سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

حدادی‌فر: نیمه اول فقط سایه‌ای از ذوب‌آهن واقعی بودیم/ یک مسئله فکر‌م‌ را درگیر کرد‌

حدادی‌فر: نیمه اول فقط سایه‌ای از ذوب‌آهن واقعی بودیم/ یک مسئله فکر‌م‌ را درگیر کرد‌

7 ساعت پیش
تایید اشتباه داوری در دیدار رده‌بندی لیگ برتر کشور فرنگی/ رتبه سوم مشترک برای دو تیم

تایید اشتباه داوری در دیدار رده‌بندی لیگ برتر کشور فرنگی/ رتبه سوم مشترک برای دو تیم

7 ساعت پیش
اوسمار: بازی با تراکتور مثل فینال است

اوسمار: بازی با تراکتور مثل فینال است

7 ساعت پیش
پاری‌سن‌ژرمن قهرمان جام بین‌قاره‌ای شد

پاری‌سن‌ژرمن قهرمان جام بین‌قاره‌ای شد

7 ساعت پیش
برد پُرگل المپیاکوس در جام حذفی یونان/ طارمی به عنوان بازیکن جانشین به میدان رفت

برد پُرگل المپیاکوس در جام حذفی یونان/ طارمی به عنوان بازیکن جانشین به میدان رفت

7 ساعت پیش
شکست شهرداری گرگان مقابل الریاضی لبنان در سوپر لیگ غرب آسیا

شکست شهرداری گرگان مقابل الریاضی لبنان در سوپر لیگ غرب آسیا

7 ساعت پیش
صعود سخت اتلتیکومادرید در کوپا دل‌ری

صعود سخت اتلتیکومادرید در کوپا دل‌ری

7 ساعت پیش
منچسترسیتی؛ حریف نیوکاسل در نیمه‌نهایی جام اتحادیه

منچسترسیتی؛ حریف نیوکاسل در نیمه‌نهایی جام اتحادیه

7 ساعت پیش
صعود دشوار رئال مادرید با بریس امباپه

صعود دشوار رئال مادرید با بریس امباپه

7 ساعت پیش
مقام سومی تیم‌های اسکیت رولبال مردان و زنان ایران در جام جهانی ۲۰۲۵

مقام سومی تیم‌های اسکیت رولبال مردان و زنان ایران در جام جهانی ۲۰۲۵

7 ساعت پیش

Home » صندلی عجیب و غریب تویوتا را بشناسید /عکس

صندلی عجیب و غریب تویوتا را بشناسید /عکس

زمان انتشار: 30 تیر 1404 ساعت 17:03

دسته بندی: علمی و فناوری

شناسه خبر: 637014

زمان مطالعه: 10 دقیقه

صندلی عجیب و غریب تویوتا را بشناسید /عکس

صندلی عجیب و غریب تویوتا را بشناسید /عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده، به نقل از اسب بخار،  یکی از چالش‌های ماندگار در توسعه خودروهای آفرود و پیکاپ، مدیریت ضربات جاده و ارتعاشات بدنه روی راننده و سرنشینان است. سالانه هزاران نفر به دلیل خستگی مفرط از شوک‌های ناشی از مسیرهای آفرودی دچار آسیب‌های اسکلتی یا عضلانی می‌شوند و کیفیت رانندگی آن‌ها کاهش می‌یابد.

خودروسازان همواره به دنبال راه‌ حل‌هایی بوده‌اند تا ضمن حفظ استحکام شاسی و بازدهی سیستم تعلیق خودرو، محیط داخل کابین را برای سرنشینان آرام و کنترل‌شده سازند. نوآوری صندلی ایزوداینامیک تویوتا، مخصوص مدل TRD Pro تاکوما، پاسخی است هوشمندانه و علمی به این دغدغه دائمی.

مفهوم مهندسی صندلی ایزوداینامیک؛ فراتر از یک صندلی معمولی

صندلی عجیب و غریب تویوتا را بشناسید /عکس

IsoDynamic Performance Seat صرفاً یک نشیمن جدید نیست، بلکه یک سیستم کاملاً ماژولار، نیمه‌ فعال و منطبق با شرایط مسیر به حساب می‌آید.

در قلب طراحی این صندلی، مکانیزم‌های تعلیق کوچک (miniature dampers & shock absorbers) قرار دارد که مشابه فنرهای خودرو، بین بدنه صندلی و ریل‌های پایه نصب شده‌اند. این دمپرها با بهره‌گیری از ترکیب هوا و روغن یا مجموعه‌ای از فنرهای فلزی و الاستومری، می‌توانند شتاب‌ها و تغییر موقعیت ناگهانی را نرم کرده و شوک‌های شدید حاصل از دست‌انداز، سنگ، شیار و ناهمواری‌های مسیر را جذب کنند.

نکته مهم دیگر؛ وجود دو محور حرکتی

صندلی عجیب و غریب تویوتا را بشناسید /عکس

  • حرکت عمودی (Vertical Damping): این محور اصلی بیش‌ترین ضربات را جذب می‌کند. مانند پریدن چرخ‌ها از روی سنگ یا افتادن در چاله که چنان‌چه صندلی پاسخی ندهد، نیروی آن مستقیم به دیسک کمر فرد وارد خواهد شد.
  • حرکت عرضی (Lateral Compliance): هنگام برخورد به برآمدگی‌های جانبی یا عبور از مسیر مارپیچ و شیب‌دار، صندلی تا حد کنترل‌ شده‌ای قابلیت جابه‌جایی در محور افقی و جانبی دارد تا بدن کاربر بدون حرکات ناگهانی موقعیت خود را روی صندلی حفظ کند.
  • طراحی ارگونومیک: رویه صندلی از چند لایه فوم با سختی متغیر ساخته شده است تا نه فقط راحتی بلکه پشتیبانی طبی از کمر و شانه‌ها را تضمین کند. روکش‌ها اغلب قابلیت تنفس بالا دارند و در برخی مدل‌ها، از پارچه‌ها و چرم‌های مقاوم در برابر فرسایش و تعریق استفاده می‌شود.

عملکرد و مزایای عملکردی در عمل؛ تجربه‌ای نوین برای راننده و سرنشین

کاهش انتقال لرزش

سیستم تعلیق صندلی ایزوداینامیک می‌تواند بخش عمده‌ای از فرکانس‌های مخرب (از ۵ تا ۲۵ هرتز) که بیش‌ترین آسیب را به بدن وارد می‌کنند، خنثا کند. در مسیرهای خاکی و صخره‌ای، این ویژگی باعث می‌شود که سرنشینان حتی در مدت طولانی، دچار کوفتگی و کمر درد نشوند.

بهبود پایش و واکنش‌پذیری راننده

صندلی عجیب و غریب تویوتا را بشناسید /عکس

حفظ حالت صحیح نشستن و برخورداری از آرامش بدنی در خودرو، تأثیر مستقیمی روی واکنش‌های عصبی و رفتار حرکتی راننده دارد. طبق گزارش‌های تست میدانی، رانندگان تاکوما مجهز به این صندلی، در مسیرهای دشوار آفرود، تسلط و واکنش بهتری نسبت به خودروهای فاقد این سیستم دارند. همچنین کاهش حرکات ناگهانی سر و بدن باعث پایداری بیش‌تر دید راننده شده و خطای انسانی به نحو محسوسی کاسته می‌شود.

پشتیبانی از سلامتی طولانی مدت

فرسودگی زودرس ستون فقرات یک معضل جدی برای رانندگان حرفه‌ای و آفرودبازهاست. با جذب ضربات توسط سیستم تعلیق صندلی، فشار مکانیکی روی مهره‌ها، دیسک‌ها و عضلات حمایتی کمر به طرز چشم‌گیری کاهش می‌یابد.

سیستم‌های قابل تنظیم و شخصی‌ سازی؛ انعطاف برای هر راننده

یکی از نقاط قوت IsoDynamic، قابلیت شخصی‌ سازی است. اغلب این صندلی‌ها به واسطه پیچ‌های تنظیم یا دکمه‌های برقی، امکان انتخاب بین درجات مختلف سختی (Firmness) و نرمی (Softness) را به افراد می‌دهند. این امر نه تنها لذت رانندگی را برای افراد سنگین وزن و سبک‌تر متناسب می‌سازد، بلکه برای شرایط آب و هوایی مختلف (سرما، گرما) و انواع مسیر (اتوبان، شهری، آفرود) کاربردی است.

سیستم تنظیم پشتی، بالشتک‌های کناری و حتا میزان باز و بسته شدن بالشتک‌های بادی (در مدل‌های لوکس‌تر) کمک می‌کند تا راننده در سفرهای طولانی یا کوتاه، آرامش بیش‌تری را تجربه کند. این صندلی‌ها معمولاً مجهز به گرم‌کن، تهویه و پشتیبانی از وضعیت بدن در گردش‌های تند نیز هستند.

جنبه‌های مقایسه‌ای و آینده‌ی فناوری

صندلی عجیب و غریب تویوتا را بشناسید /عکس

در گذشته، صندلی‌های معلق (Suspended seats) تنها در کامیون سنگین یا ماشین آلات راه‌سازی استفاده می‌شد؛ آن‌ها ساده، حجیم و غیر ارگونومیک بودند. اما ایزوداینامیک تویوتا با ترکیب فناوری‌های مدرن (تحلیل حرکت سیال، فنرهای هوشمند، مصالح کامپوزیتی سبک وزن) و طراحی پیشرفته، نسل جدیدی از صندلی‌های هوشمند و شخصی‌ساز را پیش روی بازار قرار داده است.

مقایسه عملی نشان می‌دهد که سطح ارتعاش انتقال یافته به بدن راننده با صندلی ایزوداینامیک حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کم‌تر از صندلی‌های سنتی است. این تفاوت به‌ خصوص در رانندگی طولانی مدت و شرایط شدید از نظر ارگونومی و سلامت کاملاً محسوس است.

جمع‌ بندی نهایی؛ تکنولوژی برای آسایش و بهره‌وری

صندلی ایزوداینامیک نه فقط یک ویژگی رفاهی، بلکه یک دستاورد فناورانه است، پلی میان علم مهندسی خودرو و علوم زیستی که هدف آشکارش حفظ سلامت، افزایش بهره‌وری و خلق تجربه‌ای شاداب و راحت در خطوط مقدم ماجراجویی است. استفاده از این فناوری در تاکوما را می‌توان نقطه عطفی در آینده صندلی‌های خودرو، نه تنها در حوزه آفرود، بلکه در تمامی وسایل نقلیه‌ی فردا دانست.

۲۲۷۳۲۲

حتما بخوانید : تبدیل کردن پژو ۲۰۶ به فراری سوپراسپرت
برچسب ها
تویوتا خودروسازان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • تفاوت مهم گوشی پرچمدار بعدی سامسونگ
    تفاوت مهم گوشی پرچمدار بعدی سامسونگ 3 هفته پیش
  • سلاحی جدید برای قطع اینترنت ماهواره‌ای استارلینک
    سلاحی جدید برای قطع اینترنت ماهواره‌ای استارلینک 3 هفته پیش
  • معمای S550 /  مرسدس بنز ۲ میلیاردی که در ایران ۴۰ میلیارد قیمت دارد!
    معمای S550 / مرسدس بنز ۲ میلیاردی که در ایران ۴۰ میلیارد قیمت دارد! 3 هفته پیش
  • چه اتفاقی در اعماق زمین افتاده است؟ / یک کشف بزرگ در زیر کوه‌های چین
    چه اتفاقی در اعماق زمین افتاده است؟ / یک کشف بزرگ در زیر کوه‌های چین 3 هفته پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15677
  • اخبار ورزشی 20917
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8469
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5894
  • تبلیغات 53
  • تهران 750
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 737
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 380
  • سلامت 3612
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19731
  • قزوین 770
  • قم 869
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1172
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • چرا بعد از چُرت، احساس گیجی داریم؟/ راهکارهای بهبود هوشیاری پس از خواب کوتاه
    چرا بعد از چُرت، احساس گیجی داریم؟/ راهکارهای بهبود هوشیاری پس از خواب کوتاه 4 ساعت پیش
  • هفت دمنوش‌ برای بهبود علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا
    هفت دمنوش‌ برای بهبود علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا 4 ساعت پیش
  • آیا مرکبات ترش، سرماخوردگی را تشدید می‌کنند؟/ روش‌های رفع گلودردهای ویروسی/ بهترین شوربا برای رفع سرفه/ چرا باید سرماخورده‌ها لینت مزاج داشته باشند؟
    آیا مرکبات ترش، سرماخوردگی را تشدید می‌کنند؟/ روش‌های رفع گلودردهای ویروسی/ بهترین شوربا برای رفع سرفه/ چرا باید سرماخورده‌ها لینت مزاج داشته باشند؟ 4 ساعت پیش
  • مردم‌داریِ افراطی ممنوع!
    مردم‌داریِ افراطی ممنوع! 4 ساعت پیش
  • میوه‌ای برای سلامت قلب و آرامش روان
    میوه‌ای برای سلامت قلب و آرامش روان 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025