آذربایجان شرقی

مرد حافظه جهان از راز و رمز اعداد می گوید/ اخراجی دیروز مدرسه چگونه مرد حافظه جهان شد؟

برگزیده های ایران، معصومه درخشان: آبان ماه سال جاری بود که خبر رکوردزنی یک جوان تبریزی در زمینه حافظه که موفق شده بود رکورد جهانی یک مرد هندی را شکسته و رکورد جدید را به نام خود ثبت کرده و مرد حافظه جهان شود در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت.

بعد از ثبت دو رکورد توسط محمدرضا حسن‌زاده در زمینه حافظه حالا گواهینامه موفقیت از سوی گینس صادر شده و نام وی در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.

محمدرضا حسن‌زاده مرد حافظه جهان با حضور در دفتر برگزیده های ایران در یک گپ و گفت صمیمانه به سئوالات ما پاسخ داد.

ماحصل این گفت و گو پیش روی شماست.

در مدرسه جزو ضعیف‌ترین دانش آموزان بودم/  سیستم آموزش و پرورش به دانش‌آموزان اجازه نمی دهد ذهن آنها فعال شود

*آقای حسن زاده شما تیزهوش هستید؟ یا به عبارت دیگر جزو شاگرد زرنگ های مدرسه بودید؟

نه من تیزهوش نیستم، بلکه تکنیک‌های حافظه را برای یادگیری بهتر به کار برده و ذهن خودم را تقویت کرده‌ام. جالب است بدانید سیستم آموزش و پرورش به دانش‌آموزان اجازه نمی دهد ذهن آنها فعال شود در مدرسه می گویند درس بخوان متاسفانه نمی گویند چگونه و چطور درس بخوان. آموزش یعنی حفظ کردن مطلب، در حالی که این اشتباه‌ترین نوع آموزش است.

من در مدرسه جزو ضعیف‌ترین دانش آموزان بودم، به طوری که معلم‌ها تا کلاس پنجم دبستان نتوانستند جدول ضرب را به من یاد دهند و سرانجام تحصیل به اخراج از مدرسه رسید.

*دانش آموز ضعیف مدرسه چطور شد که  مرد حافظه جهان شد؟

  عطف زندگی من خرید یک پکیج زبان و تقویت حافظه بود، پکیجی که مسیر زندگی مرا عوض کرد، در این بسته آموزشی با استاد تندخوانی ایران مرتضی نصرت آشنا شدم و فایل‌های مربوطه و تکنیک‌های مربوط به تقویت حافظه را به خوبی یاد گرفتم.

راه پرفراز و نشیبی داشتم به مدت چهار، پنج سال بر روی تقویت حافظه تمرکز کردم باید دوره‌های آموزشی لازم را سپری کرده و ذهن خود را توانمند می‌کردم. بنابراین سراغ کلاس‌های آموزشی رفتم در داخل کشور تمام دوره‌های تقویت و تمرکز حافظه را شرکت کردم از جمله در تهران در دانشگاه شریف در کلاس‌های تقویت حافظه ثبت‌نام کردم و سپس به نزد اساتید بین‌المللی رفتم. متوجه شدم استاد” تونی بوزان” رئیس مسابقات جهانی حافظه، نویسنده و مشاور آموزشی و از بنیانگذاران و ارائه کنندگان تکنیک‌های نقشه‌برداری ذهنی است ‌کلاس تقویت حافظه برگزار می‌کند، در کلاس این استاد بزرگ حافظه به یادگیری تکنیک‌های مختلف پرداختم. این استاد تجربه ۵۰ ساله خود از تقویت حافظه را در اختیار دانشجویان قرار می‌داد.

*شما جزو جوانترین  رکورداران گینس هستید در حالی که خیلی از افراد در دهه چهارم یا پنجم زندگی به ثبت رکورد اقدام می کنند؟

بله این هم لطف خداست، اولین رکورد من در سن ۲۲ سالگی انجام شد که با حفظ ۵۸ کلمه رکورد یک خانم هندی را شکستم و امسال در ۲۴ سالگی رکورد حفظ اعداد در دنیا که متعلق به مرد هندی بود را شکسته و رکورد دوم را نیز به نام خودم ثبت کردم.

 

* شما در حال حاضر به تدریس تکنیک‌های تقویت حافظه مشغول هستید کدام گروه سنی در کلاس‌های شما شرکت می‌کنند؟ 

افراد در گروه‌های سنی مختلف در کلاس‌های تقویت حافظه ثبت‌نام کرده و تمام جنبه‌های یادگیری و تکنیک‌ها را آموزش می‌بینند.

 سیستم maind  mapمطرح‌ترین ابزار برای یادگیری در دنیا است

*مهم‌ترین ابزار برای یادگیری چه نوع تکنیکی است؟

 سیستم maind  mapمطرح‌ترین ابزار برای یادگیری در دنیا است. افراد در این سیستم به صورت تخصصی آموزش می بینند.یادگیری زبان انگلیسی به شیوه maind  mapرا در فرهنگ و ارشاد ثبت کرده و مجوز فعالیت ر این زمینه را دریافت کرده ام.البته این شیوه یادگیری هنوز رونمایی نشده و در آینده نزدیک این کار انجام می شود.

*آیا رکورددار قبلی گینس که رکورد او را شکسته‌اید از نزدیک دیده‌اید؟

آقای شارما از هندوستان در زمینه حافظه سه رکورد دارد که من یکی از رکوردهای وی در زمینه حفظ اعداد را شکستم. این فرد نابغه تمام عیار حافظه در دنیاست که انصافا شکستن رکورد وی خیلی سخت بود. این فرد از نظر سنی۶ سال از من بزرگ‌تر است و تاکنون از نزدیک ندیده‌ام.

*متاسفانه مشاهده می شود برخی افراد از اسم و عنوان شما( مرد حافظه جهان)  به نام خود استفاده می کنند نظر شما در مواجهه با چنین اشخاصی چیست؟ 

بله متاسفانه شاهد چنین بی اخلاقی‌هایی هستیم، افرادی که در زمینه‌های دیگری از تقویت حافظه فعالیت می‌کنند در هر محفلی که وارد می‌شوند  نام و عنوان مرا به نام خود استفاده می‌کنند و این موضوع کار غیراخلاقی بوده و شایسته چنین افرادی نیست.
من معتقدم رکورد برای شکستن است بهتر است چنین افرادی به جای سوء استفاده از عنوان مرد حافظه جهان سعی کنند رکورد مرا بشکنند.

*شما چطور این همه اعداد را حفظ می کنید؟ 

من اعداد را حفظ نمی‌کنم بلکه من نماد اعداد را با تکنیک‌های خاص به یاد سپرده‌ام و زمانی که به اعداد نگاه می‌کنم نمادها را به ذهن می‌سپارم و سپس بازگو می‌کنم.

تاکید می‌کنم زبان ذهن و حافظه زبان تصویر است. ذهن با تصویرسازی جلو می رود. فکر کردن بدون تصویرسازی محال است.

مثلا وقتی شما عدد ۴۰۵ یا ۲۰۶ را میشنوید بی اختیار دو مدل ماشین به ذهن شما می آید. ماشین پژو ۲۰۶ یا پژو۴۰۵. پس هر عدد نمادی دارد.من اعداد را حفظ نمی کنم بلکه تصویر و نماد آن را حفظ می کنم.

* اعداد یک تا ۱۰ چه نمادی دارند؟  
نماد یک: درخت، نماد دو گردن قو، نماد سه چنگال، نمادچهار چهارپایه، نماد پنج،پنج ضلعی، نماد شش: تاس، نماد هفت: هفت تیر، نماد هشت : پرگار ، نماد ۹ عصا، نماد ۱۰: ۱۰ چرخ است.

*آیا این نمادها در کشورهای مختلف متفاوت است؟ 

نمادهای اعداد در کل دنیا توسط دانشمندان جهانی حافظه تصویرسازی شده است.
تکنیک های تقویت حافظه در دنیا یکسان است ولی تلاش، جدیت و پشتکار افراد یکسان نیست.

 

تفاوت مدارس ایران با ژاپن

*حافظه ما با حافظه شما چه فرقی دارد؟

حافظه من و شما هیچ فرقی با هم ندارد، تنها تفاوت ما در تقویت حافظه و یادگیری تکنیک‌های مربوط به تقویت حافظه است.بسیاری از افراد ذهن خود را پرورش نداده‌اند بلکه ذهن در حصار محفوظات قرار گرفته است. در حالی که باید ذهن را با انواع روش‌های تصویری و نمادسازی تقویت کرد.

در مدارس کشور ژاپن نمادها از کودکی آموزش داده می شود ولی متاسفانه در ایران آن طور که باید به خوبی استقبال نمی‌شود. در کشور ما آموزش و پرورش فقط می گوید بخوان و حفظ کن ولی نمی گوید چگونه بخوان، متاسفانه تصویر در آموزش های مدارس ما جایی ندارد. البته طی سال های اخیر تصویرسازی تا حدودی به کتاب ها وارد شده است.

*آیا تکنیک های تقویت حافظه فقط برای حفظ اعداد کاربرد دارد؟

خیر، تکنیک‌های حافظه فقط برای حفظ اعداد نیست بلکه با این روش می‌خواهم قدرت حافظه را نشان دهم. شما با حفظ اعداد می‌توانید هر چیزی را که دوست دارید تست کنید مثلاً یک ورزشکار زمانی که وزنه  ۵۰ کیلوئی را بلند می کند ۱۰۰درصد می‌تواند  اجسامی که ۵۰کیلو وزن دارند را نیز بلند کند. یعنی اگر یک نفر توانست کاری را در یک زمینه ورزشی یا حافظه اجرا کند می‌تواند آن را در سایر قسمت‌های زندگی نیز پیاده کند. 
شما با تقویت ذهن خودتان می‌توانید در زندگی شخصی، موقعیت شغلی، تحصیل و حتی آزمون  کنکور و سایر آزمون‌ها تکنیک‌های کاربردی تقویت حافظه را به راحتی اجرا کنید و در حالت کلی هر فرد خودش را تقویت کند در هر زمینه‌ای که دوست دارد می تواند موفق شود.

 

*مراحل ثبت رکورد در گینس به چه صورت است؟

 شما برای ثبت رکورد  در گینس  اول باید نام و مشخصات خود را ثبت کرده و  از طریق ایمیل درخواست خود را مطرح کنید. بعد در سایت گینس هر رکوردی که می‌توانید بزنید را انتخاب می‌کنید،  بعد از سه ماه یک ایمیل تایید به شما ارسال می شود که آیا صلاحیت زدن این رکورد را دارید یا خیر، اگر تایید شدید مراحل و قوانین آن رکورد به آدرس ایمیل شما  ارسال می شود به این ترتیب  شما می‌توانید رکورد حافظه یا هر رکوردی که در دنیا است را بشکنید.

بعد از اینکه رکورد زنی شما با موفقیت صورت گرفت برای  برای ثبت رکورد شما در کتاب رکوردهای گینس دو نوع روش وجود دارد. اولین روش به صورت رایگان است و هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید  ولی در عوض داوری شما طولانی‌تر می‌شود.

در روش دوم که دریافت هزینه است آزمون رکورد شما در مدت یک هفته داوری می‌شود.

 

* از نظر حافظه می خواهید به چه جایگاهی در دنیا برسید؟ 

به لطف خدا با ثبت رکورد حافظه ” مرد حافظه جهان ” لقب گرفته و به جایگاهی که دوست داشتم به عنوان مرد حافظه جهان شناخته شوم  رسیده ام، اما الان خیلی آرزوی بزرگی دارم اینکه تمام مردم  سرزمین من تمام فرزندان این کشور به جایگاهی در زمینه حافظه برسند که هیچ کسی نتواند حافظه ایرانیان و هوش بالای ایرانیان را نادیده بگیرد.

اگر عموم هموطنان از تکنیک‌های تقویت حافظه بهره‌مند شوند ضریب هوشی ایرانیان برای همه ثابت شده  و می توانند در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند.

*چقدر اهل مطالعه کتاب هستید؟ یعنی روزانه چند ساعت مطالعه می‌کنید ؟ 

 زیاد اهل مطالعه و تفکر هستم. با داشتن سرعت بالای مطالعه به راحتی می توانم چند جلد کتاب را در هفته مطالعه و خلاصه نویسی کنم و مو به مو مطالب آن را در ذهنم ثبت و ضبط کنم. معمولا  به صورت روزانه مطالعه می‌کنم.

*آیا به جز تکنیک های تقویت حافظه در مورد رکورد زنی ، تکنیک‌های کاربردی در مورد ضرب و تقسیم  اعداد دو رقمی و بیشتر نیز دارید؟ 

بله،  تکنیک‌های تقویت حافظه می‌تواند در هر زمینه‌ای کاربرد داشته باشد مثلا در اعمال ریاضی همچون ضرب و تقسیم. از اول به ما گفتند جدول ضرب را حفظ کنیم ولی تکنیک اینکه چگونه حفظ کنیم را نگفتند. الان با یاد گرفتن تکنیک های ضرب و تقسیم سریع می توان خیلی سریع به جایگاه های بزرگ علمی رسید.

به طور مثال در زمان مدرسه هیچ فردی به ما نگفته بود چگونه حاصل ضرب اعدادی که بر ۵ ضرب می شوند را به راحتی محاسبه کنیم ، با روش‌های خیلی سنتی این کار را انجام دادیم .بنابراین وقت زیادی از ما گرفته می‌شد. در زمان کنکور و آزمون های مهم خیلی از وقت ما به هدر می رفت. در حالی که اگر تکنیک بلد بودیم می‌توانستیم به راحتی آزمون را بدون استرس و با موفقبت طی کنیم.

 به طور مثال هر عددی که در ۵ ضرب شود تقسیم  بر دو می کنیم یعنی نصف می‌کنیم  جواب آن عدد می شود به طور مثال عدد۸۶۲۴×۵=

 پیدا کردن جواب این عدد شاید به ظاهر سخت باشد اما با نصف  کردن اعدادی که بر پنج ضرب  شده اند به راحتی می توانیم حاصل جواب را پیدا کنیم 

حالا با هم تمرین می کنیم عدد ۸۶۲۴ × ۵= 

 نصف عدد ۸ می شود ۴ و نصف عدد  ۶ می شود ۳ ،  نصف عدد ۲ می‌شود یک و نصف  عدد ۴ می‌شود ۲ ، در مجموع عدد به دست آمده می شود ۴۳۱۲  بعد از این، عدد صفر را به آخر آن اضافه می کنیم . این ۴۳۲۱۰ می شود جواب ضرب که در ابتدا مطرح کردیم 
خلاصه هر عدد زوج  در ۵ ضرب شد نصف کرده و  آخرش صفر اضافه می‌کنیم.

 

آیا خواهر و برادر شما نیز از تکنیک‌های تقویت حافظه برای یادگیری دروس استفاده می‌کنند؟

بله آنها نیز با حضور در کلاس‌های تقویت حافظه از این تکنیک ها بهره مند می شوند.خواهرم از نظر سنی از من بزرگ‌تر است و طی این پنج سال به صورت مداوم با تمرین و تکرار  تکنیک های تقویت حافظه را یاد گرفته و در یادگیری دروس دانشگاهی آن را استفاده می کند و اکنون پسر پنج ساله اش را هم در کلاس آموزشی تقویت حافظه ثبت نام کرده و با جدیت تلاش می‌کند تا پسرش از کودکی با شیوه‌های نوین یادگیری،آموزش و تکنیک های تقویت حافظه توانایی‌های خود را بیشتر کند.

برادرم نیز دانش آموز بوده و یک پای ثابت کلاس‌های آموزشی تقویت حافظه است و در یادگیری جدول ضرب و خلاصه نویسی در کمترین زمان نتیجه فوق العاده‌ای می‌گیرد.

*آیا تکنیک های جدیدی برای آموزش کودکان دارید؟ 

تکنیک های به روز و جالبی را که از اساتید بین‌المللی آموزش دیدیم برای کودکان هم آموزش می‌دهیم. همچنین آموزش برخی از این تکنیک‌ها در وزارت آموزش و پرورش شروع شده است.

* رکورددار گینس بودن چه طعمی دارد؟ 

رکورددار گینس بودن جذابیت خاص خودش را دارد خلاصه هر کسی در دنیا نامبروان و برترین  باشد .در حیطه تخصص خودش همه مردم عاشق رفتارها  کارهایی که اجرا می‌کند  خواهند شد و من به عنوان مرد حافظه جهان  خوشحالم  از اینکه وقتی مردم مرا می‌بینند سوالات مربوط  به حافظه خوشان را با ما در میان می‌گذارند و من هم راه‌های مختلف  آموزش تقویت حافظه را به آنها آموزش می دهم.

*آیا به فکر ثبت رکورد های جدید هستید؟

بله صددرصد،ان شاء الله  به دنبال ثبت رکوردهای جدید در آینده هستم و الان به عنوان مرد حافظه جهان و دارنده دو رکورد حافظه در جهان باز هم علاقه شدیدی برای ثبت در زمینه حافظه در کتاب گینس دارم.

* وقتی مردم در سطح شهر شما را می شناسند چه احساسی دارید؟ 

مردم عزیز همیشه به من لطف دارند وقتی مرا در سطح شهر می بینند و می شناسند احوالپرسی کرده و مجدد می پرسند ” آقای حسن زاده شما هستی” 

این رفتار مهربانانه مردم انرژی خیلی مثبتی دارد و خیلی انگیزه می گیرم و می بینیم خیلی از افراد با شناخت ما الگو گرفته و سبک زندگی جدیدی را  آغاز می کنند.

* آیا فرد شیک پوشی هستید؟ 

این سوال شما بستگی دارد که شما شیک پوشی را چگونه تعریف کنید.من معمولا طبق عرف جامعه لباس می پوشم. معتقدم افراط و تفریط در هیچ زمینه ای خوب نیست. به این باور هستم که پوشش جایگاه افراد را بالا و پایین نمی برد.هیچ پوششی کاملا درست و کاملا غلط و اشتباه نیست اگر پوشش نامناسب و اشتباه باشد خود به خود پاک شده و از بین می رود.

*چه آرزویی دارید؟ 

به لطف خدا و با پشتکار و تلاش خودم هر آرزویی که دوست داشتم رسیده ام، آرزویی که الان دارم این است که  بتوانم در جامعه مفید بوده  و به عنوان یک فرد تاثیرگذار در جامعه شناخته شوم تمام مردم کشورم از آموزش‌های فوق العاده و جذاب تقویت حافظه آشنا شده و مردم از آموزش‌های رایگان ما استفاده کنند.

داشتن اعتقادات دینی و مذهبی چه جایگاهی در کسب موفقیت‌های شما دارد؟ 

خداوند همیشه پشتیبان من و همه انسان ها است، همیشه ایمان دارم به هر جایگاهی که رسیدم از لطف و عنایت خداوند است، همیشه معتقدم غرور انسان را سرشکسته می‌کند، زمانی که انسان مغرور شد زمان سقوطش فرا رسیده است. خدای مهربان هر لحظه شاهد و ناظر رفتار ما انسان ها بوده و از نیت‌های قلبی ما آگاه است. همه ما انسان‌ها مواظب باشیم دل هیچ انسانی را نشکنیم، ممکن است روزی ورق زندگی برگردد و ما شرمنده افراد شویم.

 تا جایی که بتوانم و در توانم باشد سعی می‌کنم به انسان‌ها کمک کنم چرا که معتقدم پشتیبان اصلی خداوند قادر و متعال است و ما بندگان وسیله هستیم تا با کمک به همدیگر دل انسانی را شاد کنیم.

*شما تکیه کلام خاصی دارید که اکثرا استفاده می کنید ” الحمدلله کما هواهله”  معنای این جمله چیست و چرا آن را استفاده می کنید؟

من عاشق این جمله هستم و هر زمانی بخواهم شکرگزار نعمت‌های خداوند باشم از این جمله استفاده می‌کنم، معنی این عبارت یعنی حمد و ستایش مخصوص خداوند است ؛ همان گونه که شایسته آن است.

در روایتی امام صادق(ع) فرموده اند: اگر کسی با این جمله خدا را حمد و ستایش کند، یعنی ملائکه آسمان مشغول نوشتن ثواب این جمله می‌شوند، هرچه می‌نویسند می‌بینند، نمی‌توانند. یعنی از پس آن برنمی‌آیند. (وسایل‌الشیعه/ج۷/ص ۱۷۳)
من این عبارت شریف را زیاد به کار می برم”  الحمدالله کما هواهله”

 

انتهای پیام/۶۰۰۲۰


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا