فرهنگ و هنر

پیام کانون انتقال دوستی و وحدت‌بخشی میان کودکان ایران و ملل مختلف است / «مسیر عشق» هدیه کانون به کودکان و نوجوانان

پیام کانون انتقال دوستی و وحدت‌بخشی میان کودکان ایران و ملل مختلف است / «مسیر عشق» هدیه کانون به کودکان و نوجوانان

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران ، مدیرعامل کانون در ابتدای این نشست گفت: ما از هر فرصتی باید برای حوزه تربیتی کودکان و نوجوانان استفاده کنیم. حضور کودکان و نوجوانان در برخی از اتفاق‌ها و جریان‌ها موجب تربیت است و در فضای اربعین کار پرورشی و فکری را انجام می‌دهد. ایام محرم و صفر بخش‌های مختلفی دارد، دهه اول محرم، تاسوعا، عاشورا، اربعین، دهه آخر صفر، تماما فضاهایی هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و کار تربیتی انقلابی و اسلامی در آن انجام داد.

او ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید از این فضاهای معنوی و فرهنگی که در کشور وجود دارد بهره‌برداری کند. در کنار آموزش عملی و غیرمستقیم قرار گرفتن کودک و نوجوان در آن فضا خود یک تربیت است. به‌طور مثال وقتی کودکی به هیئت می‌رود شاید سخنران برای بزرگسال صحبت کند، اما حضور کودک در آن محیط به طور قطع اثربخش است. از سوی دیگر مدیریت جریان فرهنگی کودک و نوجوان در حوزه محرم و اربعین حسینی صرفا مربوط به کانون نیست و تمام دستگاه‌ها و فعالان این حوزه باید پای کار اربعین باشند، چرا که ما به اربعین نیاز داریم و باید در آن نقش‌آفرینی کنیم.

علامتی همچنین اظهار کرد: بهره‌مندی از فرصت اربعین برای وحدت‌بخشی با انتقال پیام دوستی کودکان دو ملت از دیگر اهداف ما در این زمینه است. همچنین به دلیل حضور کودکانی از سایر کشورها این دوستی دو چندان است. فضای محرم و اربعین فرصتی برای آگاهی‌بخشی سبک زندگی ایرانی و اسلامی است. ایجاد امکانات، خدمات فرهنگی و اجتماعی برای کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه‌ها و اهداف ما در این حوزه است.

او در باره تشکیل ستاد ملی اربعین نیز گفت: اوایل محرم امسال ستاد ملی اربعین در کانون تشکیل شد و با تدبیر معاونت فرهنگی دبیرخانه آن در استان کرمانشاه برپا شد و با عنوان «مهمانان کوچک امام حسین(ع)» فعالیت خود را آغاز کرد. در این میان پویش‌های مختلفی با گردهمایی کودکان عاشورایی از پنجم محرم آغاز شد که تا امروز ادامه یافته است.

در واحد ارتباطات رادیو اربعین چه خبر است؟

مدیرعامل کانون همچنین درباب تولید محتوا برای این ایام نیز توضیح داد: ما طرح سفیران کانون را مطرح کردیم که مربیان داوطلب در ایام محرم و اربعین با حضور در هیئت‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز فرهنگی، اصلاح و تربیت، کودکان کار و مسیر پیاده‌روی اربعین در داخل و خارج از کشور به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری متناسب با این ایام بپردازند. ۱۱۰ سفیر کانون برای پیاده‌روی اربعین اعزام شدند تا خدمات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان انجام دهند. در خارج از کشور نیز پویش دست‌سازه‌های کودک و نوجوان را داشتیم تا بچه‌ها و مربیان به کودکان عراقی و ملل دیگر این دست سازه‌ها را تقدیم کنند. این دست‌سازه‌ها سبک، کوچک با بسته‌بندی مناسب است که محصول کار کودکان و نوجوانان ماست. علاوه بر این در نرم‌افزار شاد نیز ما کانال کودکان عاشورایی را پیش‌بینی کردیم که مربیان به شکل زنده و مستقیم برنامه‌های خود را پوشش می‌دهند و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

علامتی در ادامه بیان کرد: تا این لحظه ‌ هزار جلد کتاب «گام گام تا داستان سفر اربعین»، «چهل روز عاشقانه» و «یک اسب و دو سوار» به همراه سربند و پیکسل‌هایی متبرک به نام اهل بیت(ع) با نشان «میهمانان کوچک امام حسین (ع)» آماده شده و در ایستگاه‌ها، موکب‌ها و تماشاخانه‌های سیار ارسال شده است. همچنین دو کتاب «تشنه لبان» که مقتل‌خوانی روانی است برای نوجوانان به قلم حمید گروگان و کتاب پژوهشی «چهل روز عاشقانه» به قلم محمدرضا سنگری و «هنگام باران بود» حبیب نظاری در رسانه ملی در حال معرفی هستند. با شعار «کتاب خوب را خوب بخوانیم» متناسب با ایام ویژه سال کتاب‌های خوب را از طریق رسانه‌های مجازی و رسانه ملی معرفی می‌کنیم.

کتاب «اهالی اینجا» نقد شد/ سفر اربعین یک دنیای کاملا خانوادگی است

او با اشاره به تجمیع فراخوان مهرواره‌های عاشورایی و بچه‌های اربعین گفت: امسال دبیرخانه اجرایی مهرواره در استان کرمان برپا شد. ۱۵۰ ایستگاه کودک و نوجوان با ارائه خدمات فرهنگی مناسب در سراسر کشور مستقر شده‌اند که هم برای کسانی که به اربعین اعزام می‌شوند و هم برای کسانی که جا مانده از پیاده‌روی اربعین هستند به ارائه خدمات می‌پردازند. همچنین ما هفت تماشاخانه سیار داریم که به همراه سفیران کودک و نوجوان در شش مرز تمرچین در آذربایجان غربی، شلمچه در خوزستان، مهران در ایلام، خسروی در کرمانشاه، میرجاوه در سیستان و بلوچستان و باشماق در کردستان و تهران به اجرای برنامه‌هایی چون قصه‌گویی، شعر، مداحی، سرود، اهدای کتاب، نمایش و… می‌پردازند.

علامتی در پایان نیز اظهار کرد: فیلم «مسیر عشق» به کارگردانی بیژن شکرریز، از جمله آثار فاخر کانون است که به مناسبت این ایام آن را به صورت رایگان در اختیار تلویزیون گذاشتیم تا هدیه‌ای از کانون به تمام کودکان سرزمین ایران باشد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا