ایلام

لزوم پرهیز از هرگونه برخورد غیر قانونی در تمام مراحل رسیدگی به پرونده‌های قضایی

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، صبح امروز علی دهقانی در نشست هم اندیشی قضات دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ایلام و قضات دادگاه کیفری که با حضور دادستان مرکز استان و رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان ایلام در سالن جلسات دادسرای ایلام برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه(س) و شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، هفته بصیرت و سالروز حماسه نهم دیماه را گرامی داشت و گفت: مشکلات و درخواست‌های مردم و مراجعین باید دقیق و با تکریم بررسی شوند. 

وی افزود: فرصت خدمتگزاری به مردم محدود و در عین حال غنیمتی گران‌سنگ است و باید کلیه همکاران سعی کنند تا با کار و تلاش جهادی و برنامه محوری، در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده حرکت کنند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام با اشاره به اهمیت کرامت محوری و برخورد مناسب با ارباب رجوع و مراجعین به دستگاه قضایی، یادآور شد: رعایت اخلاق اسلامی در عین پاسخگویی مطلوب و اقناعی از سوی قضات و کارمندان، مهم و ضروری است و باید در سرلوحه امور قرار گیرد.

دهقانی قانون را مبنا و محور کلیه اقدامات در جامعه و به ویژه در دستگاه قضایی ارزیابی و خاطرنشان ساخت: تفهیم و تاکید بر لزوم اجرای دقیق قانون به ضابطین و پرهیز از هرگونه برخورد مغایر با قانون در کلیه مراحل رسیدگی به پرونده‌ها از جمله احضار، جلب، بازرسی‌ها و… مهم و حائز اهمیت است.

مقام عالی قضایی استان ایلام با تاکید بر اهمیت تعامل، همکاری و هم فکری قضات دادسرا و دادگاه کیفری، نتیجه این همکاری و هماهنگی را اجرای دقیق قانون، ایجاد امنیت پایدار و رفع نواقص و کاهش اطاله دادرسی دانست و بیان داشت: رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا باید برنامه ریزی شده و بر اساس زمانبندی مشخص باشد و متناسب با نوع و تعداد مراجعین، هر پرونده با دقت و سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد.

دهقانی استفاده از برخی تدابیر قانونی در راستای کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها از جمله استفاده از کیفرخواست شفاهی را در راستای تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها ارزیابی و تصریح کرد: شاخص‌های آمار عملکردی مجموعه دادسرا و دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان ایلام حاکی از ضرورت انجام تلاش و کوشش بیش‌تر به ویژه در خصوص مدیریت پرونده‌های معوق دارد.

وی اضافه کرد: دادسرا خط مقدم رسیدگی به پرونده است و باید تلاش شود تا پایه و اساس پرونده در دادسرا با نهایت دقت و با ثبت تمام جزئیات، اظهارات و استعلامات مورد نیاز صورت گیرد تا آمار تعداد نقص‌ها و رفع نقص‌های بعدی کاهش یابد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام با اشاره به سیاست‌های دستگاه قضایی در حوزه کاهش جمعیت کیفری و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، پرهیز از صدور آرا حبس غیرضرور و استفاده از تدابیر جایگزین را خواستار شد و ادامه داد: استفاده از تدابیر و اقدامات کاهش جمعیت کیفری هم در مرحله دادسرا و هم در فرایند دادرسی و صدور حکم در دادگاه‌های کیفری باید مورد رعایت قرار گیرد.

دهقانی بر توجه به ضابطه‌های صدور قرار تامین، پرهیز از ارجاع‌های نامتعارف، برخورد قاطع با جرائم مخل امنیت جامعه، استفاده از ظرفیت دادرسی الکترونیکی و استفاده از پابندهای الکترونیک تاکید کرد.

وی در پایان ضمن بررسی آخرین وضعیت آمار عملکرد شعب دادسرای ایلام به تفکیک، نکات و تذکرات لازم را به قضات شعب مربوطه متذکر شد.

انتهای پیام/ 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا