اخبار روز

ورود پررنگ‌تر انیمیشن‌های ایرانی به صنعت مرچندایز/ چراغ زنجیره محصولات جانبی با «بچه‌زرنگ» روشن می‌شود؟

ورود پررنگ‌تر انیمیشن‌های ایرانی به صنعت مرچندایز/ چراغ زنجیره محصولات جانبی با «بچه‌زرنگ» روشن می‌شود؟

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، بخش مهمی از صنعت پویانمایی در دنیا وابسته به محصولاتی است که تحت عنوان مرچندایز برای این آثار تدارک دیده می‌شود. اگر امروز کودکان بیشترِ قهرمانانِ مارولی دنیا را می‌شناسند ‌و همچنان بتمن و مرد عنکبوتی و قهرمانان هالیوودی برایشان جذاب‌اند، یک دلیل مهم دارد و آن این است که قصه‌ این کاراکترها روی پرده سینما تمام نمی‌شود و با زنجیره‌ای از محصولات جانبی از انواع عروسک‌ها گرفته تا نوشت افزار، اسباب‌بازی و مدل‌های متفاوتی از گیم‌ها این شخصیت‌ها و کاراکترها و انواع اقسام محصولات دیگر، تلاش می‌شود تا همچنان قهرمان فیلم‌ها برای مخاطب زنده بمانند و قصه‌هایشان ادامه پیدا کند‌. 

تکمیل زنجیره شخصیت‌پردازی (مرچندایزینگ‌) در انیمیشن‌ها و به طورکلی صنعت پویانمایی دنیا، همان‌قدر که به برگ برنده محصولات هالیوودی بدل شده است، در کشورمان به پاشنه‌آشیل آثار ایرانی تبدیل شده است و کاراکترها کمتر توانسته‌اند به سبک زندگی کودکان راه پیدا کنند. 

البته ناگفته نماند که در این سال‌ها، بالأخره هر از گاهی مرچندایز آثار پویانمایی با تولید چند محصول محدود زنده نگه داشته شده و در در چند سال اخیر تلاش‌های بیشتر و مکرری صورت گرفته تا آثار پویانمایی بتوانند در دل زنجیره‌ای از محصولات ابتدایی راه یابند. 

هنر ـ صنعت پویانمایی ایران در مدار صعود / نگاه دولتی پاشنه آشیل “انیمیشن ایرانی” + فیلم

یکی از آثار مهم پویانمایی که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته رونمایی شد و طی ماه‌های اخیر جلسات متعددی برای تولید محصولات جانبی آن برگزار شده است، انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» محصولی از گروه هنر پویا به تهیه‌کنندگی حامد جعفری بوده است. مجموعه ای که پیش از این هم محصولات جانبی کاراکترهای انیمیشن‌های آن از جمله «فیلشاه» چنین پروسه‌ای را تا حدی طی کرده بود. 

مجموعه هنرپویا با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طی یکی دو ماه اخیر نشست‌هایی را با تصویرگران، نویسندگان، موسسات نشر، شرکت‌های بازی‌سازی و شرکت‌های نوشت افزار و غیره برگزار کرده است تا ایده‌های مختلف را در حوزه مرچندایز انیمیشن «بچه‌زرنگ» دریافت کرده و در گام بعدی در همکاری با فعالان هر بخش به افزایش گستره تولید مرچندایز و تکمیل زنجیره شخصیت پردازی این اثر بپردازد. 

این نشست‌ها با رویکرد نقد و بررسی حوزه مرچندایز در کشور و ایده پردازی و یافتن فرصت‌های مطلوب برای همکاری و تکمیل چرخه شخصیت پردازی انیمیشن بچه زرنگ ادامه داشته و پیش خواهد رفت.

در همین راستا، حامد جعفری تهیه‌کننده فیلم «بچه زرنگ» درباره ضرورت و اهمیت ورود به مرچندایز برای انیمیشن‌ها بیان کرد: برای تکمیل چرخه تولید یک اثر انیمیشنی، همواره باید به حوزه مرچندایز آن نیز توجه داشت و عدم ورود به این عرصه یعنی ناقص ماندن یک اثر، ما اگر می‌خواهیم هویت‌بخشی کاراکترهای یک اثر برای کودکان صورت پذیرد و ارتباط مخاطب با قهرمان آثارمان استمرار داشته باشد، باید حتماً و حتماً مرچندایز آثار را نیز به عنوان جزء لاینفک این عرصه مهم قلمداد کنیم و آن را جدّی بگیریم.

انیمیشن «بچه زرنگ» در راه اکران/ خبرهای تابستانه‌ای که کانون پرورش فکری داد

این تهیه‌کننده همچنین از کتاب به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی زنجیره تکمیل چرخه قهرمان‌سازی و محصولات جانبی یاد کرد که ارتباط نزدیکی با انیمیشن‌ها ایجاد می‌کند و می تواند به هویت بخشی و تعمیق ارتباط کودکان و نوجوانان با آثار پویانمایی کمک کند. 

در میان سلسله نشست‌هایی که به صورت همفکری و تعاملی بین عوامل اثر «بچه‌زرنگ» و فعالین هر عرصه تاکنون برگزار شده، یک نشست به تولیدکنندگان بازی‌های موبایلی، یک نشست به تولیدکنندگان نوشت‌افزار و انتشارات‌ها و دو نشست به نویسندگان، تصویرگران و تولیدکنندگان اسباب بازی اختصاص داشته است. 

در حال حاضر نیز گروه هنرپویا با بهره‌گیری از تجربه سال‌های متمادی فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عرصه تولید کتاب، اسباب‌بازی و سایر سرگرمی‌ها و محصولات دیگر کودکانه، متمرکز به رایزنی با برخی از برندها و کمپانی‌های تولیدکننده محصولات مرتبط با کودکان است تا بتواند به خروجی مناسبی برای تولید دیگر محصولات جانبی برای انیمیشن بچه زرنگ برسد و این رایزنی‌ها همچنان با کمپانی‌های مختلف ادامه دارد.

بنا به اخبار قبلی اعلام شده، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گروه هنرپویا با ورود به این عرصه برنامه‌هایی برای تولید محصولات جانبی (مرچندایز) و تکمیل چرخه قهرمان‌سازی برای مخاطب با استفاده از اثر «بچه‌زرنگ» دارند، برنامه‌ای که اگر وعده‌های آن محقق شود، می‌تواند چراغ این صنعت را تا مدت‌ها در کشور روشن نگه دارد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا