اخبار ورزشی

گاف پشت گاف!

گاف پشت گاف!

مهری رنجبر: مسابقه‌ای که به خاطر امتیاز بالای رنکینگ جهانی برای سهمیه المپیک، اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر دوومیدانی‌کاران ۲۹ تیم آسیایی به تهران می‌آیند تا شانس خود را برای تصاحب امتیاز محک بزنند. اما این همه ماجرا نیست. چرا که سالن آفتاب انقلاب ۲۲ سال بعد از ساخت، امسال دوباره به خاطر میزبانی مسابقه مهم داخل سالن آسیا، بازسازی شد. آن هم دو ماه مانده به شروع رقابت‌ها. مهدی مبینی سرپرست فدراسیون دوومیدانی که با برکناری افشین داوری سکان دوومیدانی را به دست گرفت، برای حفظ آبروی ایران به تکاپو افتاد. از بازسازی جایگاه VIP، سرویس بهداشتی گرفته تا اسکوربردها، نور سالن، تعمیر فتوفینیش، تشک‌های پرش‌ها و حتی تارتان سالن. فدراسیون برای اینکه دستش در پوست گردو نماند، برای هر قسمت کار دو برنامه در نظر گرفت. مثل تعمیر فتوفینیش و تشک‌های پرش که وقتی تشک‌ها از هند نرسیدند، تشک‌های لرستان را به تهران آوردند و دوربین فتوفینیش را هم از عراق اجاره کردند. هر چند قبل از این بودجه دغدغه بزرگ مهدی مبینی بود. دغدغه برای آماده کردن سالن آفتاب و انجام همه کارها و آمادگی سر موعد مقرر برای میزبانی از آسیایی‌ها. حتی خودش گفته بود: «وزیر ورزش و معاونت اداری و مالی وزارت ورزش حمایت کردند اما کمیته ملی المپیک به رغم قولی که برای حمایت داد، هنوز هیچ کمکی نکرده است. بودجه حالا دغدغه ماست. مسئولان و دستگاه‌های ذیربط کمک کنند تا ما بتوانیم تیم‌ها را اسکان بدهیم.» اما نکته‌ای که خیلی به چشم نیامد، به روز نبودن داوران دوومیدانی ایران بود. نکته‌ای مهم که در قهرمانی کشور داخل سالن بدجوری توی ذوق زد.

گاف داوران زن
گاف‌هایی که داوران دادند، ورق را برگرداند، تا حدی که نه اینکه بودجه دیگر دغدغه نباشد، نه. اشتباه داوران زن ۲۷ روز بعد از گاف مردان، حالا دغدغه نیروی انسانی فنی و داوران زبده را پررنگ‌تر کرده است. درست ۲۷ روز پیش و در جایزه بزرگ مردان داوران دورشمار در ماده ۳ هزار متر یک دور کمتر برای دونده‌ها شمردند و تنها یک دونده متوجه شد و دور آخر را هم تنهایی دوید. بعد از این اتفاق مهدی مبینی سرپرست فدراسیون آب پاکی را روی دست داوران ریخت و گفت از آنها دیگر استفاده نمی‌شود، حتی در قهرمانی کشور. اما انگار بعد از داوران مرد، این بار نوبت گاف داوران زن رسید. اما درست برخلاف داوران مرد. اگر آنها یک دور کمتر شمردند، داوران زن در مسابقه ۸۰۰ متر یک دور به مسابقه دونده‌ها اضافه کردند تا آنها به جای ۴ دور، ۵ دور در پیست بدوند. درست آن هم به دلیل شمارش اشتباه دور دونده‌ها. در واقع با تجهیز و بازسازی سالن آفتاب، داوران دوومیدانی هم در قهرمانی کشور محک خوردند تا کم کاری کمیته آموزش فدراسیون دوومیدانی مشخص شود. البته رفتار بد مسئول برگزاری مسابقات قهرمانی کشور با قاسمعلی فیروزی را هم باید به اتفاقات بد این رقابت‌ها اضافه کرد. رفتاری که فیروزی و شاگردش لیلا ابراهیمی که مسئولان برگزاری قهرمانی آسیای داخل سالن به خاطرش قهر کردند و حتی باعث بالا رفتن فشارخون فیروزی شد، که با وساطت حسین شایان، آنها به سالن برگشتند.

مشکل فتوفینیش
این تنها حاشیه رقابت‌های قهرمانی کشور داخل سالن زنان نبوده، روز اول مسابقات دستگاه فتوفینیش مشکل پیدا می‌کند و بنابراین خیلی از رکوردها دستی ثبت شد، حتی برای ماده ۶۰ متر زنان هم روز بعد، تنها فینال برگزار شد. لیلا ابراهیمی دراین باره می‌گوید: «دستگاه فتوفینیشی که از عراق اجاره شده، بعضی ابزارش را نیاورده بودند و بنابراین مسابقه ۶۰ متر با مانع به روز بعد موکول شد. آن هم فینال. با این اتفاق مسئولان برگزاری برای جلوگیری از تکرار گاف داوران در مسابقه مردان و با ذهنیتی که از قبل وجود داشت، لیلا ابراهیمی را هم به جمع داوران مسابقه مردان اضافه کردند.

خبری از داوران جوان نیست
در حالی که تجهیزات لازمه پیشرفت یک رشته ورزشی است، اما کافی نیست. البته آموزش مداوم. اما فدراسیون دوومیدانی در این سال‌ها، داور جوانی به لیست داورانش اضافه نکرده و هنوز هم از همان داوران قدیمی و سالخورده‌اش استفاده می‌کند. هر چند وجود داوران با تجربه غنیمت است، اما به شرطی که فدراسیون با برگزاری کلینیک‌ها و دوره‌های متفاوت دانش داوری آنها را به روز کند. اما نکته‌ای که از اتفاقات این یک ماه اخیر در جایزه بزرگ و مسابقه قهرمانی کشور به چشم می‌آید، عدم پیشرفت داوران دوومیدانی ایران است و بس. این ضعف هم به کم‌کاری کمیته آموزش فدراسیون دوومیدانی برمی‌گردد. لیلا ابراهیمی مشاور فنی و مسئول برگزاری رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن زنان آسیا در این اتفاقاتی که افتاده، می‌گوید: «این سال‌ها کمیته آموزش قوی عمل نکرده و داوران به روز نیستند و از همه مهم‌تر نیروهای جوان آموزش‌دیده کم هستند. داوران ما مدت‌هاست که طبق قوانین آسیایی کار نکرده بودند و بنابراین در مسابقه داخل سالن ضعف‌ها به چشم آمد تا برای قهرمانی آسیا برطرف شود.» البته شاید حضور ۱۰ داور زن و ۱۹ داور مرد از قاره در قهرمانی داخل سالن آسیا، خیال فدراسیون را برای برگزاری رقابت‌ها راحت کند و دیگر استرس گاف‌ها وجود ندارد.

مبینی: بعد از بررسی مفصل صحبت می‌کنم
مهدی مبینی، سرپرست فدراسیون دوومیدانی که خیالش از بابت سپردن کارها به افراد فنی راحت بود، دیروز صبح همراه وزیر ورزش به هرمزگان رفته بود تا موقع افتتاح پیست تارتان شهرستان رودان استان هرمزگان کنار وزیر باشد، اما به محض برگشت به تهران گفت: «مسابقات قهرمانی کشور برای تست سالن و تجهیزاتش بود. من بعد از بررسی درباره اتفاقات همراه فیروزی، با شما صحبت می‌کنم.»

بیشتر بخوانید:

ناقوس گوش‌خراش خطر به صدا درآمد

بازتاب پیروزی سخت ایران مقابل سوریه در رسانه‌های عربی

عکس| تنها دستاورد قلعه نویی مقابل سوریه؛ عکس یادگاری با کوپر!

۲۵۱ ۲۵۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا