فرهنگ و هنر

مجموعه داستان «سرباز سفید» رونمایی شد/ عباس محمدی: این داستان‌ها واقعی است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس فارس، آیین رونمایی از مجموعه داستان «سرباز سفید» با حضور عباس محمدی رئیس مرکز آفرینش‌های حوزه هنری، ساسان ناطق مدیر دفتر ادبیات داستانی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، علی داودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری و جمعی از نویسندگان این مجموعه و شاعران در حوزه هنری برگزار شد. این مجموعه دربردارنده ۱۲ داستان کوتاه است که نویسندگان در آن به شخصیت و منش سردار شهید قاسم سلیمانی پرداخته‌اند.

در این مراسم محمدی با بیان نکاتی درباره نقش ادبیات در زنده‌نگهداشتن نام و یاد قهرمانان پرداخت و گفت: شعر و داستان بسیاری از بزرگان ما را ماندگار کرده است و سال‌هاست به‌واسطه آثارشان نامشان زنده مانده است. اسطوره‌ها و افسانه‌ها هم با ادبیات و در دل آثار ادبی، زنده مانده و حفظ شده است. این نقش‌آفرینی ادبیات در روزگار ما هم تعریف خودش را دارد و نام قهرمانان امروز ما را به نسل‌های آینده می‌رساند.

وی از نویسندگانی که در نوشتن مجموعه داستان «سرباز سفید» همکاری کرده و برای سردار سلیمانی، سردار ملی ایران معاصر نوشته‌اند، تشکر و قدردانی کرد. 

سپس ناطق که انتخاب این مجموعه‌داستان را هم بر عهده داشته، گفت: سرباز با اسلحه‌اش دفاع می‌کند و حرف می‌زند و نویسنده با قلمش. در «سرباز سفید» نویسندگان جوانی از سراسر ایران تلاش کرده‌اند، سردار شهید سلیمانی را از زوایای مختلف دیده و درباره‌اش داستان‌هایی بنویسند که ابعاد مختلف شخصیت او را به جامعه بیشتر معرفی کند. 

وی با بیان اینکه آثار بیشتر بر پایه مستند و وقایع رخ داده‌اند و تبدیل به داستان شده‌اند، یادآور شد: تاکنون ۴۲۰ کتاب با محوریت شهید سردار سلیمانی منتشر شده است و خاطره و دل‌نوشته ساختار غالب‌ هستند. فارغ از کیفیت آثار، این تعداد کتاب نشان می‌دهد هم از سوی نویسندگان اقبال برای نوشتن درباره ایشان وجود دارد و هم مخاطبان به آن اقبال نشان می‌دهند.

ناطق که به تازگی رمان «اعترافات کاتب کشته‌شده» را هم منتشر کرده، در ادامه به آسیب‌شناسی این اتفاق هم پرداخته و تنها به بیان نکات مثبت آن بسنده نکرد. این نویسنده اظهار کرد، وضعیت موجود در بازار کتاب و آثاری که درباره سردار شهید منتشر می‌شود، به ما این نکته مهم را یادآوری می‌کند که نباید ساده‌انگارانه با موضوع مواجه شویم.

وی دراین‌باره اظهار کرد:  هیچ‌گاه نباید فکر کرد برای نوشتن از تحقیق و پژوهش بی‌نیازیم. قطعا به تحقیق برای رسیدن به منابع دست اول نیاز داریم تا آنها را دست‌مایه خلق اثر کنیم. عبور از ساده‌انگاری در نوشتن نیاز به عقلانیت دارد که خوشبختانه شاعران و نویسندگان ما دارند و امیدوارم در آینده آثار خوبی در این حوزه بخوانیم.

وی همچنین گفت: به گفته یکی از دوستان سردار، برخی آثار منتشر شده محتوای دقیقی ندارد. امیدوارم مقبولیت سردار و ارادت به ایشان باعث نشود آثار ضعیف تولید شود، حق مخاطب این است که آثار خوب و مستند را به‌ویژه در قالب شعر و داستان بخواند و در آینده شاهد انتشار رمان هم باشیم.

در ادامه مینا محمدحسینی از نویسندگان  افغانستانی‌ کتاب که با داستان «این آقا کیست؟» در مجموعه داستان«سرباز سفید» حضور دارد،  شهید سلیمانی را شخصیتی بین‌المللی دانست و گفت: ایشان نه فقط در ایران بلکه برای برخی مردمان کشورهای دیگری هم دوست‌داشتنی هستند و نبودشان خیلی‌ها را اندوهگین کرده است. من هم با همین حس اندوه قلم دست گرفتم و داستانم را نوشتم.

در ادامه برنامه ابوالفضل عشرب داستانش را با عنوان «سلفی با میهمان ویژه» خواند و گفت این داستان برگرفته از خاطره دیدار اوست با سردار سلیمانی در پشت صحنه فیلم سینمایی ۲۳ نفر، وقتی که سردار وقت بیرون رفتن از لوکیشن با اشاره دست نگهبان از ماشین پیاده می‌شود و با او سلفی می‌گیرد. 

داود خدایی از آذربایجان شرقی و نویسنده «کنارش زانو می‌زنم» هم درباره شهید سلیمانی صحبت کرد و گفت: برخی از ما برای به دل نشستن تلاش زیادی می‌کنیم اما ایشان کسی بودند که بدون تلاش تصنعی بر دل‌ها نشستند. من یکبار سعادت دیدار ایشان را داشتم و چنان شیفته شدم که تنها انگشترشان به خاطرم ماند و همین باعث شد داستانی بنویسم از همین انگشتر و می‌خواهم آن را در داستان‌های دیگر هم ادامه دهم.

خداداد حیدری نویسنده افغانستانی هم آخرین کسی بود که در این مراسم صحبت کرد و گفت داستانش برگرفته از یک اتفاق واقعی است. او گفت: پدری را می‌دیدم که هر هفته بر مزار پسر مدافع حرمش می‌آید. یک‌بار خاطره دیدار پسرش با حاج قاسم را برایم بازگو کرد و گفت بعد از رفتن سردار چقدر احساس غریبی می‌کند. با دیگر خانواده‌های شهدای مدافع حرم هم که صحبت کردم، چنین نظراتی داشتند و همین من را سوق داد به سمت نوشتن روایتی از این واقعیت که سردار چه جایگاهی در دل‌های خانواده شهدای فاطمیون دارد. ما باید به عنوان نویسنده افغانستانی این روایت‌ها را بنویسیم و مکتوب کنیم تا نام سردار بر سر زبان‌ها باشد و راهش ادامه پیدا کند. در پایان مراسم هم مجموعه داستان«سرباز سفید» رونمایی شد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا