کردستان

سهم کردستان از لایحه بودجه سال آینده ۴۷۰۰ میلیارد تومان است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، بهرام نصراللهی‌زاده ظهر امروز در نشست خبری تشریح ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: علاوه بر اعتبار یاد شده ۲ هزار میلیارد تومان هم به صندوق پیشرفت و عدالت استان اختصاص یافته که در مجموع ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده به استان اختصاص یافته است.

وی گریزی به بخش‌های مختلف بودجه استان زد و گفت:  یک بخش از اعتبارات به عنوان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است که به صورت سرجمع در اختیار استان قرار گرفته و در خود استان در شورای برنامه‌ریزی استان توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات استانی کردستان ۲ هزار و ۳۳۸ میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان است که این عدد در سال‌جاری یک هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان است و در لایحه سال آینده ۲۱.۳ درصد رشد دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سهم کردستان از محل ۲درصد درآمد ناشی از فروش نفت را ۵.۵ درصد برابر با ۳۷۰ میلیارد تومان  اعلام کرد و افزود: این عدد شاخص خوبی از محل درآمدهای نفتی برای استان است.

نصراللهی‌زاده خاطرنشان کرد: سهم کردستان از محل قانون استفاده متوازن کشور  یک‌هزار و ۹۰ میلیارد تومان برابر با ۳.۴ درصد است.

وی تصریح کرد:  در ستون استانی  ۸۴۱ میلیارد تومان و اجرای طرح‌های هادی روستایی هم ۳۷ میلیارد و ۵۱۸ میلیون تومان اعتبار برای استان دیده شده است.

وی به پروژه‌های استانی ملی شده هم اشاره کرد و گفت:  کردستان۳۳ طرح در این بخش دارد که یک‌هزار و ۴۰۶ میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه برای ان پیش‌بینی شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اضافه کرد: از این ۳۳ طرح و پروژه ۲۰ طرح ملی است که وزارتخانه‌ها متولی آن بوده و تخصیص اعتبار هم توسط سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می‌شود. 

نصراللهی‌زاده افزود: اعتبار لحاظ شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای این ۲۰ طرح یک‌هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان است.

وی گفت: ۱۳ طرح از این تعداد استانی است و برای اجرا و تکمیل آن اعتباری بالغ بر ۲۳۵ میلیارد تومان در لایحه بودجه اختصاص یافته است.

وی سهم استان از اعتبارات عمرانی، استانی، ملی و مشترک را سه هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان با ۱۵ درصد رشد عنوان کرد و افزود: این در حالی است که بودجه عمرانی کشور رشدی نداشته است.

نصراللهی‌زاده تصریح کرد: ۸ پروژه مشترک با استان‌های دیگر کشور داریم که در مجموع ۵۶۴ میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه دارد که ۲۰۰ میلیارد تومان آن سهم کردستان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان تاکید کرد: این اعتبارات غیر از اعتبارات ملی متمرکزی است که در اختیار برخی نهادها و سازمان‌ها از جمله سازمان توسعه و نوسازی، شرکت گاز، بنیاد مسکن و توسعه اماکن ورزشی است.‌

نصراللهی‌زاده از افزایش ۲۱ درصدی اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی استان از جمله هزینه‌های جاری و حقوق پرسنل اشاره و اظهار داشت: این عدد برای استان در لایحه بودجه سال آینده ۷۳۸ میلیارد تومان تعیین شده است که رشد آن در مقایسه با افزایش ۵درصدی کشور، رقم قابل توجهی است. 

وی از راه‌اندازی صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌های با اعتبار اولیه ۲ هزار میلیارد توامان خبر داد و گفت: ایجاد صندوق استانی پیشرفت و عدالت با مدیریت استانی از بی‌سابقه‌ترین رویکردهای لایحه بودجه ست که برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال فعالیت خواهد کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اضافه کرد: این صندوق سازوکارهای بانکی را ندارد و منابع و توزیع آن استانی است و در راستای ایجاد عدالت و کاهش نابربرای جغرافیایی کمک شایانی خواهد کرد و اهرمی برای حمایت سازنده از تولید خواهد بود. 

نصراللهی‌زاده افزود: با اسهم ۲هزار میلیارد تومانی استان در صندوق پیشرفت و عدالت، استان در لایحه بودجه سال آینده در کل ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد کل اعتبار دارد. 

وی به وجود ۲ هزار پروژه نیمه تمام در استان اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته، پروژه جدیدی غیر از آنهایی که ضرورت داشته تعریف نشده و بر اساس اولویت این طرح‌ها در حال تکمیل است.

به گفته وی، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در استان برابر با ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان خاطرنشان کرد: کردستان از استان‌های موثر در جهش اقتصادی است که در چند سال اخیر منابع دولت به ایجاد و تاسیس زیرساخت‌ها اختصاص یافته و حالا نوبت بهره‌برداری از آن رسیده است.

وی افزود: تبیین و برجسته‌سازی نقش استان در رشد اقتصادی پیش‌بینی شده رد لایحه بودجه سال آینده، نیازمند همکاری تنگاتنگ دستگاه های اجرایی و فعالان اقتصادی استان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در ادامه به ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و اظهار داشت: این لایحه از چند جهت مهم است که ویژگی‌های خاصی دارد و تغییرات اساسی در آن دیده می‌شود که متفاوت از سال‌های گذشته است.

نصراللهی‌زاده به تغییر ریل بودجه در لایحه سال آینده اشاره و تاکید کرد: در سال‌های گذشته، لایحه بودجه  پروژه محور بود و بر اجرا و یا تکمیل کارهای عمرانی و زیرساخت‌ها تمرکز داشت که امسال با هدف‌گذاری ویژه، رویکرد لایحه بودجه مبتنی بر رشد اقتصادی است.

وی اضافه کرد: دولت برای سال آینده رشد ۸ درصدی اقتصادی را هدف‌گذاری کرده و از بودجه به عنوان ظرفیتی برای ساماندهی این هدف با توزیع در بین چهار بخش کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات استفاده کرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان ویژگی دیگر لایحه بودجه را تمرکززدایی و تفویض اختیار به استان‌ها بیان کرد و افزود: یکی از اشکالات عمده در گذشته، تمرکز بیش از حد در مرکز کشور بود ولی در لایحه بودجه سال آینده مقرر شده که خود استان‌ها متولی رشد اقتصادی خود باشند و هم خلق منابع و تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کنند.

وی عنوان کرد: تلاش برای عدالت محوری و اصلاح نابرابری‌های جغرافیایی و تلاش برای ثبات اقتصادی و کنترل تورم با ابزارهای کارآمد و بسترسازی برای برای رشد اقتصادی از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده است.

نصراللهی‌زاده با بیان اینکه تولید ثروت در استان‌ها فاصله فاحشی داشت که برای جبران آن، لایحه بودجه ۱۴۰۱ به سمت عدالت حرکت داده شده است.

وی تصریح کرد: افزایش ۲۹ درصدی  حداقل حقوق کارکنان دولت و میانگین ۱۰ درصدی بصورت پلکانی ،معافیت حقوق زیر ۵ میلیون تومان از پرداخت مالیات، افزایش سطح پوشش بیمه کشاورزی از ۱۸ به ۲۵، گازرسانی به مناطق محروم با ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار، اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع پشتیبان برای تحقق رشد ۸درصدی اقتصادی، رتبه بندی معلمان با ۲۵ میلیارد تومان، اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان با ۱۲ هزار، اختصاص ۳۲ هزار میلیارد برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان  و تشکیل صندوق مسکن محرومین  با اعتبار اولیه ۵ هزار میلیارد تومان از دیگر بخش‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا