چهارمحال و بختیاری

ظرفیت‌ها و چالش‌های توسعه پایدار چهارمحال و بختیاری از نگاه نمایندگان

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد، حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری شب گذشته در برنامه تلویزیونی بهارستان با بیان اینکه در سند توسعه چهارمحال و بختیاری مزیت این استان کشاورزی و دامپروی لحاظ شده است، گفت: ورود سرمایه‌گذار به استان نیازمند توسعه زیرساخت‌ها است.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای توسعه و ایجاد اشتغال باید صنعت فعال شود و صنایع غیرفعال وارد چرخه فعالیت شود، ادامه داد: جذب سرمایه‌گذار و ایجاد رغبت در جذب سرمایه باید در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد.

وی افزود: حوزه راه‌های ارتباطی نخستین عامل پیشرفت هر منطقه‌ای است که این مهم در چهارمحال و بختیاری محقق شده است تا استان ما از بن‌بست خارج شود.

در حوزه آب دارای یک عقب‌ماندگی چهل‌ساله هستیم

جعفری عنوان کرد: دومین زیرساخت آب است و ما در حوزه آب دچار یک عقب‌ماندگی چهل‌ساله هستیم.

وی گفت: آب در استان وجود دارد اما در حال انتقال به مناطق دیگر است در حالیکه این میزان آب باید در ابتدا نیاز مبدأ را تأمین کند.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: علاوه بر تغییر الگوی طبیعت در میزان بارش‌ها و تغییر بارش از برف به باران، بشر نیز با انتقال آب بین‌ حوضه‌ای دست به تغییر اقلیم زده است.

افزایش سطح گلخانه‌های استان به ۳۰۰ هکتار در سه سال آینده

وی توضیح داد: راهکار اصلی این است که در حوزه کشاورزی به سمت کشت گلخانه‌ای حرکت کنیم و پیش‌بینی ما این است که بتوانیم سطح گلخانه‌های استان را در سه سال آینده به ۳۰۰ هکتار برسانیم.

جعفری افزود: دوم اینکه جانمایی صنعت باید در کشور اصلاح شود، صنایع آب‌بر نباید در قلب کویر ایجاد شود و همچنین انتقال آب برای توسعه کشاورزی و کشت برنج در فلات مرکزی کار صحیحی نیست باید الگوی کشت را تغییر دهیم.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه مدیریت آب در کشور دچار مشکل هستیم، ادامه داد: سند ملی جامع آب در حال تدوین است و باید در سند توسعه پنج ساله هفتم لحاظ شود.

در ادامه این برنامه نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲ پایه اشتغال مردم استان کشاورزی و دامپروری است، گفت: از سال ۹۹ گام‌های موثری در حوزه جذب سرمایه‌گذار در حوزه صنعت صورت گرفته است.

خام‌فروشی بلای جان کشاورزی استان

وی ادامه داد: ما ۲۰ درصد تولید بادام کشور را در اختیار داریم اما به دلیل خام‌فروشی و نبود صنایع‌تبدلی سود چندانی نصیب تولیدکننده و باغدار ما نمی‌شود.

احمد راستینه افزود: نخستین ناحیه صنعتی بادام کشور در ناحیه صنعتی سامان شکل گرفته که قرار است ده‌ها مجموعه فرآوری محصول خام در این منطقه فعالیت خود را آغاز کنند.

وی اضافه کرد: ما باید زمینه ورود سرمایه‌گذار را به استان تسهیل کنیم و از سوی دیگر دولت به وظایف خود در جذب سرمایه‌گذار عمل کرده و مسیر توسعه را هموار کند.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس توضیح داد: اتمام عملیات فیزیکی پروژه راه‌آهن اصفهان به شهرکرد تأثیر زیادی در توسعه استان دارد.

وی عنوان کرد: انتقال آب بین حوضه‌ای سبب خشک شدن قنات‌‌ها و چشمه‌های زیرزمینی چهارمحال و بختیاری شده است.

واحدهای صنعتی استان به شبکه بازاریابی دسترسی ندارند

راستینه ادامه داد: در حال حاضر ۹۰۰ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که تنها یک درصد آن فعال است و ۷۵ درصد زیر ۵۰ درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنند چرا که به یک شبکه بازاریابی و بازرگانی دسترسی ندارند.

ما توانایی تأمین آب شرب صنایع را در استان نداریم

وی افزود: چهارمحال و بختیاری با تولید ۱۱ درصد آب کشور توانایی تأمین آب شرب صنایع خود را ندارد.

انتهای پیام/۶۸۰۲۴

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا