فرهنگ و هنر

گزارشی از هیئت امدادگران عاشورا/ اینجا برای کودکان و نوجوانان روضه جداگانه برقرار است

گزارشی از هیئت امدادگران عاشورا/ اینجا برای کودکان و نوجوانان روضه جداگانه برقرار است

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، وارد اتوبان رسالت که این روزها بیشتر به نام شهید سلیمانی شناخته می‌شود هیئتی توجه ما را جلب می‌کند که جمعیت زیادی دور و بر آن قرار دارند. از کودکان ۴ تا ۸ ساله‌ و نوجوانانی که پذیرایی می‌شوند تا پدران و مادرانی که همراه آنها آمده‌اند تا یک شبی را در این بیرق، اقامه عزا کنند. 

وارد محوطه می‌شویم چند غرفه می‌بینیم که برای‌مان جالب است؛ چون خلاقیت و نوآوری را به رخ می‌کشد. سمتِ راست‌مان غرفه سلامت که یک پرستار و پزشک افتخاری هر شب آنجا حضور دارند؛ از مشاوره پزشکی و بهداشتی گرفته تا کنترل فشارخون،‌ قندخون و خیلی از خدمات دیگری که در آن غرفه امکانش فراهم است. 

هیئت , محرم 1402 ,

غرفه کناری، دوستانی نشسته‌اند که خیّر فرهنگی جذب می‌کنند. این غرفه به نام غرفه فرهنگی و روابط عمومی شناخته می‌شود که نشریات و امور رسانه‌ای در آنجا پیگیری می‌شود. دوربین شبکه سلامت و رادیو سلامت هم در محوطه دیده می‌شوند که آمده‌اند لحظه به لحظه این اتفاقات را به صورت تلویزیونی و رادیویی روایت کنند. 

هیئت , محرم 1402 ,

وارد هیئت می‌شویم؛ این خلاقیت به گونه‌ای دیگر به چشم می‌خورد. مثلِ بقیه هیئت‌ها اینجا هم روضه (مداحی) و منبر برقرار است اما کودکان و نوجوانان به طبقه‌ای دیگر از ساختمان هیئت می‌روند. جایی که مربیان و آموزگاران تحصیل‌کرده‌ای به آنها داستان‌های عاشورایی را با زبانِ کودکانه و هنرمندانه می‌گویند و آنجا روضه‌ای جداگانه خوانده می‌شود. 

اینجا همه از دل و جان برای سید‌الشهدا(ع) عزاداری می‌کنند؛ ‌هیئتی با ‌میدان‌داری نوجوانان + فیلم

هیئت , محرم 1402 ,

نصرالله فتحیان مدیرعامل خیریه و هیئت امدادگران عاشورا را در محوطه دیدم با او لحظاتی صحبت کردم. توضیحات جالبی از شکل‌گیری هیئت و خلاقیت و نوآوری‌هایی که انجام شده تا این هیئت موردنظر مخاطبین در منطقه رسالت قرار بگیرد. او به خبرنگار برگزیده های ایران گفت: اینجا هیئت امدادگران عاشورا متوسلین به حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهراست. این هیئت کانون رزمندگان بهداری رزمی یعنی همان‌هایی که یک روزی با فرمان امام(ره) لبیک گفتند و خودشان را به جبهه‌های حق علیه باطل رساندند. ده‌ها هزار نفر از بهترین جوانان این کشور از زیر آتش با ارائه خدمات امدادی و بهداشتی و درمانی نجات دادند و آن کارهای بزرگ را در آن دوران انجام دادند.

هیئت , محرم 1402 ,

هیئت , محرم 1402 ,

او به تشکیل هیئت امدادگران عاشورا اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۷۶ یعنی ۲۶ سال گذاشته با هم، هم‌پیمان شدند زیر پرچم حضرت فاطمه زهرا(س) یک کانونی برای خودشان ایجاد کنند نامش را هیئت امدادگران عاشورا گذاشتند در عزای ائمه عزادار و در شادی ائمه شاد. اوج مراسمات این هیئت دهه محرم است و شما می‌بینید تقریباً این اتوبان رسالت که الان به شهید سلیمانی شناخته می‌شود تحت تأثیر اقدامات فرهنگی و اجتماعی و خدماتی این هیئت قرار گرفته و این بار دیگر خودشان نیستند و کودکان و نوجوانان به همراه خانواده‌شان به هیئت می‌آیند و جمعیت بزرگی شده‌اند. 

هیئت , محرم 1402 ,

فتحیان با اشاره به اینکه از دلِ هیئت،‌ خیریه‌ای تأسیس شد که بیماران صعب‌العلاج بسیاری را زیر پوشش خود دارد، خاطرنشان کرد: از دلِ این هیئت، خیریه‌ای تأسیس شد و برای کسانی که سه مشکل دارند اول فقیرند و دوم ابتلا به یک بیماری سخت پیدا کردند و سوم به دلیل بیماری بیکار شدند. ما هم‌پیمان شدیم با خیّرین عزیزمان به این فقرای بیمار کمک می‌کنیم. در تهران و ۴۶ شهرستان مشابه این خیریه برقرار است و خانم‌ها و آقایان به قصد غربت‌الی‌الله، خدمات امدادی، بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید سرطان بیماری‌ای است که غیر از درد، هزینه‌های سنگینی هم دارد متأسفانه بیمه‌ها هم پوشش خوبی در این زمینه ندارند.

هیئت , محرم 1402 ,

وی با اشاره به استقبال مردم از هیئت امدادگران عاشورا، گفت: هر سال دشمنان در تلاش‌اند باور و اعتقاد مردم به امام حسین(ع) و عزاداری محرم را ضعیف کنند اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه خوشبختانه هیئت‌ها امسال باشکوه‌تر به میدان آمده‌اند. در داخل حسینیه ما هم جمعیتی از جوانان می‌آیند که به فاصله یک ساعت از برنامه می‌گذرد حسینیه جای خالی ندارد و برخی اوقات شرمنده جوانان این منطقه می‌شویم. خانم‌ها استقبال عجیبی دارند و تقریباً دو برابر دیگر اقشار عزادار جزو مخاطبین پروپاقرص هیئت‌اند.

قدیرعلی تاج الدین مسئولیت هیئت امدادگران عاشورا را برعهده‌ دارد. هیئت‌داری که از همان روزهای اول کنار امدادگران است. او هیئت را یک تشکل مهم در فضای جامعه عنوان کرد که باید با خلاقیت و نوآوری و ابتکارات خودش در خدمت زندگی مردم باشد. همان‌گونه که خیریه امدادگران عاشورا از دلِ هیئت بیرون آمد. تاج‌الدین به خبرنگار برگزیده های ایران گفت: ای کاش تمام هیئت‌ها فقط در دهه اول محرم و عاشورا برنامه نداشته باشند بلکه در زمان‌های مختلف به کمک جامعه بیایند. همان‌طور که هیئت ما در زمان کرونا مرکز واکسیناسیون شد. 

هیئت , محرم 1402 ,

غرفه فرهنگی و روابط عمومی جالب توجه بود. ثریا فتحیان به عنوان مدیر روابط عمومی و رسانه آنجا حضور داشت. شبکه سلامت و رادیو سلامت هم پوشش خبری می‌دادند. با او صحبت می‌کردیم به ما گفت اینجا کسانی آمده‌اند که حاجت گرفته‌اند. اینجا فضای مقدسی است که مردم می‌آیند از هیئت بهره معنوی می‌برند و خیّرینی که از این طریق، نسبت به خیریه و اقداماتش برای بیماران سرطانی شناخت پیدا می‌کنند. ما در این غرفه علاوه بر ارائه محصولات فرهنگی مؤسسه که یکی از آنها نشریه باشد، خیّرین فرهنگی را جذب می‌کنیم که می‌توانند همیار ما در عرصه‌های فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای باشند. 

هیئت , محرم 1402 ,

در ادامه محمود قمری که پرستارِ‌ غرفه سلامت بود. او به مراجعه یکی از بیماران اشاره کرد که اگر غرفه سلامت امدادگران عاشورا نبود شاید اتفاق بدی می‌افتاد. این پرستار برای ما تعریف کرد: پسر جوان ۱۴ ساله‌ای که در نزدیکیای این هیئت، حال و احوال بدی پیدا می‌کند از دوستانش می‌خواهد با اورژانس تماس بگیرند. اما به دلیل شلوغی و ترافیک، سامانه ۱۱۵ به او اعلام می‌کند به نزدیک‌ترین درمانگاه مراجعه کنند. متوجه این هیئت و غرفه سلامت می‌شوند. اینجا مراجعه کردند و خدا را شکر خطر رفع شد.

حال و احوال‌مان از  اینکه به روضه حضرت سیدالشهداء(ع) در امدادگران عاشورا رفتم خیلی خوب شد. چون کسانی را دیدم که از جان و دل مایه می‌گذارند تا حالِ بیماران فقیری را خوب کنند نمی‌توانند از پسِ درمان بیماری‌شان برآیند. اقامه عزای این هیئت تا شام غریبان برپاست. 

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا