فارس

فاز نخست کارخانه آزمایش سال آینده راه‌اندازی می‌شود

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، احیای کارخانه آزمایش پس از آنکه ۲۰ سال  از خاموشی آن می گذرد بیش از آنکه یک مسئله اقتصادی باشد، یک نماد از فعالیت مسئولانه، سیاست گذاری صحیح و اقدام انقلابی خواهد بود.

راه اندازی آزمایش شتاب دهنده بازگشت امید و اعتقاد و اعتماد عمومی به مسئولان خواهد شد و نه تنها نوید بخش آغاز نشاط اقتصادی در کشور می گردد بلکه تاثیرات آن در نشاط اجتماعی، بازگشت امید به جامعه و نگاه فرهنگی فراتر از بعد اقتصادیش خواهد بود.

بی شک زنده شدن کارخانه ای که حتی تجهیزات آب و سیم های برقش هم به فروش رفته است، می تواند الگویی برای سایر واحدهای صنعتی شود که در فقدان مدیریت مردمی و انقلابی به اضمحلال رفتند و آغاز انقلابی برای بازگشت یکی پس از دیگری واحدهای صنعتی شود.

احیای آزمایش آزمون مسئولان است که اکنون با نگاه های منتظر مردم رصد می شود و ضرورت این مسئله توسط دولت سیزدهم به خوبی درک شده است که به گفته ساسان مبینی، مشاور اقتصادی استاندار هر هفته از دفتر رئیس جمهور برای اطلاع از پیشرفت کار تماس گرفته می‌شود و شخص رئیس جمهور پیگیر احیای کارخانه است.

افتتاح فاز اول کارخانه آزمایش در هفته دولت

در همین رابطه عبدالعظیم خادم حمزه، معاون اقتصادی استاندار فارس در گفتگو با خبرنگار فارس از شیراز گفت: مالکان یک برنامه کوتاه مدت دادند و مقرر شد یک برنامه بلند مدت هم تدوین کنند و تحویل سازمان صنعت معدن و تجارت دهند.

وی با بیان این که مالکان کارخانه برای شروع کار در حال انجام اقدامات زیربنایی هستند ادامه داد: سالن کارخانه باید آماده تولید شود و شرکتهایی که ماشین آلات از آن خریداری می شود باید بیایند ماشین آلات را نصب کنند.

برای این منظور باید فنداسیون خط تولید دقیقا در سالن جانمایی و ایجاد شود، که اکنون با آوردن مصالح مشغول انجام این امور هستند.

خادم حمزه به شرایط کنونی کارخانه اشاره کرد و افزود: یک سری تعمیرات کارخانه نیاز دارد که باید انجام شود.

بحث برق، سیستم سرمایش و گرمایش و موارد از این قبیل که شروع شده و در حال انجام است و طبیعتا در ابتدا برای انجام این امور هماهنگی هایی با برخی دستگاهها و ادارات مثل شرکت برق، مخابرات نیاز است که این اقدامات هم در حال پایان است.

 معاون استاندار فارس اعلام کرد: عملا از این هفته به صورت جدی وارد امر اجرا می شوند که بتوانند فاز اول کارخانه که خط تولید آبگرمکن است را تا پایان تابستان، در هفته دولت سال آینده به بهره برداری برسانیم.

همراهی پایاپا

این مسئول ارشد استان در مورد مشکلات پیش روی کارخانه نیز گفت: بدهی هایی داشتند که عمده آن به بانک ملت بود، جلسه ای با حضور استاندار در همین رابطه با مدیر عامل بانک برگزار شد و ایشان به شرط اراده بر راه اندازی تولید قول مساعد دادند.

وی به شرط همراهی مسئولان با مالکان اشاره و خاطرنشان کرد: به مالکان قول داده ایم هر قدمی که اثبات شود برای کمک به راه اندازی کارخانه است و اراده بر راه اندازی کارخانه را نشان دهد، ما هم یک قدم برمی داریم و یکی از مشکلاتشان را برطرف می کنیم مثل بدهی به بانک، بدهی به شهرداری شیراز، بدهی به شرکت توزیع نیروی برق شیراز که تقسیط شود تا انتهای سال آینده فاز اولشان راه اندازی شود.

برنامه‌ریزی برای استفاده از همه ظرفیت کارخانه

معاون استاندار فارس در توضیح برنامه مالکان برای استفاده از همه ظرفیت کارخانه گفت: آبگرم کن فاز اول است و فازهای بعدی که الان در حال تدوین برنامه هستند تولید بخاری، پکیج و کولر گازی کم مصرف است.

خادم حمزه در پاسخ به این سئوال که آیا عزم کافی در مدیران گروه پیام برای راه اندازی آزمایش وجود دارد توضیح داد: کارخانه ای که همه ماشین آلاتش فروش رفته، تجهیزات چاه آب را فروختند، انشعاب تأسیسات برق را جمع کردند، نیاز به مقدماتی دارد، یک سری کارهای نرم افزاری نیاز است که مالکان کارخانه الان در حال انجام این امور هستند، ما هم در حال رصد هستیم، اگر برای ما اثبات شود که توان راه اندازی ندارند حتما با سرمایه گذار جدید ورود می‌کنیم ولی فعلا اولویت با مالکان است.

گزینه‌های جایگزین

در عین حال جلال رشیدی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار فارس از شیراز در توضیح وضعیت آزمایش گفت: ما یک سرمایه گذار قدر و پای کار پیدا کردیم که از کارخانه بازدید نمود و اعلام آمادگی کرد که چه به صورت مشارکتی، چه اجاره بلند مدت و حتی خرید، بتواند آنجا را راه اندازی کند.

رشیدی تصریح کرد: در جلسه ای که نمایندگان استان با رئیس جمهور داشتند این مسئله را مطرح کردم، با استاندار هم صحبت کردم و این درخواست را از رئیس دادگستری هم داشتم، که اگر مالکین پای کار نیایند حتما مزایده برگزار شود و مالکان کنونی خلع ید شوند و کارخانه را در اختیار سرمایه گذار جدیدی که وضعیت مالیش صحت سنجی شده، قرار داده شود.

رشیدی در خصوص ایده نمایشگاه محصولات آزمایش گفت: نمایشگاه محصولات که راه اندازی کارخانه نمی شود، اینکه چند محصول تولیدی جای دیگر را بیاوریم اینجا بفروشیم که برای مردم اشتغال ایجاد نمی شود.

وی در خصوص زمان بندی ارائه شده توسط مالکان گفت: در برنامه زمان بندی شده ای که ارائه دادند قرار بود از اول آذر آغاز کنند اما ما عملا تغییری ندیدیم و از طرف دیگر ما هم قدمهایی برای بدهی های کارخانه برداشته بودیم که آن هم منوط بود به اینکه گروه پیام هم قدمهایی بردارند اما بنظر می‌رسد هنوز اقدام خاصی انجام نشده است.

رشیدی تاکید کرد: البته بارها گفته ایم و همین الان هم در کنار مدیران کارخانه هستیم به شرطی که اراده ای برای راه اندازی کارخانه باشد و الان این دو محور را با هم داریم پیش می بریم، هم سرمایه گذار آوردیم که مشارکت کند و کمک دهد، هم اگر دیدیم اراده ای نیست، از طریق دستگاه قضا ورود می کنیم تا شاهد راه اندازی کارخانه و تولیداتش و ایجاد اشتغال باشیم.

نماینده مردم مرودشت در خصوص نظر مدیران عالی استان گفت: مقامات استان با بنده هم نظرند و در جلسه ای که با حضور سرمایه گذار جدید با استاندار داشتیم از این مسئله استقبال شد.

خیالتان راحت، کارخانه‌ها رها نمی شوند

معاون اقتصادی استاندار فارس هم در ارتباط با حضور سرمایه دار جدید گفت: به عنوان گزینه جایگزین، با یک سری سرمایه گذار صحبت شده که از کارخانه بازدید کرده نظرشان را اعلام کنند اما اولویت با مالکان فعلی است که کارخانه را راه اندازی کنند.

خادم حمزه تاکید کرد: اگر ما هم به این نتیجه رسیدیم که مالکان تصمیمی ندارند، یا اراده ای ندارند یا توانش را ندارند که راه اندازی کارخانه را انجام دهند، در جلسات هم گفتیم حتما دنبال این هستیم که با سرمایه گذار جدید وارد گفتگو شویم و از طریق سرمایه گذار جدید این ظرفیت را فعال کنیم و از آن استفاده کنیم.

گفتنی است محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در آخرین اظهار نظر خود در خصوص واحدهای صنعتی خارج از تولید با اعلام این نکته حل مسائل ۵ واحد صنعتی استان در دستور کار است تصریح کرده بود: خیالتان راحت باشد ما این کارخانه ها را رها نمی کنیم.

احیای کارخانه‌ها مسیر میانبر رشد اقتصادی ۸ درصد

به گزارش فارس، هدف گذاری رشد اقتصادی ۸ درصد برای کشور و سهم ۷/۵ درصدی استان فارس در آن، نیازمند رونق تولید، افزایش ضریب سرمایه گذاری و فعال شدن نیروی انسانی است که بخش زیادی از آن به دلیل عدم اشتغال سرگردان هستند.

استفاده از ظرفیت های مسکوت مانده مانند کارخانه آزمایش بهترین و آسان ترین راه برای رسیدن به هدف مطلوب است. امری که باید مورد توجه تصمیم گیران قرار گیرد.

انتهای پیام/ ج/ز


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا