سیاسی

ابوترابی: نظام بودجه‌ریزی باید بازبینی شود/ مردم از خدمات عمومی گلایه جدی دارند

ابوترابی: نظام بودجه‌ریزی باید بازبینی شود/ مردم از خدمات عمومی گلایه جدی دارند

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برگزیده های ایران، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز عبادی-سیاسی این هفته تهران که در محل مصلی امام خمینی(ره) اقامه شد، طی سخنانی با بیان اینکه عید غدیر و واقعه مباهله از رویدادهای مهم این ایام است، اظهار داشت: امیدواریم با فهم درست از رویداد غدیر و هم‌چنین مباهله، راه معرفت خداوند فراروی جامعه اسلامی و جامعه بشری گشوده شود.

وی افزود: آیه مباهله دارای ابعاد و معارف مهمی است که به سه حوزه محوریِ آن اشاره می‌کنم؛ اول فصل‌الخطاب بودن علم و برهان از نگاه قرآن، دوم تفسیر روشن آیه تطهیر و تبیین اصحاب کساء و جایگاه و شخصیت ممتاز ایشان، سوم نیز توصیفی بلند در شخصیت بی‌بدیل امیرالمومنین(ع). این آیه(مباهله) در کنار ده‌ها آیه از آیات قرآن کریم، دانش و علم و برهان را به‌عنوان فصل‌الخطاب معرفی می‌کند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: این سخن قرآن رمز ماندگاری قرآن و اسلام است؛ پیامبر اکرم(ص) آمده‌اند تا بشر سلوک عقلانی و عالمانه داشته باشد و براساس معرفت و دانش راه را انتخاب کند و گام بردارد. تمام تصمیمات ما در حیات فردی، خانوادگی، سیاسی، اقتصادی، معرتفی و غیره باید بر اساس دانش باشد.

ابوترابی درباره آیه تطهیر عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) بعد از فتح مکه در جایگاه یک رهبر علمی و سیاسی مقتدر با جهان آن‌روز، صاحبان قدرت و دولت و پیروان ادیان الهی مکاتبه کرده و آنان را به دین اسلام دعوت کردند. یکی از این نامه‌ها برای مسیحیان نجران که در جنوب عربستان و شمال یمن می‌زیستند ارسال شد. شخصیت‌های بلندمرتبه مسیحی بعد از مشورت، تصمیم گرفتند یک هیئت برجسته علمی را در کاروانی به مدینه اعزام کنند تا با پیامبر(ص) به مباحثه بپردازند. در این گفت‌وگو، درباره شخصیت حضرت عیسی(ع) بحث شد و پیامبر(ص) آیات قرآن در این‌باره را تلاوت فرمودند. آن‌ها بعد از استدلال پیامبر(ص) باید تسلیم می‌شدند اما بر اصول اعتقادی‌شان ایستادگی کردند ولی پیامبر(ص) دغدغه هدایت افراد را دارد.

وی با تأکید بر اینکه مردم ما نیز در این زمینه دغدغه‌مند هستند، خاطر نشان کرد: اگر مردم دغدغه راستگویی، وفاداری به نهاد خانواده، زیست عفیفانه را دارند برای این است که سعادت خواهران خود و جامعه بشری را می‌طلبند؛ این آموخته‌ی پیامبر اسلام (ص) است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: آیه مباهله برای اینکه راه برای تحول هموار شود و حقانیت مدرسه اسلام و شخصیت «خمسه طبیه» از نظر خدای متعال در تاریخ ثبت شود، نازل شد.

ابوترابی در تبیین آیه مباهله گفت: پیامبر اکرم(ص) اگر در مدینه منوره افرادی در طراز «خمسه طبیه» بودند با خود در مباهله همراه می‌کرد ولی حتی بسیاری از مفسرین علمای اهل سنت گفته‌اند که این آیه یعنی در جهان اسلامی، بانویی، فرزندی، مردی و انسانی در طراز خمسه طبیه وجود ندارد. این خاندان استثنایی در قله طهارت، علم، ایمان و معرفت هستند و آن‌ها باید مقتدای جامعه بشری باشند. لذا علمای اهل سنت و راویان حدیث در مدرسه اهل‌بیت(ع) اذعان دارند که پیامبر(ص) همراه با امام حسن(ع)، امام حسین(ع) حضرت فاطمه زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) در میدان مباهله حاضر شد.

وی با اشاره به اینکه محدثان اهل‌سنت و علمای شیعه حادثه مباهله را با منابع بسیاری نقل کرده‌اند، اظهار داشت: برادران و خواهران عزیز با شجاعت، وفاداری به نهاد خانواده، حراست از زیست عفیفانه، حفظ ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و پوشش اسلامی حضرت فاطمه زهرا(س) را یاری کنند تا جامعه‌ای سالم، یکپارچه، همراه و متحد داشته باشیم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به مهمونی ده‌کیلومتری عید غدیر ضمن قدردانی از مردم، موکب‌داران، بانیان، فعالان این جشن، دستگاه‌ها و نهادها بیان کرد: جشن بزرگ غدیر با حضور میلیونی مردان و زنان جلوه‌ی برجسته‌ای از عشق لبریز به امیرالمومنین(ع) و چنگ زدن به ریسمان ولایت بود. این جبهه مستحکم فرهنگی می‌تواند چالش‌های فرهنگی کشور را به فرصتی برای تحکیم پیوندهای ملی، اسلامی و  اسلامی تبدیل کند. نیاز است این حرکت‌های موثر و ماندگار، استمرار داشته باشد.

ابوترابی در خطبه دوم درباره بیانیه پایانی گفت‌وگوی وزرای خارجه روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تصریح کرد: با توجه به روابط راهبردی و استراتژیک تهران و مسکو و منشور سازمان شانگهای درباره احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو، انتظار جدی ملت عزیز ایران و ملل مسلمان منطقه از مسکو، تصحیح و اصلاح عاجل موضع اخیر است.

وی با اشاره به هفته تأمین اجتماعی عنوان کرد: امروز در نظام جمهوری اسلامی بیش از ۷۰ درصد از جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند و این عدد در آستانه پیروزی انقلاب ۲۰ درصد بود. در دو سال گذشته حدود ۲ میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند و برنامه هفتم توسعه نیز افق برای پنج‌سال آینده تحت پوشش قرار دادن بیش از ۴ میلیون افراد جامعه است.

خطیب جمعه تهران در ادامه خاطر نشان کرد: اقدام بی‌نظیری در تسویه بدهی بانکی تأمین اجتماعی انجام شده و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسویه شده که کار بسیار با اهمیتی است و حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان برای پایداری منابع صندوق بازنشستگی و رویکرد تحولی اختصاص داده شده است. عدم انتصاب‌های سیاسی و غیرحرفه‌ای در بنگاه‌های اقتصادی بسیار اهمیت دارد و در این مسیر، با عزم راسخ حرکت شود.

ابوترابی هم‌چنین درباره برنامه هفتم توسعه یادآور شد: از مهم‌ترین اصول قانون برنامه که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و به مجلس ارائه شده است، تحول در نظام بودجه‌ریزی کشور است. کسری غیرمنطقی و ناتراضی بودجه سالانه‌ی کشور از مهم‌ترین تهدیدها برای برنامه هفتم توسعه است؛ تورمی که مردم از آن رنج می‌برند از نگاه همه کارشناسان ریشه در ناتراضی هزینه‌ها و منابع دارد که فشار آن را مردم تحمل می‌کنند و از جیب مردم باید هزینه شود. برخی فکر می‌کنند برای کاهش ناتراضی بودجه باید منابع اضافه شود؛ نه، این‌طور نیست، سال‌هایی بوده که کشور سرشار از منابع فروش نفت بوده ولی ناتراضی حل نشده است.

وی افزود: از مهم‌ترین و موثرترین اقدامات برای برون‌رفت از این تنگنا، واسپاری وظایف غیرحاکمیتی به بخش غیردولتی و خصوصی است. کوچک‌شدن دولت، تحقق دولت الکترونیک، تلاش برای سپردن مسئولیت‌ها به دست شایسته‌ترین و تواناترین مدیران رمز کاهش ناتراضی بودجه است. برای فهم دقیق ناکارآمدی دستگاه اداری کشور کافی است به مردم مراجعه کنیم و از آنان در باره سطح رضایت‌مندی از خدمات سوال شود.

امام جمعه موقت تهران گفت: هدف از نظام بودجه‌ریزی برقراری انضباط مالی است؛ این یعنی باید هزینه‌ها و منابع برابر باشد و مقداری هم پس‌انداز شود. اگر هزینه‌ها دو برابرِ منابع باشد یعنی ورشکستگی؛ ما امروز این‌طور کشور را اداره می‌کنیم. وقتی منابع محدود است و هزینه‌ها فراوان، اولویت تعریف می‌شود. باید اولویت‌ها را در کشور بر اساس شاخص‌ها درست تعریف کنیم و منابع محدود و کم‌یاب را برای اولویت‌های اول تخصیص دهیم تا مردم نفس راحتی بکشند.

ابوترابی اظهار داشت: مدیریت اجرایی خوب و کارآمد باید انجام بگیرد؛ انضباط مالی در کشور برقرار نیست. مشخص نبودن منابع و مصارف، خزانه‌های متعدد و هم‌چنین اینکه منابع بر اساس معیارهای روشن و رعایت اولویت‌ها تخصیص نمی‌یابد. این نیازمند عزم ملی در مجموعه حاکمیت است و مدیران باید رئیس‌جمهور را کمک کرده و وزرا و استانداران نگاه بخشی نداشته و برای تخصیص درست منابع درخدمت رئیس‌جمهور باشند. هم‌چنین اینکه نمایندگان مجلس با دولت همراهی کرده و مقام معظم رهبری در این‌باره فرمودند خلق هزینه نکنید.

وی در پایان گفت: مردم از کمیت و کیفیت خدمات عمومی گلایه جدی دارند؛ این نتیجه بودجه‌ریزی در کشور است. چرا با در اختیار داشتن درآمدهای سرشار نفتی، مردم از ساختار اداری کشور رضایت لازم ندارند؟ باید از تمام ظرفیت و توان برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی استفاده کرده و قانون برنامه توسعه را به سکویی برای تحول در ساختار نظام اداری کشور مبدل کنیم.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا