فرهنگ و هنر

مجموعه دو جلدی کتاب «انسان معاصر و پرسمان دین» منتشر شد

مجموعه دو جلدی کتاب «انسان معاصر و پرسمان دین» منتشر شد

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، مجموعه دو جلدی کتاب «انسان معاصر و پرسمان دین» اثر عبدالرحیم گواهی به ترتیب در ۹۴۴ و ۹۷۶ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

در سال‌های اخیر، پیشرفت بشر در حوزه علم و فناوری و رشد و توسعه فزاینده فضای مجازی و قابلیت انتقال سریع اطلاعات، اعم از درست و نادرست چشمگیر بوده و باعث القای بسیاری از شبهات، تردیدها، اتهامات و ابهامات ناروا شده است. خصومت بخشی از غرب و در رأس آن آمریکا و اسرائیل، سبب شده است پروژه اسلام هراسی و اسلام ستیزی و به خصوص شیعه ستیزی را پیش ببرند و سردمداران بعضی کشورهای عربی، نیز به این روند کمک کرده‌اند؛ از این رو، دین و دینداری، اسلام، قرآن، پیامبر و ائمه و اهل بیت عصمت و طهارت در کانون هجمه و انتقاد و چالش دوستان نادان و دشمنان دانا قرار گرفته‌اند.

در این اثر، جمعی از شاگردان علامه محمدتقی جعفری(ره) به ۵۰۰ پرسش و شبهه ارائه شده، از جمله ایرادها پاسخ داده‌اند.

ساختار اثر

جلد اول از این کتاب در ۶ فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «آفرینش انسان و جهان» به بررسی و پاسخ به سؤال هدف خداوند از خلقت جهان چه بوده است؟، آیا پیدایی جهان تصادفی بوده؟ و علت آفرینش فرشتگان چیست؟ پرداخته‌ و پاسخ خلقت جهان در چند روز بوده است؟ اول زمین خلق شده یا آسمان؟ و آیا ابتدای خلقت زمین و آسمان یکی بودند؟ را تبیین کرده است.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «دین و دینداری(۱)» به پرسش‌های شماره ۱۵ تا ۴۸ پاسخ داده است که اهم آنها عبارتند از: آیا دین فقط به درد آخرت می‌خورد؟، ارتباط علم و دین چگونه است؟، چرا عقل در خیلی از موارد با دین در تضاد است؟، آیا اصالت با حقوق بشر است یا دین؟، آیا عقل مانع است؟، ارتباط بی‌دینی با مدرنیزاسیون و مدرنیته چیست؟ و آیا اعمال خیر غیر مسلمانان پذیرفته نمی‌شود؟

رشد ۱۳۸ درصدی انتشار کتاب‌های کمک درسی یک ماه مانده به آغاز سال تحصیلی+ نمودار

فصل سوم با عنوان «اسلام(۱)» پرسش‌هایی همچون چه چیز اسلام خوب است؟، معنای آزادی در اسلام چیست؟ و چرا بعد از اسلام نیاز به دین جدیدی نیست؟ را پاسخ داده و تحریف و کج گویی تاریخ صدر اسلام، تقابل سنن اسلامی و سنن ایرانی و اسلام و حکومت دینی را تشریح کرده است.

«قرآن(۱)» عنوان چهارمین فصل از جلد اول این کتاب است که به پاسخ به پرسش‌های شماره ۹۲ تا ۱۳۰ اختصاص دارد اهم این پرسش‌ها بدین شرح است: دلیل‌های عقلی بر حقانیت قرآن و الهی بودن آن چیست؟، آیا افراد حق ندارند بگویند برداشت من از قرآن این گونه است؟، آیا خداوند به بنی اسرائیل دستور خودکشی داده بود؟، مصیبت‌ها از جانب ماست یا خدا؟، بالأخره شیطان از عذاب الهی می‌ترسد یا خیر؟ و چرا قرآن و نهج البلاغه هیچ گاه کهنه نمی‌شوند؟

نویسنده در پنجمین فصل از جلد اول کتاب حاضر به «بررسی معنای وحی و ارتباط ائمه(ع) با عالم غیب، تناسخ و رجعت از نظر اسلام و نظر شیعه و سنی» درباره توسل پرداخته، تقلید و حدود آن در اسلام، قضا و قدر، جبر و اختیار و سعی ما و لطف الهی را مورد تأکید قرار داده، صلح و مصالحه در اسلام، ابعاد مادی و معنوی روح و آخرت غیر مسلمانان را تشریح کرده، ولایت در شریعت و طریقت، دوستی با اهل کتاب و برخورد دینی با یهودیان صدر اسلام را تبیین کرده و پرسش‌های همچون مرز تفکر و توکل کجاست؟، آیا گمراهی به اذن خداست؟، چرا خداوند ساکت است؟ و آیا خداوند رزاق و عادل است؟ را پاسخ داده است.

ششمین و آخرین فصل از جلد اول کتاب مذکور با عنوان «عرفان اسلامی(۱)» به بیان پاسخ رابطه میان شریعت و طریقت چیست؟، شیوه حضور در محضر مردان خدا چگونه است؟ و نظر اسلام درباره یوگا و مدیتیشن چیست؟ پرداخته و ذکر، تعداد و انرژی‌زایی آن را به رشته تحریر درآورده است.

جلد دوم از این کتاب در ۱۴ فصل به رشته نگارش درآمده است؛ فصل اول با عنوان «دین و دینداری(۲)» به پاسخ پرسش‌های شماره ۲۴۲ تا ۲۶۲ اختصاص دارد و اهم این پرسش‌ها بدین شرح است: ارتباط با خدا چگونه است؟، آیا دین از جانب خداست؟، اخلاق یا دین؟، رابطه دین با اخلاق چیست؟، چرا معنویت نباید جای دین را بگیرد؟ و آیا پیشرفت مادی و معنوی قابل جمع است؟

نویسنده در فصل دوم با عنوان «اسلام(۲)» به بررسی آینده جهان از نظر اسلام و مقایسه دین اسلام و یهود پرداخته، فرقه‌های منتسب به اسلام و خشونت گرایی و چرایی اسلام نیاوردن خسرو پرویز را شرح داده و به پرسش‌هایی همچون آیا اسلام همچنان متعالی‌ترین راهکار زندگی است؟، حفظ دین به چه قیمت؟ و رابطه جوانان در اسلام چگونه است؟ پاسخ داده است.

«قرآن(۲)» عنوان سومین فصل از جلد دوم کتاب حاضر است که به بررسی چند سؤال قرآنی، قتل یک نفر، کشتن همه مردم، «سراج» و «نور» در قرآن پرداخته، صبر و شکیبایی در مصیبت‌ها و مشکلات، انطباق آیات قرآنی و نظریات علمی و تعقل و تفقه با عقل و قلب را مورد تأکید قرار داده است.

فصل چهارم با عنوان «پیامبر(ص)» به بیان پرسش‌هایی از قبیل آیا پیامبر بر همه آفرینش شاهد بودند؟ آیا پیامبر اسلام(ص) انسانی معمولی است؟ و پیامبران اولوالعزم همه از خاورمیانه‌اند؟ پرداخته و دین پیامبر، پیش از بعثت، آفرینش پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) از نور واحد، امامت پیامبر در اسلام و قرآن و وحی و رویاهای رسولانه را به رشته تحریر درآورده است.

کتابی که دستگیر سید‌مهدی شجاعی در آخرت خواهد شد + فیلم

نویسنده در پنجمین فصل از کتاب مذکور با عنوان «امامت و شیعه» به تبیین اثبات عملی حقانیت شیعه، سازگاری فقه شیعه با دستاوردهای جدید علمی و امامت ائمه(ع) بر یکدیگر پرداخته و پاسخ نقش امام چیست؟، اکمال دین و اتمام نعمت یعنی چه؟، آیا امامت موروثی است؟، و گریستن در اعضای ائمه صحیح است یا خیر؟ را تشریح کرده است.

فصل ششم با عنوان «حضرت علی(ع)» به پرسش‌های شماره ۳۴۳ تا ۳۵۹ اختصاص دارد که اهم این پرسش‌ها عبارتند از: آیا شخص حضرت علی(ع) اشاره‌ای به واقعه غدیر خم کرده‌اند؟، حضرت علی(ع) خود را در نهج البلاغه چگونه معرفی می‌کنند؟، چرا حضرت علی(ع) دخترشان ام کلثوم را به عقد عُمَر درآوردند؟، چرا حضرت علی(ع) هیچ واکنشی به توهین‌ها و جنایات ضد پاره تن پیامبر انجام ندادند؟ و آیا موضوع ازدواج دختر حضرت علی با عُمَر صحت دارد؟

«حضرت امام حسن و امام حسین(ع)» عنوان هفتمین فصل از جلد دوم کتاب مذکور است که به بررسی منزلت امام حسین(ع) در نظر شیعه، صلح امام حسن و قیام امام حسین(ع) و فلسفه عزاداری امام حسین(ع) پرداخته، قمه زنی و شور حسینی، امام حسین: مرگ با عزت، بهتر از زندگی با ذلت، لعن در زیارت عاشورا و وظیفه شیعیان در ادامه قیام امام حسین(ع) را مورد تأکید قرار داده است.

نویسنده در فصل هشتم با عنوان «امام زمان(عج)» به بیان پرسش‌های شماره ۳۸۰ تا ۳۸۶ از جمله آیا امام زمان(عج) وجود خارجی دارد؟، طول عمر حضرت ولی عصر(عج) از نظر علمی چگونه توجیه می‌شود؟، آیا حکومت دینی می‌تواند زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) باشد؟ و امام زمان؛ قصه یا واقعیت؟ می پردازد.

فصل نهم با عنوان «احکام» به بیان پاسخ به پرسش‌های اخلاق ارجح است یا احکام؟، جایگاه فقه در اسلام؟ آیا اسلام برده‌داری را تایید می‌کند؟ پرداخته و پاسخ پرسش‌هایی همچون چرا تغییر دین مجاز نیست؟، حدود ممنوعیت مُسکرات در چه حد است؟، آیا گفتن دروغ مصلحتی مجاز است؟ و فرق گناه و اشتباه چیست؟ را به نگارش درآورده است.

سه کتاب صوتی جذاب برای روزهای اربعینی

دهمین فصل از جلد دوم کتاب حاضر با عنوان «عرفان اسلامی(۲)» به نگارش درآمده که در آن تفاوت تصوف و عرفان، شخصیت حلّاج و عشق و عرفان اسلامی تبیین شده، عرفان در ادیان مختلف، عقل، ایمان و عرفان و داوری در مورد اهل عرفان مورد تاکید قرار گرفته و نقد نگرش آقای سروش به مولوی، انتقادهای عالمان دین به مشایخِ عرفان و عرفان و فلسفه به رشته تحریر درآمده است.

نویسنده در فصل یازدهم با عنوان «زن در اسلام» به تشریح حریم زن و مرد در اسلام، حقوق زن: کتک زدن، چند همسری و کنیز و کنیزداری در اسلام پرداخته، شرایط مراوده با کنیز، نکاح با زنان غیر مسلمان اسیر شده در جنگ و حجاب را بیان کرده و چگونگی توجیه حجاب برای جوان امروز، سوره تحریم و نگاه به زن و ازدواج موقت و مسئولیت‌های طرفین را مورد تأکید قرار داده است.

فصل دوازدهم با عنوان «ادیان و مکتب‌های شرقی» به بیان پاسخ به پرسش‌های بودیزم به چه اموری می‌پردازد؟ و آیا فقط در بودیزم، آرامش و شادی و امید وجود دارد؟ پرداخته و نظر اسلام درباره ادیان بودایی و کنفوسیوسی در شرق آسیا را شرح داده است.

«مسیحیت» عنوان سیزدهمین فصل از جلد دوم کتاب مذکور است که در آن مقایسه اسلام با مسیحیت و نظریات یک ایرانی مسلمان که به مسیحیت گرویده، بیان شده است.

چهاردهمین و آخرین فصل از کتاب حاضر با عنوان متفرقه به بررسی نقد نظرگاه رحیم‌پور ازغدی در مورد علم رئیس جمهوری و تبریک و تسلیت به مناسبت وفات! پرداخته و مذهب مولوی و وظایف تربیتی والدین را مورد تأکید قرار داده است.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir  مراجعه کنند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا