سیاسی

مطهری: پیشرفت واقعی جز از طریق تقویت آموزش و پرورش ممکن نیست

به گزارش برگزیده های ایران به نقل از خانه ملت، اردشیر مطهری در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز (یکشنبه ۹ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: مهم‌ترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی سالم، آموزش دیده، کارآمد و پویا است و امروز کشورهای پیشرفته و حتی اغلب کشورهای در حال توسعه به این درک درست رسیده‌اند که پیشرفت واقعی جز از طریق توجه و تقویت آموزش و پرورش که سازنده این سرمایه مهم است، ممکن نیست و نتیجه این راهبرد، جایگاه ارزشمندی است که تمام کشورهای پیشرفته برای آموزش و پرورش و معلمان خود قائل هستند.

مدارس خاص به مافیای کنکور دامن زده است

نماینده مردم گرمسار، آرادان، ایوانکی و کهن آباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اما متاسفانه در کشور ما سال‌های سال است که درباره آموزش و پرورش فقط حرف زده شده و اقدام صحیح اجرایی و عملیاتی صورت نگرفته است. در دولت‌های قبل پرداخت بدهی حق‌التدریس ناچیز معلمان، آن هم با تاخیر مانند فتح الفتوح اطلاع‌رسانی شده و با اینکه رتبه‌بندی معلمان هنوز نه تصویب شده و نه اجرا، آنقدر تکرارش کردند که بعید است شهروندی تابحال واژه رتبه‌بندی معلمان به گوشش نخورده باشد.

وی تصریح کرد: آنقدر مشکل در آموزش و پرورش تلمبار شده است که ساعت‌ها زمان فقط برای بیانش لازم است، تعدد انواع آموزشگاه‌ها با نام‌های دولتی، نمونه دولتی، غیرانتفاعی، تیزهوشان و امثال آن که اکنون علاوه بر دانش آموزان برای معلمان نیز شائبه درجه یک و درجه دو بودن را ایجاد نموده است و همین مدارس خاص به مافیای کنکور هم دامن زده است.

تغییر دائمی کتب درسی به کاهش کیفیت کتاب انجامیده است

مطهری خاطرنشان کرد: انواع و اقسام نظام‌های آموزشی که هرچند سال تغییر کرده و هنوز هم امکان تغییر دارد، تغییر دائمی کتب درسی که در بسیاری موارد و به زعم کارشناسان به کاهش کیفیت کتاب انجامیده است، عدم هدایت تحصیلی صحیح و هدفمند دانش آموزان بین هنرستان‌ها و رشته‌های نظری بدون توجه به علائق و توانمندی‌های آنان، دخالت ارگان‌های دیگر در کار آموزش و پرورش بجای وظیفه ذاتی حمایتی آن مشکلات عدیده معلمان حق‌التدریس و خرید خدمت که نه حقوق و بیمه مناسبی دارند و نه حتی می‌دانند که سال بعد معلم خواهند ماند یا خیر و هم خود درگیر استرس ناشی از عدم امنیت شغلی هستند و هم ناخواسته این استرس را به دانش آموزان و جامعه منتقل می‌کنند.

وی اظهار کرد: ناکارآمدی واضح و ملموس بیمه تکمیلی شاغلان و بازنشستگان فرهنگی که نه تنها خدمات مناسبی جهت سلامت جسمی آنها ارائه نمی‌دهد، بلکه سلامت روحی آنها و شان و شخصیتشان را هم تحت شعاع قرار داده است.

مطهری عنوان کرد: عدم هماهنگی و همترازی حقوق شاغلان و بازنشستگان، بلاتکلیفی و بعضا فساد در زیرمجموعه‌هایی چون صندوق ذخیره فرهنگیان که علاوه بر دور بودن از رسالت خویش، اعتماد فرهنگیان را هم مخدوش کرده است. این‌ها تنها گوشه‌ای از کتاب قطور مشکلات این مجموعه بسیار مهم و انسان‌ساز است که سالهاست همه از وجود آن آگاه هستند، اما با بی‌تفاوتی به تاثیر منفی آن در آینده این مملکت به آسانی از کنارش گذشته‌اند.

نگاه به معلم باید نگاه تکریم‌آمیز باشد

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و بارها درباره شان و منزلت رفیع معلمان و نقش بی‌بدیل آموزش و پرورش در رشد و بالندگی کشور تذکر داده‌اند در یکی از دیدارها با فرهنگیان فرموده‌اند نگاه به معلم باید نگاه تکریم‌آمیز باشد.

دستاورهای بزرگتر از دستاورد آموزش و پرورش وجود ندارد

مطهری گفت: بسیاری از مشاغل گوناگون در کشور با زرق و برق با جلوه گیری‌های گوناگون وجود دارند که همه آنها از شان تعلیم و حرفه تعلیم جایگاه پایین‌تری دارند، اینجا جایی است که ثروت‌سازان آینده، علم سازان آینده، تمدن سازان آینده و مدیران آینده از اینجا به وجود خواهند آمد. اینطور نیست که خیال کنیم آموزش و پرورش فقط هزینه برای ما دارد، دستاورهای بزرگتر از دستاورد آموزش و پرورش وجود ندارد.

نماینده مردم گرمسار، آرادان، ایوانکی و کهن آباد در مجلس شورای اسلامی، خطاب به نمایندگان مجلس و دولت، بیان کرد: همه ما مدیون آموزش و پرورش هستیم، بدهکار معلمان شریفمان هستیم، من از محضر فرهنگیان عزیز عذرخواهی می‌کنم که این گونه می‌گویم، اما حرف را و درد را باید گفت.

وی افزود: امروز معلمی که عمری با عزت و شرافت زندگی کرده است و خالصانه و از جان برای رشد و پرورش ما و فرزندانمان زحمت کشیده است به دلیل فقر و نجابتش مظلوم واقع شده است و برای تامین زندگی مجبور به کار در آژانس، فروشندگی در مغازه است.

این نماینده مردم در مجلس، یادآور شد: امروز دبیر بازنشسته‌ای که سال‌ها گچ تخته خورده است و پزشک، مهندس، وزیر و نماینده به جامعه تحویل داده است در تامین هزینه درمانش درمانده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: همه شغل‌ها شریف هستند اما چه کسی می‌گوید معلم خرید خدمتی که بیش از ۱۰ سال در ایوانکی ما تدریس کرده است هنوز هم امنیت شغلی ندارد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا