اصفهان

طرح شفافیت روی میز اعضای شورای شهر قرار گرفت/ هوشمندسازی فرآیندها سد بروز فساد در شهرداری

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، توجه به ظرفیت‌های مختلف فرهنگی و تاریخی در اصفهان و توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی موجود در شهر مهمترین مطالباتی است که مردم و نخبگان از مدیران شهری دارند.

در کنار مسائل اصلی اصفهان یعنی آب و خشکسالی، فرونشست و اثرات سوء آن، توجه به توسعه حمل و نقل پایدار، رفع فساد از شهرداری، بهبود وضعیت فرهنگی شهر، جلوگیری از بروکراسی پیچیده اداری، هوشمندسازی از انتظارات شهرندان اصفهانی است که باید دنبال شود.

از همین رو با توجه به ضرورت بررسی مهم‌ترین مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر و بررسی مطالبات مردم میزبان حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان بودیم تا درباره مهم‌ترین برنامه‌ها و رویکردها با وی گفت‌و‌گو کنیم.

متن ذیل حاصل گفت‌وگوی خبرنگاران برگزیده های ایران با منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در دفتر برگزیده های ایران است.

برگزیده های ایران:  اقدامات شورای اسلامی شهر اصفهان و خصوصاً کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را با گذشت ۳ ماه از فعالیت شورا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مهروی‌پور: با تمام شدن انتخابات در ۲۹ خرداد ۱۴۰۰، ۲ روز بعد نخستین جلسات غیر رسمی شورای اسلامی شهر در راستای هم‌افزایی، یک‌نواختی و خدمت به مردم شریف اصفهان آغاز شد. پس از بررسی‌های اولیه اعضا در کمیسیون‌ها تقسیم شدند؛ یکی از کمیسیون‌های مشخص شده، کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بود که همراه با ۴ نفر از  اعضا از جمله آقایان میرباقری، فلاح، صالحی و خانم کلاهدوزان در آن عضو شدیم و در انتخابات اولیه به‌ عنوان خادم و مسؤول کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی انتخاب شدم.

در شورای اسلامی شهر هفت کمیسیون داریم که این کمیسیون‌ها در کنار فعالیت اصلی خود به یک موضوع اصلی و کلی پرداخته‌اند و آن انتخاب شهردار است که در قالب یک فرایند پیش رفت و در آن بسیاری از مردم و شهروندان شرکت کردند؛ نتیجه نظرات مردم چهارچوب معیاری بود که بر اساس آن  مصادیق معرفی و بررسی شدند و برای گزینه شهرداری در ابتدا به ۵ و سپس ۲ نفر رسیدیم و در نهایت علی قاسم‌زاده به عنوان شهردار اصفهان انتخاب شد.

روزهای اول فعالیت شهردار به نام روزهای انتصابات معروف است و نیاز بود شهردار تیم کاری خود را بچیند، مدیران مناطق و معاونان شهردار منصوب شدند و یکی از ویژگی‌های آن‌ها جوان بودن است و امیدواریم بتوانند با تخصص و فعالیت انقلابی، جهادی‌ و امانت‌داری‌شان اتفاقات خوبی را برای اصفهان رقم بزنند.

یکی دیگر از اقدامات‌ در کمیسیون‌ها موضوع هم‌اندیشی‌ها بوده است؛ برخی اتفاقات نیاز به واکاوی‌ و استفاده از نظرات نخبگان و خبرگان را دارد و معمولاً بعدازظهر‌های شنبه نشست‌های هم‌اندیشی با موضوعات خاص داریم؛ برای مثال هفته گذشته نشستی با موضوع «کودکان کار» برگزار شد البته در ابتدای کار نیستیم و مدیران گذشته اقداماتی را انجام دادند اما یکی از ابعاد این موضوع شهرداری است و برای اینکه با وظایف خودمان و اقدامات دیگران آشنا شویم به این موضوع ورود پیدا کردیم. این نشست‌ها صرفاً در مقام قول و گفت‌وگو نیست و قرار بر این است نتایجی داشته باشد که شهروندان شیرینی آن را بچشند.

تأکید شورای شهر بر شفافیت عملکردی

برگزیده های ایران: از موضوعاتی که در این روزها بحث‌های زیادی بر آن وجود دارد شفافیت و همچنین مبارزه با فساد است؛ شورای ششم درباره این موارد چه اقداماتی انجام داده است؟

مهروی‌پور: در شورای ششم تأکیداتی را داشتیم که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شورا بحث شفافیت در ابعاد مختلف است که در قالب شفافیت عملکردی و وضعیت قبل و بعد مسؤولیت مطرح است اما تأکید بیش‌ترمان بر بحث عملکردی بوده است که در همین زمنیه طرح شفافیت در شورا در حال بررسی است و جنبه‌های مختلف شفافیت در آن لحاظ خواهد شد.

نکته قابل توجه در شفافیت آرا این است که این موضوع چند ضمیمه از جمله شفافیت رأی، شفافیت حضور در بین مردم و کمیسیون‌ها، بازدیدها و… دارد و نیاز است به‌صورت بسته کلی به آن نگاه شود؛ مهم‌تر از این موضوع، بحث مبارزه با فساد است که اگر سیستم شهرداری را هوشمند کردیم، بسیاری از منافذ فساد از بین می‌رود و پس از آن تعارض منافع است.

زمانی که به برخی مناطق مراجعه می‌کنیم یکی از گله‌های مردم برخی از فسادهایی است که حتی کم آن هم زیاد است؛ در شهرداری همکاران زیادی داریم که به‌ طور شایسته برای رضای خدا در حال فعالیت هستند اما برخی نادانسته و ناآگاهانه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که زیبنده نیست.

در موضوع مقابله با فساد، چه فساد درون سیستمی و چه برون سیستمی طرحی به نام «شفافیت» را آماده کردیم که مدتی قبل به صحن ارائه شد و در حال اصلاحاتی در کمیسیون‌ها است و به موضوعاتی نظیر مبارزه با فساد و شفافیت عملکردی می‌پردازد و بعد از بررسی و اصلاح در صحن مطرح خواهد شد.

مقابله با واسطه‌گری، حمایت از سوت‌زنی و گزارش‌های مردمی و پیگیری تعارض منافع از مسائلی است که دنبال می‌کنیم.

کمیسیون شفاف شیشه‌ای کلید زده شد

در شورای ششم با همت ویژه اعضای کمیسیون‌ رویکردی ویژه در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با موضوع «کمیسیون شفاف شیشه‌ای» را پیگیری کردیم.

معمول جلسات کمیسیون  یا در مهمانسرای شهرداری و یا در ساختمان شورا برگزار می‌شود؛ به ۲ علت از جمله اینکه مردم ببینند اعضا چه می‌کنند و اعضا متوجه کار مردم شوند این جلسات را در مجموعه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی برگزار می‌کنیم؛ یعنی ظهر سه‌شنبه‌ها هم جلسه کمیسیون را داریم و هم نوعی بازدید؛ برای مثال در مجموعه ازدواج آسان حاضر شدیم و در کنار جلسه با وضعیت اجتماع هم آشنا شدیم.

تا به الآن حدود ۱۲ جلسه داشتیم که دو سوم آن بیرون و در مجموعه‌ها برگزار شد و تلاش‌مان بر این است که حداقل تا پایان سال اول چنین اتفاقی بیفتد تا با مجموعه‌های فرهنگی آشناتر شویم و از سمتی دیگر آن‌ها نیز با فعالیت ما آشنا شوند.

 

برگزیده های ایران: یکی از مهم‌ترین موضوعات استان، بحث آب و محیط زیست است و نیاز است مدیران شهری، استانی و نمایندگان در کنار هم این مسائل را پیگیری کنند، شورای شهر در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

مهروی‌پور: کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخودار از کمیسیون‌های خاصی است که در این دوره شکل گرفته است تا به صورت ویژه این مسائل را پیگیری کند و مسؤولیت آن بر عهده آقای نادرالاصلی است، در کنار تمام مسائل خدماتی، عمرانی و دیگر موضوعات، در اصفهانی زندگی می‌کنیم که چند بحران دارد و یکی از بحران‌‌های آن آب و خشکسالی است که با آن مواجه هستم.

 در این زمینه جلسات مختلفی با صنوف و مسؤولان داشته‌اند و به گفتمانی مشترک و مطالبه‌گری در موضوع آب رسیده‌اند؛ همچنین ۲ جلسه با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برگزار شده و به چند موضوع از جمله محیط‌زیست و آلودگی هوا پرداخته‌اند و هماهنگی در این موضوع به رفع و کمرنگ شدن مشکلات کمک می‌کند.

جلسه آخر منتج به نامه‌ مشترک مجمه نمایندگان و شورای شهر در خصوص مسائل زیست محیطی بود که ارسال شد چرا که یکی از موضوعات مهم فعلی ما آلودگی هوا است که شهرداری نهایتاً ۲۰ درصد در آن دخیل است اما جزو مواردی است که نیاز به پیگیری دارد. این مورد شروع است و امیدواریم در آینده نتایج خوبی از آن ببینیم و اتفاقات خوبی رقم بخورد.

همچنین جلسه‌ای با استاندار داشتیم و قرار بر این است که این جلسات ادامه داشته باشد؛ قطعاً برای مباحث شهری می‌توانیم مشاوران خوبی برای وی باشیم وما هم از توان‌ استاندار در عرصه ملی برای پیگیری مسائل استفاده کنیم.اگر شهرداری قصد پویا بودن دارد نیاز است که از امکانات و ارتباطات ملی استفاده کند و نماینده ارشد دولت در هر استان استاندار است و با تعاملی که با وی داریم و خواهیم داشت اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

مدیریت یکپارچه برای حل مسائل آب پیگیری شود

در استان چند ابرچالش از جمله خشکسالی داریم که یکی از نتایج آن فرونشست است که در مکان‌های مختلف خود را نشان می‌دهد؛ در این مورد مدیریت یکپارچه و جامع یکی از مسائل است که برای حل بحران آب باید تشکیل شود و اگر این موضوع مرتفع شود بقیه مشکلات قابل کنترل خواهد بود.

برگزیده های ایران: یکی از بحث‌های مهم این روزها مناطق کم برخوردار است و بیان می‌شود بیش از امکانات، نیازمند آموزش و توانمندسازی هستیم؛ شورای شهر در این باره چه برنامه‌ای برای حمایت مردم دارد؟

مهروی‌پور: همان‌طور که بیان شد یکی از کمیسیون‌های ویژه‌مان، کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار است و اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است؛ یکی از بحث‌ها در این کمیسیون توانمندسازی در موضوعات مختلف است.

اگر در این مسیر در قالب‌های توانمندسازی، مشاوره و حمایت به افراد کمک شود شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود و با بسیاری از ناهنجاری‌ها مقابله می‌شود؛ برای مثال در روز ۱۳ و ۱۴ آبان موضوع «زنان نمونه محله ما» را داشتیم که تعدادی از بانوان منطقه ۱۰ و ۱۴ جمع شده و در گذر فرهنگی چهارباغ با فراخوانی محصولات خود را به مردم عرضه کردند؛ البته این اتفاق گام اول است،‌ الگوی خود را داشته و نیاز به اصلاح دارد اما شروع خوبی بود و نیاز به تداوم دارد.

در بحث مناطق کم‌برخوردار تنها شهرداری متولی نیست و نهادهای مختلف حضور دارند و اگر هم‌افزایی صورت گیرد و در نتیجه آن فعالیت جهادی اتفاق بیفتد و مردم از آن سود ببرند موضوع خوبی خواهد بود.

برگزیده های ایران: با توجه به اینکه هر ۱۳ نفر اعضای شورا از یک لیست هستید، تأثیر این موضوع برای حل مشکلات و ارزیابی شما از همراهی همه اعضا در این مدت چیست؟

مهروی‌پور: یکی از موضوعاتی که بر آن تأکید داشتیم همدلی و همراهی بود که تا الآن به خوبی طی شد؛ نمونه آن انتخاب رئیس و نایب رئیس است که اتفاقی بی‌سابقه بود که اعضای هیات رئیسه با ۱۰۰ درصد آرا انتخاب شود؛ پس از آن انتخاب شهردار نیز با همدلی صورت گرفت؛ شاید قبل از آن نظرات متفاوت بود اما زمان رأی دادن در صحن شورا همه به یک نفر دادیم و این موضوع نشان از همدلی است.

البته در موضوعات نظرات مختلفی وجود دارد که باهم بحث می‌کنیم و به یک نتیجه می‌رسیم و همه از آن نتیجه حمایت می‌کنند؛ اگر بخواهیم خدمتی ویژه به مردم کنیم نیاز است که همدلی روزافزون داشته باشیم.

 

برگزیده های ایران: ارتباط اعضای شورا با مجموعه شهرداری به چه صورت است؟

مهروی‌پور: اعضای شورا نمی‌توانند در اجرا دخالتی داشته باشند؛ وقتی از انقلابی بودن‌مان صحبت می‌کنیم، یکی از ویژگی‌ها احترام کامل به قانون است و در قانون بیان شده که حق دخالت در اجرا نداریم.با این حال تاکنون نظرات شورا توسط شهرداری دریافت شده است و سعی بر این بوده مسائل با همفکری، تعامل و همکاری پیش برود.

برگزیده های ایران: یکی از موضوعاتی که توسط اعضای شورا به آن اشاره شده است، موضوع واسطه‌گری و به اصطلاح پدیده «دلالیسم» است؛ در این باره توضیحی بفرمایید.

مهروی‌پور: واسطه‌گری اگر موضوعی باشد که مردم در آن متضرر شوند پدیده‌ای مذموم است و نیاز است واسطه‌ها حذف شود. برای مثال زمانی که پروانه اولیه ساختمان چندین ماه طول می‌کشد باعث آزار مردم می‌شود و به‌دنبال هستیم تسهیلی در این زمینه صورت بگیرد که در این زمینه هوشمندسازیبه صورت جدی در دستور کار شهرداری است.

در کمیسیون فرهنگی از نظرات نخبگان و خبرگان استقبال می‌کنیم

برگزیده های ایران: در استان اصفهان در زمینه فرهنگی و اجتماعی و ورزشی کارشناسان و نخبگان کمی نداریم؛ آیا فضایی برای استفاده و بهره بردن از نظرات آن‌ها در کمیسیون‌های شورا وجود دارد؟

مهروی‌پور: نشست‌های هم‌اندیشی در قالب کلی مؤید این موضوع است که قصد داریم از نظرات نخبگان و خبرگان در موضوعات مختلف استفاده کنیم؛ برای مثال چندین جلسه با فعالان ورزشی، هنری، فرهنگی و… داشته‌ایم؛ شاید نظرات اعضا با یکدیگر سازگار نباشد اما آن‌ها را دریافت می‌کنیم و از آن‌ها استفاده خواهد شد.

برگزیده های ایران: حوزه بانوان یکی از موضوعاتی است که با کمیسیون شما در اتباط است، برای پیگیری مطالبات بانوان در شورای شهر چه تمهدیداتی اندیشیده شده است؟

مهروی‌پور: کمیسیون فرهنگی ۵ کارگروه از جمله ورزش، فرهنگی-قرآنی، اجتماعی، رسانه و بانوان دارد که وظیفه پیگیری نشست‌های هم‌اندیشی را دارند؛ مسؤول کارگروه بانوان خانم کلاهدوزان هستند، جلسات مختلفی را برگزار کرده‌اند. یکی از ابعاد مهم کمیسیون فرهنگی، موضوع بانوان است و جلساتی تاکنون برگزار شده و خواهد شد و پرداختن به شخصیت والای زن اسلامی-ایرانی مد نظر همه اعضا است.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا