علمی و فناوری

نیش مرگبار مار فریبکار/ زهری عجیب که علائمش ساعت‌ها پس از گزش ظاهر می‌شود / عکس

نیش مرگبار مار فریبکار/ زهری عجیب که علائمش ساعت‌ها پس از گزش ظاهر می‌شود / عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده، نامش را کمتر شنیده‌اید چرا که بومسلنگ مار گوشه‌گیری است که رفتار تهاجمی ندارد. این مار در آفریقای سیاه یا آفریقای جنوب صحرا زندگی می‌کند و مرگبارترین گونه از تیره قمچه‌ماران است.

این مار درختی کوچک با رنگ‌های زیبا به واقع می‌تواند فریبنده‌ای مرگبار باشد چرا که زهر کشنده دارد و با آرواره‌ای استثنایی می‌تواند نیشش را در بدن انسان فرو کند.

نیش عجیب مرگبار مار فریبکار کمتر شناخته شده/ عکس

دندان‌های نیش در تیره قمچه‌ماران در بخش پشتی آرواره واقع شده است و از این رو بسیاری گونه‌های این تیره با اینکه سمی هستند توان تزریق سم خود به موجودات بزرگ را ندارند اما بومسلنگ از این قاعده مستثنی است.

آرواره شگفت‌انگیز بومسلنگ تا ۱۸۰ درجه باز می‌شود و با این توانایی خارق‌العاده مار قادر است به راحتی دندان‌های نیشش را در بدن هر جانداری فرو ببرد.

بیشتر بخوانید:

  • بزرگترین موتور جهان با ابعادی باورنکردنی/ عکس

  • راز پنهان زیباترین سیاره منظومه شمسی/ حلقه‌های زحل چطور به وجود آمدند؟/ عکس

  • آتش‌بازی شگفت‌انگیز فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی/ عکس

  • با تمام لیتیوم جهان چند خودروی برقی می‌توان ساخت؟

نیش عجیب مرگبار مار فریبکار کمتر شناخته شده/ عکس

البته که تا سال ۱۹۵۷ این مارهای زیبای کوچک همچون دیگر قمچه‌ماران در رده مارهای غیرکشنده دسته‌بندی می‌شدند تا اینکه در آن سال خزنده‌شناس مشهوری به نام کارل اشمیت گزیده شد و هر چند که گزش کوچک به نظر می‌رسید و فقط یکی از دندان‌های مار در انگشت دست اشمیت فرو رفته بود اما او را به کام مرگ کشاند.

این حادثه سبب شد تا زهر بومسلنگ با دقت مورد بررسی قرار گیرد و آنجا بود که مشخص شد بومسلنگ سمی مهلک بر پایه هموتوکسین دارد که گلبول‌های قرمز را از بین می‌برد و لخته‌شدن خون را مختل می‌کند.

در این میان یکی از خطرناک‌ترین ویژگی‌های سم بومسلنگ زمان ظاهر شدن علائم آن است که چند ساعت پس از گزش آغاز می‌شود. از آنجا که سم سریع عمل نمی‌کند شاید قربانی متوجه نشود که در معرض خطر جدی مرگ است و نیاز به کمک فوری پزشکی دارد.

هر چند که تعداد قربانیان گزش این مار زیبا اندک هستند اما ماجرای مرگ کارل اشمیت نمونه آشکار دست کم گرفتن این مار مرگبار است. پیکر بی‌جان اشمیت که خود خزنده‌شناس بود ۲۴ ساعت پس از گزش به دلیل ایست تنفسی و خونریزی شدید مغزی در خانه‌اش پیدا شد.

بومسلنگ‌های نر با رنگ‌های سبز و زرد و گاهی قرمز مایل به صورتی به راحتی از بومسلنگ‌های ماده که عمدتا قهوه‌ای رنگ هستند، تشخیص داده می‌شوند.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا