اجتماعی

هشدار؛ این خوراکی‌ها باعث سنگ کلیه می‌شوند

هشدار؛ این خوراکی‌ها باعث سنگ کلیه می‌شوند

شکر، یکی از خوراکی‌های پرمصرف است که به‌خصوص استفاده از آن در تهیه تنقلات خوشمزه باعث افزایش تمایل به مصرف آن شده است. البته پزشکان همواره تاکید می‌کنند که مصرف شکر باید به حداقل برسد، زیرا عوارض متعددی برای سلامت بدن دارد. گرچه چاقی و دیابت شناخته‌شده‌ترین پیامدهای مصرف زیاد شکر است، اما این عادت ناسالم عوارض دیگری نیز دارد.

سنگ‌های کلیه به توده‌های کوچک سفت در کلیه‌ها اطلاق می‌شود که به‌دلیل وجود ترکیباتی مانند کلسیم و اگزالات در ادرار به‌وجود می‌آید. ابتلا به سنگ کلیه زمینه‌ساز دردهای شدید است. البته در این حالت فرد دچار ناراحتی‌های دیگری مانند حالت تهوع و اختلال در دفع ادرار نیز خواهد بود.

گروهی از محققان در مطالعه‌ای به تاثیرات شکر در بروز سنگ‌های کلیوی پرداختند. نتایج مطالعه آن‌ها نشان می‌دهد که بین مصرف شکر زیاد و احتمال ابتلا به سنگ کلیه ارتباط وجود دارد. در واقع، افرادی که مقدار کالری زیادی به‌دلیل مصرف خوراکی‌های شیرین دریافت می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به سنگ‌های کلیوی هستند.

این ارتباط از چند جنبه قابل‌بررسی است. نخست اینکه، افراط در مصرف شکر می‌تواند منجر به اضافه وزن شود که یکی از عوامل خطر ابتلا به سنگ‌های کلیه به‌شمار می‌آید. به‌علاوه، شکر سطح اسیداوریک خون را بالا می‌برد که در تشکیل کریستال‌هایی در کلیه‌ها نقش دارد. مصرف زیاد شکر موجب ترشح کلسیم در ادرار نیز می‌شود که در تشکیل سنگ‌های کلیه موثر است.

نوشابه ها، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و آبمیوه‌های شیرین جزء مهم‌ترین منابع حاوی شکر هستند. این نوشیدنی‌ها هرگز جایگزین آب برای تامین نیاز بدن نیستند و بهتر است از دمنوش‌های گیاهی و آبمیوه‌های طبیعی در حد تعادل استفاده کرد. در مصرف تنقلات آماده و دسرهای شیرین نیز باید احتیاط به‌خرج داد و مواد غذایی مانند انواع لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات به‌عنوان میان‌وعده جایگزین خوبی در رژیم غذایی هستند.

برای تهیه انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها بهتر است به‌جای شکر از انواع شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل و خرما استفاده شود. این خوراکی‌ها عوارض شکر سفید را ندارند و از نظر ارزش تغذیه‌ای نیز مفید هستند. البته در مصرف آن‌ها نیز نباید افراط کرد، زیرا به هر حال رعایت تعادل در مصرف همه مواد غذایی اصل مهم تغذیه صحیح است.

می‌دانید که تهیه غذا در منزل برای اطمینان از سالم‌بودن مواد اولیه اهمیت دارد. بسیاری از خوراکی‌های آماده و فرآوری‌شده حاوی نمک، شکر و چربی زیاد هستند که در طولانی مدت و در صورت مصرف مداوم تاثیرات جدی بر سلامت بدن دارند. بنابراین، هنگام خرید محصولات غذایی حتما به برچسب آن‌ها دقت کرده و انواع با شکر کمتر را انتخاب کنید.

تمایل به شکر یکی از عادت‌های تغذیه‌ای است که از سنین کودکی در وجود فرد نهادینه می‌شود. افزودن شکر از دوران کودکی نه‌تن‌ها موجب عادت دادن کودک به مصرف مداوم خوراکی‌های شیرین می‌شود بلکه زمینه‌ساز مشکلاتی نظیر چاقی و پوسیدگی دندان نیز خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

این افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند

«آدنوویروس» چیست و چه علائمی دارد؟

۴۷۲۳۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا