اجتماعی

۹۰ درصد نخ فرش ماشینی ایرانی در داخل تولید می‌شود

۹۰ درصد نخ فرش ماشینی ایرانی در داخل تولید می‌شود

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، دکتر رضا توانا؛ معاون اجرایی سرای نوآوری فرش ماشینی و مدیر آزمایشگاه تخصصی فرش ماشینی و فیزیک نساجی دانشگاه آزاد کاشان در حاشیه بازدید خبرنگاران از این سرای نوآوری اظهار کرد: آزمایشگاه تخصصی فرش ماشینی و فیزیک نساجی در سه سطح خدمات آزمایشگاهی به بخش صنعت و پژوهشگران ارائه می‌دهد.

وی گفت: پایین‌ترین سطح آن، خدماتی است که اداره استاندارد برای یکسری از آزمایشگاه‌های استاندارد اجباری فرش ماشینی از ما درخواست می‌کند که اداره استاندارد کاشان با شرکت بازرسی طرف قرارداد بوده و نمونه‌برداری‌های سرزده انجام می‌دهد و در حقیقت استاندارد اجباری فرش ماشینی مربوط به حقوق مصرف‌کننده فرش ماشینی است و ایمنی و بهداشتی در آن کمرنگ است. چیزی که پُشت فرش نوشته می‌شود جزو حقوق مصرف‌کننده است و به همین خاطر ما همکار اداره استاندارد هستیم تا تطبیق واقعیت با نوشته‌های پُشت فرش را بررسی کنیم.

معاون اجرایی سرای نوآوری فرش ماشینی گفت: در یک سطح بالاتر، استاندارد تشویقی فرش ماشینی را داریم که اضافه‌ شدن مُهر استاندارد است و هر شرکتی که بخواهد صادرات فرش را داشته باشد یا از برند استاندارد بودن استفاده کند در سطح بالاتری بایستی ویژگی‌های آن تأمین شود که خدمات آزمایشگاهی آن را انجام می‌دهیم.

“کاشان” بزرگترین قطب فرش ماشینی کشور/ ۲۰ قرارداد ۳ ساله با صنایع در حوزه “فرش ماشینی”

وی تأکید کرد:‌ سطح دیگر بحث‌های پژوهشی و خدمات رفع اختلافات قضایی است که اظهارنظر فنی به آزمایشگاه و کمیته فنی آن ارجاع می‌شود و ما در خصوص بعضی از مسائل که حتی دستورالعمل استانداردی در استاندارد ملی ایران وجود ندارد، کمیته فنی تشکیل شده و با انجام آزمایشات و بحث و بررسی فنی و در نهایت نظر کارشناسی ارائه خواهد شد که این خارج از چارچوب استاندارد ملی است و دستورالعمل برای آن وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کاشان تأکید کرد:‌ آزمایش‌ها بایستی براساس یک الزامات ساختاری در یک آزمایشگاه انجام شود که این الزامات ساختاری دو سطح دارد که یکی استانی و همکار استاندارد یا ملی و همان بین‌المللی است. زمانی که الزامات استاندارد ۱۷۰۲۵ در یک آزمایشگاهی مستقر شد، استاندارد ملی شده و نتایج آزمایشات آن به صورت بین‌المللی قابل ارائه خواهد بود.

توانا گفت:‌ آزمایشگاه تخصصی فیزیک نساجی و فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان الان در نوبت اخذ ایزو ۱۷۰۲۵ است و نخستین آزمایشگاه دانشگاهی است که چنین استانداردی را اخذ کرده است. آزمایشات مربوط به فیزیک نساجی شامل مواردی چون آزمایش‌های رطوبت، رسانایی، اصطحکاک و الکتریسته است که در شاخه مبحث فیزیک نساجی تعریف شده است.

وی تأکید کرد: یکی از تجهیزات این آزمایشگاه مربوط به فشارپذیری فرش ماشینی است که جزو آزمایش‌های تشویقی است. این تست، آزمایش بارگذاری استاتیکی فرش ماشینی است که در واقع معادل فشار وارد شده به فرش زیرپایه دکور و مبل است.

توانا گفت: دستگاه بارگذاری دینامیکی را داریم که شبیه‌ساز پاخوری فرش است. ضخامت‌سنج‌ها بسته به جنسش اکریلیک، پلی‌استر یا پلی‌پروپیلن باشد یک استانداردی دارد که باید ضخامت خود را طبق آن استاندارد حفظ کند. فرش به مدت ۲۴ ساعت تحت فشاری به میزان ۷ مگاکیلوپاسکال قرار می‌گیرد و بعد از ۲۴ ساعت استراحت،  میزان ضخامت فرش ارزیابی و بررسی می‌شود. بر اساس استانداردها فرش بعد از ۲۴ ساعت باید ۸۰ درصد از ضخامت خود را به دست آورد.

مدیر آزمایشگاه تخصصی فرش ماشینی و فیزیک نساجی دانشگاه آزاد کاشان گفت: ثبات فرش در مقابل نور و شستشو، ثبات فرش در مقابل حلال‌های قالی، از دیگر آزمایشات است. نکته بعدی، ثبات رنگ فرش در مقابل مالش است که در اثر مالیده شدن لباس، رنگ پس می‌دهد و این و رنگ‌پس‌دادن بر روی لباس‌های روشن مُعضل بعدی آن خواهد بود. این ثبات رنگ در مقابل مالش یکی از ویژگی‌های فرش ماشینی محسوب می‌شود که در دستورالعمل‌ ویژگی استاندارد ملی ایران نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: آزمایشات مربوط به ثبات رنگ در مقابل شامپو کردن را از دیگر تست‌های این آزمایشگاه است و ابعاد فرش نباید در زمان تولید، ۱ درصد یا ۲ درصد بیشتر از ابعاد اسمی مندرج شده در برچسب پشت فرش، انحراف داشته باشد. استحکام ریشه و خواب فرش نیز بایستی یک نیروی کافی داشته باشد تا درمقابل جاروبرقی و … دچار آسیب نشود.

توانا گفت: دستورالعمل ایزو بسیار دشوار است و اکنون آزمایشگاه‌های انگشت‌شماری در زمینه فرش ماشینی، ایزو ۱۷۰۲۵ را دریافت کرده‌اند.

مدیر آزمایشگاه تخصصی فرش ماشینی و فیزیک نساجی دانشگاه آزاد کاشان درباره نخ‌های مورد استفاده در فرش‌های ماشینی، گفت: عمده فرش ماشینی داخل ایران از نخ اکریلیک تولید می‌شود که کمتر از ۱۰ درصد این نوع نخ وارداتی است و گریدهای خاصی از این نخ از خارج به‌ویژه از ترکیه وارد می‌شود اما بقیه نخ‌های مورد استفاده در کاشان تولید می‌شوند. الیاف پلی‌اکریلیک نیز در اصفهان تأمین می‌شود و این شرکت ظرفیت تولید ۴۰ درصد اکریلیک ایران را دارد، اما هنوز این ظرفیت اجرایی نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کاشان گفت: فرش‌های ابریشمی در واقع از الیاف پلی‌استر است که قیمت ارزان‌تری دارد، چون ۱۰۰ درصد الیاف آن داخلی است و حتی زنجیره پلیمری آن در داخل وجود دارد. این نوع فرش‌ها هر چند ارزان‌تر و با نقش و نگارهای زیباتر هستند، اما دوام کمتری دارند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا