اصفهان

قرار گرفتن اصفهان در چرخه نادرست توسعه عامل مشکلات امروز/ آغاز زمستان با ریه‌هایی که مجالی برای تنفس ندارند

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق پیش از دستور خود در بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار اظهار کرد: در تجلیل از مقام پرستار همین بس که پیامبر(ص) می‌فرمایند که «کسی که یک شبانه‌روز از بیماری پرستاری کند، خداوند او را با ابراهیم خلیل محشور خواهد کرد و او همانند برق خیره‌کننده و درخشان از صراط عبور خوهد کرد.».

آغاز زمستان با ریه‌هایی که مجالی برای تنفس ندارند 

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا دغدغه بسیار مهم این روزهای اصفهان است، افزود: در واپسین روزهای پاییز قرار داریم و در حالی به استقبال زمستان می‌رویم که باز همانند سال‌های گذشته ریه‌های شهر مجالی برای تنفس ندارد و غبار آلودگی بر چهره کلانشهر اصفهان خودنمایی می‌کند.

نورصالحی خاطرنشان کرد: هر سال شاهد هستیم از تعداد روزهای پاک کاسته می‌شود و معضل آلودگی هوا دیگر بخشی از زندگی روزمره شهروندان اصفهانی شده است که البته از تبعات مهم آن گسترش روزافزون بیماری‌های قلبی و ریوی و بالا رفتن آمار بیماری‌های صعب‌العلاج در بین مردم است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اذعان کرد: اصفهان در آلودگی هوا گوی سبقت را از کلانشهرهای دیگر و حتی تهران ربوده است و عنوان آلوده‌ترین شهر ایران را به خود اختصاص داده است.

قرار گرفتن اصفهان در چرخه نادرست توسعه عامل مشکلات امروز

وی تصریح کرد: در ارزیابی علل بحران‌های موجود باید به این نکته مهم توجه کرد که اصفهان از دهه‌های گذشته در چرخه نادرست توسعه قرار گرفته و شرایط اصفهان متأثر از این توسعه نامتوازن است.

نورصالحی ادامه داد: این مسیر غلط اکنون شهر را به سمت بحران زیست محیطی کشانده است و به طور مستقیم آب و هوا دو عامل زیستی محدودکننده در اصفهان هستند، نمی‌توان سرنوشت کلانشهر مهمی مانند اصفهان را جدای از کشور مورد بررسی قرار داد چراکه وضعیت اصفهان تحت تأثیر دیگر مناطق قرار دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: یکی از مواردی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد ارتباط متقابل شهر و صنعت است که از جنبه‌های مختلف آلودگی هوا، ترافیک و مهاجرپذیری قابل بررسی است.

توسعه پایدار باید بر اساس اصول و قواعد آمایش سرزمینی برنامه‌ریزی شود

وی همچنین عنوان کرد: بررسی چگونگی توسعه برای بهبود شهر اصفهان یک ضرورت است، علاوه بر وظایفی که مسؤولان و اداره‌کنندگان شهر برای بهبود کیفیت زندگی و شرایط زیست محیطی بر عهده دارند بیش از هر زمان دیگری نیازمند تغییر نگرش و رفتار مردم از طریق آموزش‌های محیط زیستی به مردم هستیم.

نورصالحی اضافه کرد: از طریق آموزش در حوزه محیط زیست می‌توان به ترویج مهارت‌ها، توانایی‌ها و آگاهی در بین مردم و گروه‌های اجتماعی پرداخت، حل شدن معضلات زیست محیطی بدون در نظر گرفتن توسعه پایدار امری محال و ناشدنی است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه توسعه بدون توجه به آسیب‌های زیست محیطی و بدون آینده‌نگری می‌تواند بسیار مخرب عمل کند، گفت: توسعه پایدار باید بر اساس اصول و قواعد آمایش سرزمینی برنامه‌ریزی شود، در واقع توسعه‌ای که در آینده نتواند به روندفعالیتی خود به هر دلیلی ادامه دهد یا اینکه ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیر را به محیط زیست و منابع طبیعی وارد یک توسعه ناپایدار محسوب می‌شود.

وی در ادامه به طرح این سؤال پرداخت که در شهری مانند اصفهان تعریف توسعه پایدار چقدر به عمل نزدیک شده است و عنوان کرد: جواب این سؤال را شاید بتوان در شرایطی که با آن دست به گریبان هستیم پیدا کنیم؛ توسعه بی‌رویه صنایع بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی زیستی، فعالیت و استقرار صنایع آجرپزی، واحدهای سنگبری و شهرک‌های صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری، حمل و نقل و ترافیک و تغییر کاربری اراضی نمونه‌های بارز توسعه ناپایدار در اصفهان است.

نورصالحی افزود: بدون در نظر گرفتن توجیه اقتصادی، عدم تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، برهم نزدن نظم اجتماعی و پایمال نکردن حقوق نسل‌های آینده نمی‌توان برای یک شهر برنامه‌ریزی بلندمدت در نظر گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین اذعان کرد: کلانشهر اصفهان در سال‌های اخیر با مشکلات و معضلات مختلفی در زمینه تأمین آب آشامیدنی و حق‌آبه‌های کشاورزی و زیست محیطی مواجه بوده و این امر موجب بروز مشکلات متعدد اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و امنیتی برای اصفهان شده است.

ترک عمل به قانون مهمترین دلیل شرایط فعلی

وی تأکید کرد: حل شدن معضلات و بحران‌های موجود اتحاد و همبستگی تمام ارگان‌های ذیربط را می‌طلبد و برای نجات این شهر جهانی باید همه امکانات و ظرفیت‌های موجود در کشور بسیج شود؛ در این راستا ما حتی فرصت اولویت‌بندی را هم نداریم و آب و خاک و هوا نیازمند عزم جدی است تا بتوانیم حیات اصفهان را حفظ کنیم.

نورصالحی خاطرنشان کرد: در این مسیر همه مسؤولان ذیربط باید کاملاً در راستای قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی حرکت کرده و به مسؤولیت خود در این زمینه عمل کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مهمترین دلیل شرایط فعلی عمل نکردن به قانون است که مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد کرده و جامعه را با بحران شدید آلودگی هوا روبرو ساخته است.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/آ/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا