمی‌کنند تا با بهانه آلایندگی و ایجاد شکایت‌های زیست محیطی، مسیر را برای اهداف خود مبنی بر تبدیل صنعت استراتژیک آلومینیوم به برج‌های مسکونی و شهرک‌سازی هموار کنند. 

مدیر تدارکات ایرالکو اظهار کرد: رانتی که در خرید آند است از میزان سود سالانه آلومینیوم بیشتر است، اگر در کارگاه آند سرمایه‌گذاری کنند بعد از گذشت یک سال علاوه بر هزینه کرد سود آن را نیز دریافت خواهند کرد، اما بیش از ۱۲ سال است که ساخت این کارگاه به طول انجامیده، اما کارگاهی بروزتر، جدیدتر و مجهزتر از آن ظرف دو سال در شرکت آلومیینیوم سالکو احداث شد.

مستی اضافه کرد: بیش از یک دهه از خرید تجهیزات کامل کارگاه آند می‌گذرد، به راستی شرایط نگهداری این تجهیزات به چه گونه است.

وی با ابراز نگرانی از امنیت شغلی کارگران به دلیل انحصار شکل گرفته در ایرالکو بیان کرد: امروز هیچ نگرانی بابت امنیت شغلی کارگران نیست، اما اگر شرکت از انحصار خارج نشود و سهام عمده متعلق به یک نفر باشد، این انحصار می‌تواند تهدیدی نه تنهابرای ایرالکو بلکه برای کشور باشد.

مدیر تدارکات ایرالکو همچنین از توقف نوسازی و توسعه در شرکت طی سال‌های گذشته خبر داد و گفت: ۷۳۰ میلیارد تومان بابت نوسازی و توسعه اختصاص یافته، اما هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است،‌ عدم نوسازی از یک سو و مستهلک شدن دستگاه‌های از سوی دیگر موجب می‌شود این شرکت ظرف ۸ سال آینده مستهلک و بدون سودهی شود که در آن صورت خواب آقایان تعبیر خواهد شد و آنها اقدام به فروش زمین‌ها و املاک خواهند کرد که این چیزی نیست جزء فشاربرکارگران زحمتکش.

ایرالکو باید نسبت به ایجاد نیروگاه تولید برق اقدام کند، اما این اتفاق هم رخ نداده، سوال این است اگر سوبسید برق برداشته شود ایرالکو می‌تواند با شرایط فعلی بازهم واحدی سودده باشد

 

 مستی افزود: ایرالکو باید نسبت به ایجاد نیروگاه تولید برق اقدام کند، اما این اتفاق هم رخ نداده، سوال این است اگر سوبسید برق برداشته شود ایرالکو می‌تواند با شرایط فعلی بازهم واحدی سودده باشد؟

وی تاکید کرد: ایرالکو یک مشتری بیشتر ندارد، مشتری ایرالکو کسی جز سلطان نیست که ۱۱ شرکت در اختیار دارد و سهامدار عمده است.

مدیر اسبق حراست ایرالکو سهام، انحصار، رانت و ثروت و قدرت در ایرالکو را تهدیدی جدی برای کشور برشمرد و  گفت: باید کارگر ثروتمند شود، اگر به جای کارگر فرد دیگری ثروتمند شد افراد صاحب نفود رانت و فساد را شکل خواهند داد.

مستی اظهار کرد: سال گذشته اقدام کردند به بازنشسته کردن ۷۰ نفر از پرسنل جانباز و ایثارگر افزود: باید پرسید هدف از خالی کردن شرکت ایرالکو از پرسنل ایثارگر و جانباز چیست، چرا از آنها واهمه دارید، چه تفکری پشت آن نهفته است که می‌کوشید با جذب فرزندان آنها برایشان جاذبه ایجاد کنید؟

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران ایرالکو خانواده‌ای با بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت است که تهدید امنیت شغلی این خانواده بزرگ می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد، از سوی دیگر آلومینیوم صنعتی استراتژیک در کشور است که انحصار در آن می‌تواند فسادهای بزرگی را رقم بزند، بر این اساس لازم است دستگاه‌های نظارتی به صورت جدی بر موضوع انحصار و رانت و فساد در چنین مجموعه‌های نظارت جدی و از آن جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا