سیاسی

چین با این گلوله جادویی آمریکا را شکست داد

چین با این گلوله جادویی آمریکا را شکست داد

چین یک “گلوله رویایی” ترسناک ساخته است که می‌تواند به سرعت حدود ۸،۵۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و از طریق سیگنال‌های SatNav جهت خود را تغییر دهد. این گلوله که برای سلاح‌های انرژی جنبشی طراحی شده است، می‌تواند از یک توپ ریلی قدرتمند شلیک شود و قادر است تنها در یک ثانیه ۲،۵۰۰ متر را طی کند.

این سلاح مخرب همچنین می‌تواند سیگنال‌های را به صورت بی وقفه و مداوم از سیستم ناوبری ماهواره‌ای دریافت کرده و مسیر پرواز خود را تنظیم کند. در نتیجه، این گلوله خطای کم‌تر از ۱۵ متر را در خوردن به هدف رقم می‌زند. اما گلوله جدید چینی‌ها براساس طرح‌های قبلی ارتش آمریکا ساخته شده است.

طرح‌های اولیه برای ساخت آن که با نام “گلوله رویایی” (dream shell) شناخته می‌شود، برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ اعلام شد، قبل از اینکه آمریکا آن را در سال ۲۰۲۱ کنار بگذارد. به گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست، در حالی که هیچ اطلاعات عمومی در مورد سرنوشت پروژه گلوله هدایت شونده با GPS در دسترس نیست، دانشمندان نیروی دریایی چین ادعا می‌کنند که آن را ساخته اند.

در مقاله‌ای که در ماه نوامبر در مجله دانشگاه مهندسی نیروی دریایی منتشر شد، این تیم مدعی شده است که اگر چه غرب در این زمینه پیشگام بوده، اما آن‌ها هیچ کمکی از خارج دریافت نکرده اند. این تیم نوشته است: «ما هیچ راهنمایی نداشتیم، حتی یک مقدمه مختصر برای سیستم‌های ناوبری موشکی هدایت شده، به خصوص بخش ناوبری ماهواره ای».

در ماه آگوست اعلام شد که ارتش چین در حال آزمایش “قدرتمندترین توپ جهان” است که می‌تواند گلوله‌ها را با سرعت باورنکردنی ۳،۵۲۰ کیلومتر بر ساعت پرتاب کند. گفته می‌شود این سلاح علمی تخیلی آینده نگرانه که با نام coilgun شناخته می‌شود، می‌تواند در عرض چند ثانیه یک پرتابه به اندازه موشک را شلیک کند و مسیر را برای حملات دقیق‌تر و ویرانگرتر هموار کند.

چین با این گلوله جادویی آمریکا را شکست داد

در حالی که سلاح‌های پرتاب الکترومغناطیسی می‌توانند مجموعه‌ای از گلوله‌های مقرون به صرفه را به سمت هدف شلیک کنند، آن‌ها قابلیت‌های دوربرد و دقیق موشک‌ها را نیز حفظ می‌کنند. با این حال، یک میدان الکترومغناطیسی شدید تولید شده در طول پرتاب می‌تواند اثرات مخربی بر اجزای الکترونیکی ظریف مانند تراشه‌ها و آنتن‌ها داشته باشد.

اما این گلوله‌های “هوشمند” باید قادر به دریافت سیگنال‌های ضعیف ماهواره‌ای نیز باشند. در این مقاله، تیم چینی از طراحی آنتن جدیدی خبر داده که می‌تواند ضمن دریافت سیگنال‌های موقعیت یابی با دقت بالا از باند فرکانسی نظامی BeiDou، در برابر تابش الکترومغناطیسی قوی مقاومت کند.

دانشمندان نیروی دریایی همچنین جزئیاتی از ساختار داخلی ویژه گیرنده سیگنال BeiDou ارائه کردند. با این حال، در طول شلیک این گلوله، مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شوند.

اول اینکه گیرنده گلوله نیرویی بیش از ۲۵،۰۰۰ برابر جاذبه زمین را تحمل می‌کند، به این معنی که هرگونه نقص در ساخت آن می‌تواند آن را از مسیرش خارج کند.

چین با این گلوله جادویی آمریکا را شکست داد

همچنین این مساله وجود دارد که گلوله در جریان حرکت در هوا در اثر اصطکاک، گرمای شدیدی تولید کند. دانشمندان چینی برای مقابله با این موضوع از یک هواژل مقرون به صرفه و تولید انبوه به عنوان سد حرارتی استفاده کردند.

نرم افزار ناوبری یک مانع مهم دیگر هم دارد و آن چرخش و تکان خوردن گلوله‌ها در طول پرواز است. دانشمندان چینی برای مقابله با این مساله الگوریتم ساده‌ای را ابداع کرده اند که از هرگونه وقفه در ارتباطات ماهواره‌ای در طول مسیر ماهواره جلوگیری می‌کند.

۲۲۷۲۲۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا