فرهنگ و هنر

فارس من| مردودی برخی نهادها در تبدیل وضعیت ایثارگران/ مهلت اجرا تا آخر سال ۱۴۰۰ است

برگزیده های ایران ـ گروه حماسه و مقاومت ـ آزاده لرستانی: از اواخر سال ۱۳۹۹ با تصویب قانون استفساریه بند (و) ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه قرار بود همه ایثارگران مشمول این قانون که به صورت غیر رسمی در دستگاه‌ها مشغول به خدمت هستند تبدیل وضع شده و رسمی شوند. ولی با توجه به ابهاماتی که در این مصوبه وجود داشت و مراجع قانونی و دستگاه‌ها تفاسیر مختلفی از نحوه اجرای این قانون اجرا ارائه کردند. مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور بندی را جهت تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران به تصویب رساند که بر اساس آن دستگاه‌‌های مشمول ماده ۲ قانون خدمات‌رسانی به ایثارگران مکلف هستند نسبت به استخدام و تبدیل وضعیت استخدامی مشمولان ماده ۲۱ این قانون که با عناوین مختلف در دستگاه‌های موضوع قانون مذکور شاغل هستند و رابطه شغلی آن‌ها به صورت پیمانی، قرارداد انجام کار معین یا شرکتی هستند به صورت استخدام رسمی اقدام کنند.

علیرغم تصویب و ابلاغ این قانون و گذشت قریب به ۹ ماه از سال متأسفانه این قانون از سوی تعدادی از سازمان‌ها، نهاد‌ها و حتی وزارتخانه‌ها جدی گرفته نشده و فرآیند اجرای آن به کندی پیش می‌رود و این امر موجب  نارضایتی شدید جامعه ایثارگری شده و در سامانه فارس من نیز کمپینی با عنوان «لزوم تسریع اجرای بخشنامه تبدیل وضعیت ایثارگران» به ثبت رسانده‌اند که به بیش از هزار و ۸۰۰ امضا رسیده است. برای پیگیری این موضوع با سردار حسن‌زاده مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت‌‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم:

اعتراض ایثارگران به محتوای یک قانون

وضعیت اجرایی قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران پس از گذشت ۹ ماه از ابلاغ آن چگونه است؟

موضوع  تبدیل وضعیت ایثارگران از ۱۳۹۹ شروع شد. به استناد قانون استفساریه  بند (و)  ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه که بر اساس آن  نیروی شرکتی مشمول این قانون نمی‌شدند که این امر موجب اعتراض خیلی از ایثارگرانی شد که به صورت شرکتی در دستگاه‌ها مشغول به خدمت بودند که با تصویب و ابلاغ بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور این مانع برطرف شده و همه نیروهای غیر رسمی اعم از قراردادی، شرکتی، پیمانی و طرحی که در دستگاه‌های مشمول ماده ۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شاغل هستند. می‌توانند به استناد این بند قانونی تبدیل وضعیت به رسمی شوند.

واحدهای تابعه زیر بار قانون تبدیل  وضعیت ایثارگران نمی‌روند

منظور از مشمولین ماده ۲ قانون جامع چیست؟

منظور از مشمولین ماده ۲ قانون جامع همه دستگاه‌های کل کشور است؛ یعنی در بند الف این ماده همه دستگاه‌ها اعم از وزارتخانه‌‌ها، سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی، وزارت نفت، دانشگاه آزاد، بیمه‌ها، بانک‌ها، قوه قضاییه، صداوسیما و … ذکر شده است و در بند «ب» آن دستگاه‌‌های تابع قانون کار و مقررات خاص که شامل همه دستگاه‌‌ها ، شرکت‌‌ها و سازمان‌های خصوصی از جمله دستگاه‌های مشمول اصل ۴۴ قانونی اساسی و واحدهای تابعه دستگاه‌های اجرایی و همه بخش‌های خصوصی تابع قانون کار می‌‌شود، هم شامل شده است.

به عبارت دیگر هر ایثارگری با هر عنوان و حالت استخدامی در این دستگاه‌‌ها کار می‌‌کند، این تبدیل وضعیت شامل او می‌شود. متأسفانه این قانون فعلاً به صورت خیلی کند در دستگاه‌ها اجرا می‌شود، آن هم فقط در خود دستگاه اصلی یعنی هر وزارتخانه، سازمان و دستگاهی را که در نظر بگیرید، یکسری واحدهای تابعه دارد که در اکثر این واحدهای تابعه این قانون هنوز اجرا نشده است.

ایثارگران با هر نوع وضعیت کاری باید نیروی رسمی یا دائمی شوند

با این تفاسیر کارمندها و کارگران پیمانی و قراردادی شرکت‌های تابعه یا اقماری هم شامل این قانون می‌شوند؟

بله! به طور مثال شرکت‌های اقماری وزارت نفت و بخش‌های پیمانکاری آن مجموعه در ۴ شرکت ملی تابعه آن وزارت دارای یکسری نیروی ایثارگر بوده که عمدتاً شرکتی هستند و متأسفانه در هیچ کدام از آن‌ها این قانون اجرا نشده است. همچنین سازمان تأمین اجتماعی که یک مجموعه بزرگ به نام «شستا» دارد که متأسفانه این قانون را اجرا نمی‌کنند. مثلاً در شرکت «ایمیدرو» وابسته به وزارت صمت یکسری نیروهای ایثارگر غیر رسمی دارد که حداقل انتظار این است که قراردادهایشان به صورت دائم در بیاید.

این موضوع در بسیاری از واحدهای تابعه سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، بانک‌‌ها و حتی نهادهای انقلابی نیز ترتیب اثر داده نشده است. لازم به ذکر است باوجود پیگیری و انجام مکاتبات فراوان با همه دستگاه‌ها برخی از آنان هنوز اقدام خاصی در این راستا انجام نداده‌اند.

قانون به صراحت می‌گوید: نیروها باید به صورت رسمی در بیایند

در قانون تبدیل وضعیت ایثارگران بحث پلکانی موقعیت شغلی مطرح است؟

نه! قانون به صراحت می‌گوید که نیروها باید به صورت رسمی در بیایند. در دستگاه‌‌های دولتی؛ حکم رسمی و حکم پیمانی داریم که این لفظ رسمی شدن مشخص است. اما در قانون کار عنوانی به  نام نیروی رسمی نداریم. بلکه در آنجا عنوان نیروی ثابت، دائم و عناوین مشابه مطرح  است. می‌خواهم بگویم قانون در این مسأله پیش‌بینی کرده که در این دستگاه‌ها باید نیروهای ایثارگر تبدیل وضع شده و قراردادشان ثابت و دائمی شود تا نگران ثبات کاری و امنیت شغلی خود نباشند.

خود سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور که به صورت مشترک دستورالعمل اجرایی این قانون را ابلاغ کردند، محدودیت‌هایی را در مسیر اجرای این قانون ایجاد کردند. به طور مثال لفظ شاغل تمام وقت را آوردند یا مثلاً در یک بند این دستورالعمل به موضوع الزام داشتن قرارداد در سال ۹۹ و تمدید آن در سال ۱۴۰۰ اشاره شده است.

قانونی که علیه برخی ایثارگران شد

با این محدویت‌‌ها، چالش بیش‌تری برای ایثارگران ایجاد نکردند؟

همین طور است. نیروهایی که سال ۹۹ شاغل بودند و قرارداد آن‌ها تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشته، همین یک بند،کلی برای آنان مشکل ایجاد کرده است. مثلاً ایثارگری که در سال ۱۳۹۹ شاغل بوده و ممکن است ۱۰ سال قبل هم شاغل بوده است، سازمان مربوطه قراردادش را تمدید نکرده و از همین بند قانونی علیه ایثارگر استفاده کرده و او را از کار بیکار کرده است.

عناوین غیر رسمی که مانع بزرگی در قانون تبدیل وضعیت ایثارگران است

برای اجرایی شدن قانون تبدیل وضعیت ایثارگران، خود سازمان‌ها با چه مشکلاتی روبرو شدند؟

در کشور ما به شدت عناوین غیر رسمی زیاد است. به عنوان مثال در وزارت آموزش پرورش غیر از نیروهای رسمی، نیروهای غیر رسمی نظیر حق التدریسی، غیرانتفاعی، پیش دبستانی یا کانون‌‌های زبان خدمت می‌کنند یا در وزارت ورزش یک قراردادی به نام قرارداد هیأتی برای هیأت‌های ورزشی شهرستان‌ها وجود دارد که متأسفانه به استناد دستورالعمل یادشده دستگاه‌های یاد شده از تبدیل وضعیت آنان امتناع می‌ورزند.

زمان ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس  برای پیگیری این قانون

حال جامعه ایثارگری که روند ثبت مدارکش را  طی کرده و به نتیجه نرسیده است، شکایتش را به کجا ببرد؟

بالاخره این قانون در مجلس تصویب شده است. تا کنون سه گزارش رسمی از دستگاه‌ها و نحوه اجرای این قانون به مجلس دادیم. در کنار این گزارش سه جلسه با کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شده که بعضاً آقای قاضی‌زاده هاشمی معاون محترم رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در آن جلسات حضور داشتند. مصوبات جلسات کمیسون اجتماعی مجلس  بر این تأکید دارد که خود مجلس با دستگاه‌های مستنکف از قانون برخورد کند. حال اگر دستگاه این روند را ادامه دهد و از اجرای قانون خودداری کند، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم ورود خواهد کرد. البته تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

به نظر می‌رسد برای اجرای این قانون لازم است که سازمان‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور ورود پیدا کنند. حتی این قانون در حوزه نیروهای نظامی و انتظامی  هم اجرایی نشده است. در کنار پیگیری‌های بنیاد که قطعاً به طور مستمر و جدی ادامه خواهد داشت افراد مشمول چنانچه تمایل داشته باشند می‌توانند مراتب شکایت خود را به مراجع قانونی اعلام کنند.

مهلت اجرا  تا آخر سال ۱۴۰۰  است

مهلت اجرای این قانون تا چه زمانی است؟

مهلت اجرایی این قانون تا پایان سال جاری (۱۴۰۰) است که فرصت کمی برای دستگاه‌ها جهت اجرای این قانون است. بنابراین دستگاه‌های مشمول باید در این فاصله اندک باقی مانده هرچه سریع‌تر نسبت به اجرای قانون اقدام کنند تا حقی از ایثارگران عزیز ضایع نشده و دستگاه‌ها نیز با مشکل روبرو نشوند. البته پیشنهاد ابقای این قانون از طریق معاونت حقوقی بنیاد شهید در حال پیگیری است که حتماً در قانون بودجه ۱۴۰۱ دوباره آورده شود. چون این قانون تا الان به طور کامل اجرا نشده و نارضایتی زیادی در بین ایثارگران ایجاد کرده است.

آماری از جامعه ایثارگری وجود ندارد!

آماری از تعداد جامعه هدف ایثارگری دارید؟

هیچ آمار رسمی در این رابطه وجود ندارد. از همه دستگاه‌ها طی ۳ مکاتبه رسمی خواستیم که آمار ایثارگران و فرآیند اجرای قانون را گزارش دهند. برخی دستگاه‌ها آمار دادند اما در این گزارش‌ها آمار واحدهای تابعه و شرکت‌های وابسته به دستگاه‌ها، لحاظ نشده است.

نمره قبولی برخی نهادها در قانون تبدیل وضعیت ایثارگران

کدام سازمان‌ها و نهادها در اجرایی شدن این قانون خوب عمل کردند و کدام نهادها از آن سر باز زدند؟

در گزارش تحلیلی ارائه شده به مجلس این موارد ذکر شده است که تعدادی از دستگاه‌ها در حال اجرای قانونند یا اجرا کرده‌اند، مانند: وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان دامپزشکی، سازمان هواپیمایی و گمرک. اما تعداد دیگری اصلاً اجرا نمی‌کنند مثل بانک‌ها و بیمه‌های خصوصی و چند دستگاه دیگر. البته در مسیر اجرای قانون با مشکلاتی مانند عدم تأمین اعتبار، عدم وجود پست بلاتصدی، نیاز به ایجاد پست جدید، در خواست تغییر پست و … مواجه هستند که باید با مساعدت سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور و اراده بالاترین مقام اجرایی این دستگاه‌ها این موانع و مشکلات برطرف شود.

تا پایان سال گزارش دستگاه‌های مستنکف به رئیس جمهور ارائه می‌شود

به گزارش فارس،‌ در راستای پیگیری روند اجرایی قانون تبدیل وضعیت ایثارگران، مطالبات و مشکلات جامعه ایثارگری و تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران نشست فراکسیون ایثارگران مجلس با سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز یکشنبه ۱۴ آذر برگزار  و قرار بر این شد تا پایان سال جاری گزارش دستگاه‌های همکار و دستگاه‌های مستنکف در مورد اجرای این قانون را به مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور ارائه شود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا