اجتماعی

سوت‌زنی| درخواست زیرمیزی‌ میلیونی در بیمارستان خصوصی/ پول زور ندهید عمل نمی‌شوید!

گروه سلامت برگزیده های ایران : بیماری سختی گریبان عزیزترین شخص زندگی‌ات را می‌گیرد، با هزار اضطراب و سختی بیمار را به بیمارستان می‌رسانی، دنیا برایت تیره و تار می‌شود، روانه اتاق پزشک جراح می‌شوی. آسمان و زمین را به هم میبافی تا هرچه سریع‌تر بهبودی عزیزت را ببینی. وارد اتاق پزشک که می‌شوی با حالتی پریشان و نگران وضعیت بیمار را شرح می‌دهی به امید آنکه پزشک در این شرایط بحرانی کمک حالت باشد، اما خواسته و انتظار نابجای پزشک چون پتکی بر سرت فرو می‌آید. آقای دکتر نه تنها شرایطت را درک نمی‌کند و مرهمی بر دردهایت نیست بلکه نمک بر زخم می‌پاشد.

از خواسته خود مبنی بر دریافت مبلغی کلان برای جراحی و مداوای بیمارت صحبت می‌کند و با خونسردی می‌گوید تا فلان مبلغ را به حساب نریزی، خبری از جراحی شدن بیمار نیست! تو را در تنگنا قرار می‌دهد که بر سر جان عزیزت معامله کنی و این جاست که باید شاهد و نظاره گر پرپر شدن بیمارت باشی… و تو می مانی و فریاد این درد! اگر وضعیت مالی‌ات خوب باشد که این درخواست نابجا را برای نجات جان بیمارت قبول می‌کنی اما اگر توانایی پرداخت آن را نداشته باشی تو می مانی بیماری که جلوی چشمانت و روی تخت بیمارستان در حال پرپر شدن است!

*پدیده زیرمیزی همچنان وجود دارد

یکی از معضلات نظام بهداشت و درمان طی سالهای گذشته موضوع زیرمیزی گرفتن پزشکان بوده است، پدیده غیراخلاقی و غیرقانونی که پزشک یا اعضای کادر درمان مبلغی را اضافه بر هزینه‌های قانونی از بیمار مطالبه می‌کنند، گاها هم پزشکان با سابقه‌ای که با انجام این کار الگویی می‌شوند برای سایر پزشکان! پزشکانی که بدون هیچ نگرانی به خود اجازه می‌دهند مبالغ میلیونی را از بیمار یا خانواده بیمار دریافت کنند.

در اغلب موارد هم مشاهده می‌شود این پزشکان با شیوه‌های مختلفی از جمله داشتن حساب بانکی متعلق به شخصی دیگر، خواهان زیرمیزی می‌شوند و با چنان ظرافتی اقدام به دریافت زیرمیزی می‌کنند که به سختی می‌توان تخلفات را شناسایی و این افراد را متهم به اقدامات غیرقانونی کرد؛ از سوی دیگر بیمارانی که ناچار به پرداخت این مبلغ شده‌اند از ترس اینکه شاید دوباره گذراشن برای ادامه روند درمان به این پزشکان بیفتد از پیگیری و اعتراض به این موضوع پرهیز می‌کنند. گرفتن زیرمیزی درحالی بین تعدادی از پزشکان مجرب اتفاق افتاده که این گمان در اذهان شکل می‌گیرد که شاید روسای بیمارستان‌ها نیز با این پزشکان جیب یکسانی دارند و به قول معروف شاید دستشان با پزشکان در یک کاسه باشد.

*نبود نظارت عامل بروز تخلفات

هرچند بر اساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت طی سالهای گذشته گرفتن زیرمیزی در بیمارستان‌های دولتی صفر شده است اما هرازگاهی شاهد دریافت گزارش‌هایی از این بیمارستان‌ها هستیم که پزشکان درخواست مبالغی از بیماران می‌کنند، پدیده‌ای که متاسفانه در بیمارستان‌های خصوصی به دلیل نبود نظارت کافی بیش از گذشته رخ می‌دهد.

به طور مثال یکی از مخاطبان برگزیده های ایران با ثبت سوژه‌ای در سامانه سوت‌زنی برگزیده های ایران از دریافت زیرمیزی در یک بیمارستان خصوصی تهران خبر داد؛ اما نکته قابل تامل ماجرا آنجاست که چندتن از پزشکان مختلف این بیمارستان از بیمار درخواست زیرمیزی می‌کنند و در نهایت بیمار برای نجات جان بیمارش مجبور به پرداخت این مبلغ می‌شود.

*درخواست زیرمیزی ۲۵ میلیون تومانی در بیمارستان خصوصی تهران

برای پیگیری ماجرا با مخاطب برگزیده های ایران تماس گرفتیم، وی ماجرا را روایت می‌کند: «ماجرا از این قرار است چند سال قبل مادرم به دلیل تنگی کانال نخاعی دچار اختلال در راه رفتن شد، از همین رو و با پرس‌وجویی که از دوستان داشتیم پزشکی را در بیمارستان خصوصی  به ما معرفی کردند و ما با مراجعه به بیمارستان بدون هیچ مشکلی عمل جراحی را انجام داده و هزینه‌های پرداختی را نیز بیمه تکمیلی پرداخت کرد. اما امسال نیز مادرم برای بار دوم دچار همین عارضه شد که وقتی به آقای دکتر مراجعه کردیم به ما اعلام کردند که من از همه بیماران برای انجام این عمل جراحی مبلغ ۲۵ میلیون تومان دریافت می‌کنم اما چون شما قبلا هم به ما مراجعه کرده‌اید می‌توانید ۱۲ میلیون تومان بپردازید!

وقتی به اقای دکتر اعلام کردیم که ما توانایی پرداخت این مبلغ را نداریم به ما اعلام کرد که وقتی توانایی پرداخت را داشتید و حتی پس از عمل جراحی هم می‌توانید آن را به حساب من واریز کنید. اما با اصرار ما درخصوص عدم توانایی پرداخت در نهایت آقای دکتر قبول کرد که بدون دریافت مبلغی اضافه و زیرمیزی جراحی را انجام دهد که در آن زمان این عمل انجام شد.»

*تکرار ماجرای زیرمیزی در بیمارستان خصوصی

ماجرای درخواست زیرمیزی توسط پزشکان این بیمارستان به همینجا ختم نمی‌شود و وقتی بیمار برای بار دیگر پیگیری درمان بیماری مادرش می‌شود، پزشکان بیمارستان اعلام می‌کنند که مادر نیازمند تعویض مفصل است. مخاطب فارس در ادامه ماجرا را اینگونه روایت می‌کند: «در آن تاریخ ما به آقای دکتر «ع.ی» از جراحان این بیمارستان مراجعه کردیم؛ و آقای دکتر جهت هماهنگی و پذیرش شماره موبایلی به نام خانم دکتر «م.س» را به من داد و گفت که برای ساعت و تاریخ عمل با او هماهنگ کنیم.

طی تماس واتساپی با شماره مورد نظر خانم دکتر به ما اعلام کردند که باید مبلغ سه میلیون و هفتصد هزار تومان به عنوان دسمتزد کمک عمل! به حساب واریز شود، وقتی که به خانم دکتر اعلام کردیم که مادر بنده مستمری بگیر است و ماهانه کمتر از دو میلیون تومان دریافتی دارد و توانایی پرداخت این مبلغ را ندارد به ما گفت پس برای عمل جراحی به بیمارستان دولتی مراجعه کنید. وقتی به خانم دکتر گفتم که در بیمارستان دولتی آقای دکتر خودش جراحی را انجام می‌دهد پاسخ داد که خیر جراحی توسط دانشجویان انجام می‌شود و در صورتی که می‌خواهید جراحی توسط شخص پزشک مورد نظر انجام شود باید مبلغ مورد نظر واریز شود!

از آنجا که ما نگران پایان یافتن تاریخ بیمه تکمیلی بودیم دوباره به خانم دکتر اعلام کردیم که توانایی پرداخت مبلغ را نداریم که گفتند دروصرتی که مبلغ پرداخت نشود نام بیمار از لیست جراحی خارج می‌شود و من مجبور به پرداخت این هزینه شدم و پس از ارسال فیش پرداختی به همان شماره تاریخ جراحی مشخص شد.»

*واحد نظارت: زیر میزی به حساب شما برنمی‌گردد!

نکته عجیب ماجرای تخلفات در بیمارستان خصوصی آنجاست که دو روز پس از عمل جراحی از واحد نظارت بیمارستان به بیمار تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند که با مراجعه سایت بیمارستان در نظرسنجی کیفیت خدمات شرکت کنید، در نهایت بیمار با مراجعه به سایت بیمارستان اعتراض خود را نسبت به دریافت زیرمیزی اعلام می‌کند.

فرزند بیمار در این خصوص توضیح می‌دهد: «پس از ثبت شکایت در سایت، از بیمارستان به من تماس گرفتند و وقتی شکایت خود را و نام پزشکان را اعلام کردم به من گفتند که شکایت شما به معاونت درمان وزارت بهداشت ارجاع داده شده است اما بعید است پیگیری شود و مبلغی به شما بازگردادنده شود. وقتی از آنها خواستم تا برای پیگیری موضوع من را راهنمایی کنند گفتند که می‌توانید از مراجع بالاتر پیگیری موضوع باشید. اما از آنجا که برای پیگیری راه دیگری نداشتم درخواست خود را در سامانه سوت زنی برگزیده های ایران ثبت کردم تا شاید مسوولان وزارت بهداشت موضوع را پیگیری کنند. متاسفانه این روند در بیمارستان مذکور عادی شده است و گویا به موضوعی همه‌گیر در بین جراحان تبدیل شده است که نیازمند رسیدگی جدی است.

 

تماس بیمارستان با همراه بیمار

 

* سیستم نظارتی دانشگاه‌ها ورود پیدا می‌کنند

بروز این تخلفات آشکار درحالی انجام می‌شود که خلیلی قائم مقام سازمان نظام پزشکی چندی پیش در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر افزایش دوباره زیرمیزی‌ها و درخواست برخی پزشکان مبنی بر واریز مبلغ زیرمیزی به حساب یکی از آشنایان‌شان، گفت: اگر چنین شکایت‌هایی از پزشکی تکرار شود، سیستم نظارتی دانشگاه‌ها در این باره ورود پیدا می‌کنند. بنابراین اگر تکرار شکایت‌های این چنینی از پزشکی دیده شود، دانشگاه آنها را بررسی کرده و با بیماران تماس می‌گیرند. بر این اساس در صورتی که مسجل شود چنین اتفاقی رخ داده است، برخورد انتظامی و قضایی لازم انجام می‌شود.

*ماجرای زیرمیزی‌ ۷۰ میلیونی

وی در واکنش به اظهار نظر یکی از مقامات تعزیرات حکومتی مبنی بر دریافت زیرمیزی ۷۰ میلیونی توسط یک پزشک و واریز آن به حساب یکی از آشنایانش، گفت: البته برخی پرونده‌ها در این زمینه پرونده‌های قدیمی است. باید توجه کرد که تا سیر رسیدگی به پرونده‌ها تکمیل نشود، قابل اعلام نیستند. درباره این پرونده هم  برخوردهایی از سوی سازمان نظام پزشکی صورت گرفته، اما چون سیر قضایی برخی پرونده‌ها زمان می‌برد، آنها را اعلام نمی‌کنیم. زمانی می‌توان درباره پرونده‌ها اظهارنظر کرد که احکام آن قطعی شده و سیر قضایی آن تکمیل شده باشد.

به گزارش فارس، حال با وجود این دست از تخلفات در بیمارستان‌ها آن هم در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند باید دید سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان وزارت بهداشت برای بررسی این تخلف و برخورد با پزشکان متخلف چه اقدامی انجام خواهند داد؟ و ثبت این تخلف در سامانه‌های نظارتی وزارت بهداشت اثری خواهد داشت یا خیر؟

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا