اخبار روز

پشت‌پرده یک سفر؛ پرونده وساطت بین ایران و عربستان به الکاظمی محول شده است؟

پشت‌پرده یک سفر؛ پرونده وساطت بین ایران و عربستان به الکاظمی محول شده است؟

پایگاه خبری العربی الجدید در گزارشی نوشت که سفر هفته گذشته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر پیشین عراق به تهران و دیدار با مقامات عالی رتبه ایران و همچنین انتشار اخباری مبنی بر سفر برهم صالح، رئیس جمهور پیشین عراق به ایران پرسش های زیادی را به دنبال داشت به ویژه اینکه سفر الکاظمی قبل از سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به بغداد انجام شد.

در این گزارش آمده است که مصطفی الکاظمی در سفر به ایران مورد استقبال گرم ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی قرار گرفت و بر اساس تصاویری که رسانه های ایرانی منتشر کردند حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز در این دیدارها حضور داشت.

در ادامه این گزارش آمده است مساله قابل توجه دیگر این است که در این دیدارها پرچم عراق به چشم می خورد و این امر تاکیدی بر رسمی بودن سفر است.

در بخش دیگری از این گزارش به بیانیه دفتر نخست وزیر پیشین عراق در مورد این سفر نیز اشاره شده است.

یک مسئول عالی رتبه عراقی که در وزارت خارجه این کشور مشغول است در گفت وگو با العربی الجدید تاکید کرد: این سفر در چارچوب پرونده وساطت میان تهران و ریاض است؛ پرونده ای که الکاظمی در زمان نخست وزیری اش در سال ۲۰۲۰ آن را پایه گذاری کرد.

وی گفت: الکاظمی به عنوان میانجیگر پیام های جدیدی میان ایرانی ها و سعودی ها رد و بدل کرد و می توان آن ها را مثبت توصیف کرد و نشان دهنده پیشرفت گسترده در روابط ایران و عربستان در مرحله اخیر است.

این مسئول عراقی خاطرنشان کرد که نخست وزیر پیشین عراق بار دیگر به طور رسمی نقش میانجیگری را بر عهده گرفته است و دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر کنونی عراق به دلیل تمایل تهران و ریاض به ادامه وساطت توسط الکاظمی، با این امر موافقت کرده است.

یک مسئول دیگر عراقی با اشاره به تبادل پیام های مثبت میان تهران و ریاض و سفر فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان و بعد از آن حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به بغداد گفت که سفر الکاظمی به تهران در راستای دیدار رسمی و قریب الوقوع میان ایران و عربستان به میزبانی عراق است.

وی گفت که دیدار اخیر برهم صالح، رئیس جمهور پیشین عراق با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر کنونی این کشور در راستای مطلع کردن وی از نتایج مذاکراتی است که برهم صالح به همراه الکاظمی رهبری کرد و آن ها توافق کردند که تلاش ها در این زمینه یکپارچه باشد.

از سوی دیگر عامر الفایز، رئیس کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق در این باره گفت: سفر اخیر الکاظمی به تهران بعد از آن انجام شد که دو طرف ایرانی و سعودی به این نتیجه رسیدند که درگیری ها و اختلافات موجود در منطقه باید پایان یابد و طبیعتا این امر به سود عراق است.

همچنین احسان الشمری، رئیس اندیشکده «تفکرات سیاسی» در بغداد در اظهاراتی گفت: اگر ایران به راه حل هایی برسد و با عربستان صلح کند، این امر دروازه ای برای گشایش روابط این کشور با کشورهای خلیج(فارس) و تمام کشورهای عربی خواهد بود. این مساله کشورهای غربی را که می گویند کشورهای همجوار ایران نگران برنامه هسته ای ایران هستند، خشمگین خواهد کرد و در نهایت مسئولان همسایه شرقی عراق یعنی ایران اهرم فشار مهمی برای گفت وگو با غرب در خصوص پرونده هسته ای در اختیار خواهند داشت.

موید الحیدری، پژوهشگر عراقی نیز در این خصوص گفت: مصطفی الکاظمی، نخست وزیر پیشین عراق روابط شخصی خوبی با رهبران سیاسی بزرگ منطقه به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دارد و وی می تواند از این روابط در راستای تحقق منافع سیاسی عراق استفاده کند؛ عراقی که بهبود روابط میان تهران و ریاض برایش بسیار مهم است.

وی با اشاره به روابط خوب الکاظمی با کشورهای غربی و دیدارش با مقامات ارشد ایرانی گفت: احتمال این نیز وجود دارد که الکاظمی پیام واشنگتن را به تهران منتقل کرده است.

 اخیرا خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت، عبداللطیف رشید، رییس جمهور عراق در بخشی از گفت‌وگوی خود با این خبرگزاری اشاره کرد که عراق میزبان قانون‌گذاران ارشد عربی بوده است و آمادگی این کشور را برای میانجیگری در مذاکرات ایران و عربستان سعودی اعلام کرد. مذاکرات ایران و عربستان در حال حاضر با وقفه روبه‌روست.

اظهارات رییس جمهور عراق در حالی مطرح می‌شود که حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به تازگی در گفت‌وگویی درباره آخرین تحولات مذاکرات تهران و ریاض و تلاش بغداد برای بهبود روابط میان ایران و مصر و اردن گفت: صفحه جدیدی در روابط ایران و کشورهای منطقه باز شده است و این در راستای سیاست خارجی ایران در دولت ابراهیم رئیسی است و کشور و حکومت های منطقه این پیام را به خوبی دریافت کردند.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران رویکرد مثبتی دارد و معتقد است که از طریق همکاری مداوم با کشورهای همجوار و منطقه، شاهد گشایش زیادی در آینده خواهیم بود.

او گفت که سوءتفاهم ها برطرف خواهد شد و روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله مصر و اردن تقویت خواهد شد و درخصوص عربستان نیز دستور کار جدی داریم.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز اخیرا درباره مذاکرات تهران و ریاض نیز گفت که تلاش‌ها برای نزدیک کردن رویکردهای ایران و عربستان ادامه دارد و به زودی دیدارهای دو طرف از سر گرفته خواهد شد.

پیش از این فواد حسین، وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با التلویزیون العربی تاکید کرد که نشست‌های قبلی مسئولان ایرانی و سعودی در بغداد در سطح امنیتی و اطلاعاتی بود و اکنون درصدد برگزاری نشستی جدید هستیم و روابط تهران و ریاض مثبت تر از قبل شده است.

او گفت که فیصل بن فرحان و حسین امیرعبداللهیان، وزرای خارجه عربستان و ایران در خصوص ازسرگیری دیدارها رایزنی کرده اند.

حسین گفت: امیدواریم که دو طرف در خصوص برگزاری نشست های دوجانبه توافق کنند و همانطور که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت ما آماده تسهیل این روند هستیم.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا