فارس

عطر نرگس‌زارها؛ روایتگر سلحشوری و ایثار غیورمردان خطه کازرون

به گزارش برگزیده های ایران از کازرون، چهارم دی ماه به عنوان “روز کازرون” و با هدف معرفی توانمندی های شهرستان در بخش های گردشگری و فرهنگی و با محوریت بزرگداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و مبارزات ناصر دیوان کازرونی نام‌گذاری شده است.

از سمت غرب که از خروجی شیراز حرکت می کنیم، بعد از دشت ارژن و از جاده جدید به سمت کازرون می رویم، ۱۲۰ کیلومتری شیراز، به سومین شهرستان پر جمعیت استان و پنجمین شهر بزرگ استان فارس، بعد از شیراز، مرودشت، جهرم و فسا، می رسیم. شهرستان کازرون شامل شهرهای کازرون، جره و بالاده و خشت و کنارتخته است.

این روزها حال و هوای کازرون بهاری است. رقص گلبرگهای نرگسی در میان نخلستان های زیبا بهاری با طراوت و ترنم خلق کرده است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

برداشت گل های نرگس از اواسط آذر ماه شروع شده و تا اواسط دی ماه ادامه دارد.

نرگس‌زارهای کازرون که سطح وسیعی از مزارع شهرستان را در بر می‌گیرد، مزین به گل های معطر و زیبای نرگس با عطر، نام‌ و یاد امام‌ زمان ( عج ) است که این روزها زیبایی طبیعت شهر خشت کازرون را دو چندان کرده است.

تقدیم ۷۸ شهید در یک عملیات

شهرستان کازرون به عنوان یک شهرستان تاریخی، مذهبی و انقلابی، از دیرباز مطرح بوده و در مبارزه با استعمار و استکبار، کارنامه خوب و موفقی داشته است.

سوم دی ماه سالروز تولد ناصر دیوان کازرونی و ۳۰ آذرماه روزی است ناصر دیوان کازرونی با لشکر خود در مقابل استعمار انگلیس مقابله کردند و باعث شدند که کازرون به تصرف انگلیس در نیاید و روز ۴ دی ماه نیز سالروز عملیات کربلای ۴ و روزی است که شهرستان کازرون قریب به ۸۰ شهید در کمتر از هشت ساعت تقدیم وطن کرد و در تقویم دفاع مقدس کشور، این روز به عنوان روز کازرون نامگذاری شده است.

 به نقل از یکی از رزمندگان کازرونی حاضر در عملیات کربلای ۴ آمده است: فرمانده گردان، شهید بزرگ مرتضی جاویدی(اشلو) با توکل به خدا دستور آماده کردن قایق ها را داد ، قایق ها آماده شدند و بچه های گروهان سوار شدند و حرکت کردند.

قایق ها که به اواسط اروند رسید، یک دفعه جهنمی به پا شد و دشمن دیوانه وار آتش گشودند و سیل گلوله تیربارها، آر.پی.جی و خمپاره ها به سوی نیروها سرازیر شد. آتش بسیار سنگین بود و ما مجبور بودیم سرهایمان را پایین نگه داریم و حتی سکاندار قایق هم سرش را پایین می برد و فقط گاز را گرفته بود و به جلو می رفت.

بعضی از قایق ها مورد اصابت آر.پی.جی قرار گرفتند و سرنشینان آن به شهادت رسیدند ، به نزدیک خط دشمن که رسیدیم سکاندار گفت سریع پیاده شوید…

به مفاخر شهرمان افتخار می‌کنیم

رزاق خواجه زاده، شهروند کازرونی است که در صحبت با خبرنگار فارس می گوید: من یک کازرونی هستم و به کازرونی بودنم افتخار می کنم، زادگاه من کازرون نه تنها یک جغرافیای مشخص دارد بلکه دارای پیشینه ای به وسعت تاریخ است از گذشته های دوردست تاریخ تا حضور سلسله بزرگ ساسانیان در قلب کازرون و با کتیبه های تاریخی و ثبت لحظه های پرغرور بر سینه کوه و مجسمه عظیم شاپور در دهانه غار شاپور که همه از شکوهی به یاد ماندنی حکایت دارد.

خواجه زاده همچنین می گوید: کازرون شهر مردان مبارز و قهرمانی است که هر کدامشان در برهه ای از تاریخ با جان‌فشانی، حماسه ساز و افتخار آفرینِ عصر خود بوده اند، از ناصر دیوان کازرونی قهرمان مبارزه با اجانب انگلیسی تا پیشتازان عرصه سیاست در انقلاب و جوانان برومندی که در دوران جنگ، جانانه از خاک، عزت و شرف خویش دفاع کردند و جان شیرین را فدا کردند.وی در ادامه افزود: کازرون را در طول تاریخ با حضور شخصیت های دینی و فکری و علمای دینی می شناسم از سلمان فارسی تا شیخ ابواسحاق کازرونی و از شیخ قطب الدین کازرونی تا بهجت العلما و بسیاری از شخصی های دیگر که نامشان در دفتر تاریخ ثبت شده است. 

این هم استانی از افتخارات دیگر کازرون می گوید: من به کازرون افتخار می کنم به اندیشمندان و نخبگان این دیار که در سرتاسر گیتی رد پایی از حضورشان می توان یافت و هر کدام در عرصه ای از علوم انسانی، تجربی و مهندسی پرچم کازرون را نگه داشته اند.

اثر اقدامات خیران در همه جای شهر نمایان است

وی می گوید: در کازرون هستند خیرین و انسان دوستانی که از مال و منال خود گذشته و به ساختن مدرسه و مسجد و مراکز بهداشتی و درمانی و ده‌ها آثار خیر اقدام نموده اند و رفاه و آسایش همشهریان خود را رقم زده اند، باعث اعتلای این شهر شده اند.

وی از کسانی می گوید که مایه مباهات هستند و ادامه می دهد: من به کازرون افتخار می کنم به همه مردان و زنانی که در رشته های مختلف به کسب و کار مشغولند و دوشادوش هم در جهت عزت و سرافرازی زادگاهم تلاش می کنند و ورزشکارانی که در رشته های مختلف ورزشی و در سطح ملی و جهانی درخشیده اند و نام کازرون را در همه جای دنیا زنده نگه داشته اند.

شفیعی، دیگر شهروند کازرونی، از خوراکی های معروف کازرون می گوید: کباب سنتی کازرون، ترشی گلک، مسقطی کازرون، آش کازرونی، آش کارده و دمپخت کازرونی از خوراکی های معروف شهر کازرون است.

خواجه زاده از جاذبه های شهر خود می گوید: من زادگاهم را دوست دارم با همه جاذبه های طبیعی و زیبایش، دریاچه خشک شدۀ پریشان، شهر تاریخی بیشاپور، جنگل های دشت برم، باغ نظر، تنگ تیکو، درختان نارنج و امامزاده سیدحسین(ع)، همه را از صمیم قلب دوست دارم. 

جا دارد در روز کازرون از انسانهای بزرگی که در این خطه از سرزمین‌مان رشد کرده اند و در مسیر ارتقای فرهنگ‌ وطن، تلاش نموده اند هم یاد کنیم، جوانانی که خون دینداری و وطن خواهی در رگ آنها جاری بود و هیچگاه هویت و اصل خویش را فراموش نکردند.

ناصر دیوان کازرونی یکی از این افراد است که رشادت ها و شجاعت های وی، به عنوان رهبر قیام مردم کازرون علیه استعمارگران انگلیسی در جنگ جهانی اول، زبانزد دوست و دشمن است.

زیبنده نیست که مردم مفاخر بزرگ‌ فرهنگی خود را نشناسند

ناصر دیوان کازرونی با پایداری و استقامت در مقابله با استعمار انگلیس همدوش با رئیس علی دلواری رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر و همراه با سردار عشایر، صولت‌الدوله قشقایی، علیه نیروهای بریتانیا در جنگ جهانی اول مبارزه کرد وبه آنها اجازه نداد که به شهر کازرون وارد شوند.

ناصر دیوان کازرونی مشهور به ناصر لشکر در حدود ۱۳۰ سال پیش، در سومین روز دی ماه سال ۱۲۵۳، در شهرستان کازرون از پدری بنام حسنعلی دیده به جهان گشود.

او نیز مانند پدر و اجداد خود که به طور موروثی به سمت کلانتری کازرون منصوب می‌شدند‌، کلانتر کازرون شد، اما چون دوران جوانی او مصادف با رقابت های سیاسی و اقتصادی قدرت های بزرگ آن زمان یعنی روسیه و انگلستان در ایران بود و روح حساس و سر پرشور ناصر دیوان در چنین هنگامه‌ای، حیات را برای خود ننگ می‌دانست و نمی‌توانست به آسانی شاهد نابودی کشور خود به دست استعمار باشد، همراه با کازرونیان قیام نمود، جهادی که هدفش  مبارزه با استعمار  و مقابله با ظلم و ستم بیگانگان بود.

او در کازرون گروهی از فرزندان این منطقه را سازماندهی کرد و آنها را برای رویارویی با متجاوزین به ایران آماده نمود.

این مبارزات و دعوت عمومی برای نبرد در راه آزادی و استقلال  موجب گردید که قوای انگلیسی در تنگنای شدیدی قرار گیرند تا جائی که فرماندهان آنها نسبت به این مسئله اعتراف نمودند.

مهم‌ترین انگیزه مبارزات ناصر دیوان همان اهداف مذهبی و دینی بود. فتوای علما و مراجع آن زمان نظیر آیت‌الله شیرازی، آیت‌الله کاشانی و روحانیون متنفذ محلی نظیر آیت‌الله موسی لاری، حاج شیخ جعفر محلاتی و حاج شیخ محمد حسین مجتهد برازجانی از جمله عنصر مهم در شکل‌گیری حرکتی بود که مردم کازرون را در جبهه‌ای متحد و متشکل از پیر و جوان در مقابل هجوم استعمارگران قرار می‌داد.

ناصر دیوان کازرونی گفته است: «ما که تا جان در بدن داریم جانبازی خواهیم کرد و با دشمنان ایران انبازی نخواهیم جست.»

ناصر دیوان مردی بزرگ بود که دینداری، ایمان به خدا و خصلتهای انسانی و نوع دوستی ویژگی های بارز وی بود، به طوری که ماهانه برای فقرا و بیچارگان مقداری غذا و آذوقه و همچنین پول مقرری تعیین کرده بود و در اواخر هر ماه فقراء و بیچارگان و بینوایان شهر در کنار خانه او جمع می‌شدند.

خانه وی همیشه بر روی عموم باز بود و بدین جهت هر انسان نیازمندی را بسوی خود جذب می‌کرد، بخشودگی، فداکاری، احترام به کودکان، ایجاد آثار خیریه از خصوصیات دیگر وی بوده است.

وی همان‌طور که در حفظ استقلال و عظمت وطن بی‌نظیر بود در برپایی شعائر اسلامی، از جمله مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی و تعزیه، نیز معروف بود و نسبت به ادای فرایض مذهبی حساسیت خاصی داشت.

ناصر دیوان در اردیبهشت ماه ۱۳۲۱ سرانجام پس از سالها تلاش و مبارزه علیه استعمار و متجاوزین اجنبی و خدمت به مردم محروم زندگی را در سن ۶۸ سالگی، بدرود گفت و در محلی بنام  شاه ارغوان در کازرون به خاک سپرده شد و چقدر مایه تاسف است که نسل ما، او را و امثال او را، خوب نمی شناسیم.

گفته‌ها و سخنرانی‌ها و نامه‌های هر کس نشان دهنده طرز تفکر و روحیه، اندیشه، جهان بینی و ایمان یک شخص می‌باشد، از این جهت برای شناخت بیشتر ناصر دیوان، نگاهی به سخنان او می‌کنیم که از او به یادگار مانده‌است: «ما به موجب تعالیم اسلامی باید با قوای کفر جهاد کرده از تسلط ملحدین به مردم مسلمان جلوگیری به عمل آوریم.»

«من هدفی جز استقلال و عظمت وطن ندارم و با هر کس که با ایران دشمن باشد و در جهت مخالفت مصالح ما گام بردارد مبارزه خواهیم کرد.»

«من به پشتیبانی شما، مردم کازرون، با دولت مقتدر بیگانه انگلیس، وارد جنگ شده‌ام زیرا می‌دانم شما همه شجاعت پیشه و وطن دوست هیچوقت راضی نیستید که پای اجنبی در شهر شما باز شود.»

یاد بزرگان گمنام و بی ادعای این سرزمین، یاد باد.

انتهای پیام/س/ز


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا