اخبار روز

مشارکت بالا باعث احساس مسئولیت‌پذیری بیشتر نمایندگان در قبال جامعه می‌شود

مشارکت بالا باعث احساس مسئولیت‌پذیری بیشتر نمایندگان در قبال جامعه می‌شود

– اخبار سیاسی –

 وحید آرایی، استاد دانشگاه و عضو اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری برگزیده های ایران درباره اهمیت و ضرورت مشارکت در انتخابات اظهار داشت: انتخابات نعمت و دستاورد بزرگی برای انقلاب و نظام اسلامی و یکی از مظاهر مهم مردم‌سالاری دینی است. انتخابات مظهر حضور مردم و محصول آن، مظهر رأی و خواست مردم است. از طرف دیگر انتخابات، نماد حرکت اسلامی در کشور است و امام راحل حکومت اسلامی به‌روش انتخاباتی را به ما آموخت.

وی با بیان اینکه مبنای مردم‌سالاری دینی با دموکراسی غربی متفاوت است، یادآور شد: مردم‌سالاری دینی که مبنای انتخابات ما و برخاسته‌ از حق و تکلیف الهیِ انسان است صرفاً یک قرارداد نیست بر اساس این دیدگاه همه‌ انسان‌ها حق انتخاب و حق تعیین سرنوشت دارند این است که انتخابات را در نظام جمهوری اسلامی معنا می‌کند، این دیدگاه بسیار پیشرفته‌تر، معنادارتر و ریشه‌دارتر از چیزی است که امروز در غرب وجود دارد.

چهار اصل مهم انتخابات و نقش اساتید

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری بر چهار خصوصیت در همه انتخابات یعنی مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت تأکید دارند، گفت: مشارکت قوی علاوه بر اینکه موجب یأس و شکست دشمن و ایجاد وحدت و قدرت و امنیت ملی می‌شود، باعث تشکیل مجلس قوی و مقتدر برای قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون و نیز ارائه راهکارهای سیاستی برای حل مسائل جامعه خواهد شد. انتخابات پرشور، مظهر زنده بودن و حضور با اراده و عزم راسخ مردم در عرصه‌هاست.

آرایی اضافه کرد: رقابت واقعی سیاسی، یعنی میدان برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این عرصه فعال باشند، البته رقابت سالم و رقابتِ بدون خصومت و تهمت‌زنی از لازمه‌های این مسئله رقابت است.

معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به اینکه سلامت کامل انتخابات یعنی رأی مردم حق‌الناس است و همه باید تسلیم قانون و رأی و خواست مردم باشند، تأکید کرد: الحمدلله از اول انقلاب تاکنون چنین روندی در انتخابات وجود داشته است البته هم حفظ سلامت انتخابات و هم حفظ سلامت فضای انتخابات مهم است و این فضا نباید دستخوش اخبار دروغ و کذب قرار گیرد، امنیت کامل یعنی از توطئه‌ دشمنان در کار انتخابات نباید غافل شد، البته نهادهای متولی اجرایی، نظارتی و امنیتی همچون گذشته اهتمام ویژه برای تضمین این دو رکن مهم انتخابات را دارند، هرچند حضور حداکثری مردم و قانونگرایی، خود تضمین‌کننده سلامت و امنیت انتخابات است.

وی تأکید کرد: برگزاری پرشور انتخابات، نیازمند تأمین امنیت و سلامت از مؤلفه‌های اصلی و در واقع ستون انتخابات است که پیش‌درآمد رقابت و مشارکت است.

نقش اساتید در انتخاب افراد متخصص و متعهد در انتخابات

آرایی با ابراز اینکه “با ویژگی‌هایی که درباره انتخابات برشمردیم، آحاد مردم از جمله اساتید دانشگاه در انتخابات نقش‌آفرین هستند”، ادامه داد: اساتید دانشگاه در جامعه از مرجعیت اجتماعی بالایی برخوردارند لذا در انتخابات می‌توانند بیشتر نقش‌آفرین باشند. اساتید با رویکرد جهاد تبیین و با نگاه علمی می‌توانند در جریان‌سازی، هدایت‌دهی صحیح مردم برای تبیین دقیق، اهمیت و ضرورت مشارکت حداکثری سهم به‌سزایی داشته باشند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: آگاهی‌بخشی اساتید باعث ورود افراد علمی، متخصص، مجرب و کارآمد به قوه مقننه به‌عنوان قوه مهم تقنینی کشور برای قانونگذاری جامع و مبتنی بر واقعیات جامعه با رویکرد حل‌المسائلی خواهد شد. اساتید باید تبیین کنند که حضور مردم یعنی مشارکت در تصمیم‌گیری و تعیین سرنوشت کشور به‌دست مردم، این نکته بسیار مهم است زیرا کشورهایی در دنیا هستند که مردمشان از این نعمت به‌معنای واقعی کلمه محروم‌اند.

آرایی با اشاره به نقش مجلس در رفع مشکلات کشور تأکید کرد: جایگاه مجلس در رفع مسائل و مشکلات کشور مهم است و قطعاً حضور نمایندگانی توانمند و با نگاه جهادی و انقلابی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند این ظرفیت را بیش از پیش فعال کند زیرا قانون‌گذاری جامع و خوب می‌تواند تضمین‌کننده اجرای آن توسط مجریان و در نتیجه رفع مشکلات و نگرانی‌های مردم شود.

وی همچنین تأکید کرد: اساتید می‌توانند با تولید محتوا و شرکت در مناظره‌های علمی و دانشجویی در اهمیت مشارکت بالا در مقطع کنونی با توجه به سیاه‌نمایی و توطئه‌های دشمنان و نیز شناخت بهتر جریان‌شناسی انتخابات در این رقابت سیاسی، نقش روشنگری داشته باشند و به انتخاب‌کنندگان برای انتخاب فرد اصلح و شایسته کمک کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بیان تجربه اساتید از سوابق انتخابات در کشور و نقش تبیینی استادان در این زمینه به افکار عمومی کمک می‌کند تا تحت تأثیر فرافکنی‌های دشمنان و رسانه‌های بیگانه قرار نگیرند.

اولویت‌های مجلس آینده

وی در ادامه این گفت‌وگو راجع به اولویت مجلس آینده خاطرنشان کرد: مجلسی می‌تواند موفق و کارآمد باشد که دغدغه نظام و مردم را داشته باشد یعنی متناسب با اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری، مسائل کشور را در سطوح مختلف اولویت‌بندی و چنانچه نیاز به قانون‌گذاری است اقدام به‌موقع هدفمند و اثربخش داشته باشد.

آرایی با بیان اینکه “مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی امروز جزو مهم‌ترین مسائل پیشِ‌رو است که نیاز به اقدام جدی و هم‌افزایی از سوی قوای سه‌گانه کشور از جمله قوه مقننه دارد”، گفت: باید قوانینی تصویب شود که قابلیت اجرایی داشته و مسائل معیشتی و نیازهای اساسی کشور از جمله اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، کاهش تورم، تأمین مسکن را برطرف کند، البته نمایندگان باید ضمن عدم دخالت در کار مجریان و مدیران اجرایی و نیز انجام وظایف مصرّح در قانون اساسی، تسهیلگر و پشتیبان دولت به‌لحاظ اتخاذ قوانین در خدمات‌رسانی به جامعه در سطوح ملی، استانی، شهری و محلی باشند.

وی در پایان گفت: شعارها و برنامه‌های انتخاباتی نامزدها، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف که لیست‌های انتخاباتی را در انتخابات پیش‌ِرو به مردم معرفی می‌کند باید با وظایف مجلس یعنی قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون مطابقت داشته باشد چون این مسئله در انتخاب صحیح از سوی مردم و انتظارات مطلوب آنها از مجلس تأثیرگذار است.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا