بین الملل

فرانسه بالاخره مجبور به خروج از نیجر شد

فرانسه بالاخره مجبور به خروج از نیجر شد

دولت فرانسه پس از نزدیک به ۲ ماه سرسختی، در نهایت اعلام کرد سفیر و نیروهای نظامی خود را از نیجر خارج می کند.

به نقل از گاردین، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه پس از دو ماه سرپیچی از درخواست نظامیان حاکم شده بر نیجر مبنی بر خارج کردن سفیر و نیروهای نظامی این کشور از این کشور غرب آفریقا، اعلام کرد که فرانسه سفیر خود را از نیجر خارج می کند و به دنبال آن نیروهای نظامی فرانسه در ماه های آینده از نیجر خارج خواهند شد.

دولت فرانسه پس از کودتای نظامیان در نیجر و برکناری رییس جمهوری طرفدار پاریس، در برابر درخواست حکومت نظامی نیجر برای خروج سفیر و نظامیان فرانسوی، مقاومت می کرد و خروج خود را منوط به درخواست دولت قانونی نیجر می دانست.

مکرون در مصاحبه ای با تلویزیون فرانسه بدون اشاره به جزئیات گفت: ” فرانسه تصمیم گرفته است سفیر خود را از نیجر خارج کند. طی ساعات آینده سفیر ما و چند دیپلمات به فرانسه بازخواهند گشت.”

فرانسه بالاخره مجبور به خروج از نیجر شد

بر اساس وب سایت آژانس امنیت ناوبری هوایی در آفریقا و ماداگاسکار، حاکمان نظامی نیجر پرواز هواپیماهای فرانسوی بر فراز حریم هوایی این کشور را ممنوع کرده اند. مشخص نیست که آیا این امر بر خروج سفیر تاثیر می گذارد یا خیر.

مکرون افزود که همکاری نظامی به پایان رسیده است و نیروهای فرانسوی در “ماه‌ها و هفته‌های آینده” با خروج کامل تا پایان سال از نیجر خارج خواهند شد.

وی افزود: ما با کودتاگران مشورت خواهیم کرد، زیرا می خواهیم این کار به صورت مسالمت آمیز انجام شود.

حاکمان نظامی نیجر در بیانیه ای که در تلویزیون ملی نیجر خوانده شد، به این موضع جدید فرانسه واکنش نشان دادند.

در بیانیه حاکمان نظامی که با سرنگونی رییس جمهوری سابق ” محمد بازوم” در ۲۶ ژوئیه امسال قدرت را به دست گرفته اند، آمده است: “امروز یکشنبه، ما گامی جدید به سوی حاکمیت نیجر را جشن می گیریم.”

این بیانیه نیجر افزود: “این یک لحظه تاریخی است که حاکی از عزم و اراده مردم نیجریه است.”

فرانسه حدود ۱۵۰۰ نظامی خود را در نیجر به بهانه مبارزه با تروریسم در ساحل غربی آفریقا نگه می دارد. مکرون گفت که مقامات پس از کودتا “دیگر نمی‌خواهند علیه تروریسم بجنگند.”

رهبران نظامی نیجر پس از به دست گرفتن قدرت، به “سیلوین ایته” سفیر فرانسه ۴۸ ساعت ضرب الاجل دادند تا این کشور را ترک کند، اما سفیر فرانسه همچنان به حضور در این کشور اصرار داشت.

اوایل ماه جاری، مکرون گفت سفیر و کارکنان سفارت فرانسه در نیجر “به معنای واقعی کلمه گروگان” هستند و برای خوراک از جیره های نظامی استفاده می کنند.

فرانسه بالاخره مجبور به خروج از نیجر شد

پس از اقدامات مشابه در مالی و بورکینافاسو در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ که منجر به خروج نیروهای فرانسوی شد، کودتا در نیجر سومین کودتای مشابه در این منطقه طی سال‌های اخیر بوده است که علیه نفوذ و حضور فرانسه صورت گرفته است.

ایالات متحده آمریکا هم حدود هزار نظامی در نیجر مستقر کرده است.

رئیس‌جمهور فرانسه بارها از ایجاد تغییری تاریخی در دوران پسااستعماری در آفریقا صحبت کرده است، اما تحلیلگران می‌گویند پاریس در حال از دست دادن نفوذ خود در سراسر این قاره به‌ویژه با افزایش نفوذ چین، ترکیه و روسیه است.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا پس از برکناری رییس جمهوری نیجر از سوی نظامیان، تهدید به اقدام نظامی کرد، اما تاکنون تهدیدات آن که به شدت از سوی فرانسه حمایت شده بود، عملی نشده است.

مکرون در مصاحبه دیروز خود گفت: ما اینجا نیستیم که گروگان کودتاچیان باشیم. کودتاچیان متحدان بی نظمی هستند.

مکرون گفت که حملات جهادی ها باعث کشته شدن روزانه ده ها نفر در مالی پس از کودتا می شود و اکنون چنین حملاتی در نیجر از سر گرفته شده است.

او گفت: “من بسیار نگران این منطقه هستم.

۳۱۰۳۱۰

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا